Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعریف آکادمیک خلاقیت در دنیا فوتبال مسئله ای است که تناقض های زیادی در آن به چشم می خورد. در این یادداشت سعی شده است تا ابهامات موجود بر طرف شود.

طرفداری- بر اساس نظر کارشناسان بازیکنان خلاق بازیکنانی هستند که در حین بازی دید بسیار باز و خوبی دارند، بازیکنان حریف را به درستی زیر نظر گرفته و آنالیز می کنند و می توانند برای هم تیمی ها موقعیت خلق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق موارد ذکر شده، باید به دنبال معیاری از جنس آمار و ارقام برای سنجش خلاقیت بازیکنان باشیم. بدیهی است که هر یک از ما معیارهایی برای این امر در ذهن داریم اما برای پرهیز از اعمال سلایق شخصی به ناچار باید به آمار رجوع کنیم.

سایت های آماری معتبر معمولا معیاری به نام "پاس کلیدی" را ارائه می کنند، شما نیز احتمالا بارها با آن برخورد داشته اید بدون آن که شاید تعریف دقیق آن را بدانید. پاس کلیدی چه پاسی است؟

در این مطلب می خواهیم تعریف دقیق آن را براساس تعریف سایت آماری اپتا؛ به عنوان بزرگترین و معتبرترین سایت آماری، ارائه کنیم.

تعریف پاس کلیدی :
طبق تعریف، پاس کلیدی به پاس نهایی یا پاس قبل از شوت زنی بدون آن که شوت روانه شده، گل شود، گفته می شود. حال این پاس می تواند در جریان بازی باشد یا یک ضربه ایستگاهی یا کرنر باشد.

معیار دیگری که در بعضی سایت های آماری دیده می شود "خلق موقعیت" است. باز هم با رجوع به سایت اپتا می توان تعریف آن را مشاهده کرد.

تعریف خلق موقعیت :
در واقع پاس کلیدی زیرمجموعه ای از خلق موقعیت است. بدین معنا که تمام پاس های قبل از شوت زنی فارغ از این که گل شوند یا گل نشوند خلق یک موقعیت محسوب می شوند. به عبارت دیگر خلق موقعیت مجموع پاس های کلیدی و پاس گل ها است.

شاید به نظر بیاید که بهترین مبنا برای خلاقیت یک بازیکن را یافته ایم اما مشکلی در این معیار وجود دارد که نمی توان آن را به طور صد در صدی معیار اصلی خلاقیت یک بازیکن دانست.حالتی را فرض کنید که بازیکنی پشت محوطه جریمه قرار دارد و هم تیمی او یک پاس ساده برای او مهیا می کند. بازیکنی که صاحب توپ شده بدون این که موقعیت خاصی برایش به وجود آمده باشد اقدام به شوت زنی می کند. طبق تعریف بازیکنی که پاس را ارسال کرده است یک پاس کلیدی داده است( با فرض این که توپ گل نشده باشد). در فوتبال بسیاری از پاس ها چنین شرایطی دارند. بازیکن پاس دهنده در این حالت پاس ریسکی یا خلاقانه ای نداده است و آمار پاس کلیدی او تا حدودی گول زننده و گمراه کننده است. علاوه بر این گونه پاس ها، تعداد زیادی از کرنر ها و ضربات ایستگاهی نیز شرایط مشابهی دارند و معمولا جایگیری خوب بازیکنان دیگر است که آمار پاس کلیدی بازیکن ارسال کننده را بالا می برد.

با توضیحات بالا در می یابیم که پاس کلیدی یا خلق موقعیت معیار کاملی نیست و بهتر است دنبال معیار بهتری برای رسیدن به پرسش خود باشیم. در واقع باید به سراغ آن دسته از پاس ها برویم که تماما شامل موقعیت های جدی گلزنی باشند.خوشبختانه بعضی سایت های آماری براساس تعریف اپتا چنین آماری را منتشر می کنند که به آن "موقعیت بزرگ " گفته می شود.

تعریف موقعیت بزرگ گلزنی :
طبق تعریف موقعیت بزرگ گلزنی شرایطی است که از بازیکن به طور منطقی توقع می رود که گلزنی کند. معمولا در موقعیت تک به تک با دروازه بان یا فاصله بسیار نزدیک به دروازه.

 

طبق صحبت هایی که مطرح کردیم و معیار "موقعیت بزرگ گلزنی" را برای خلاقیت یک بازیکن برشمردیم حال باید به پرسش دوم خود پاسخ بدهیم. خلاق ترین بازیکن های شاغل در اروپا چه افرادی هستند؟

طبعا فاکتورهای زیادی دخیل اند ولی مهم ترین فاکتور "خلق موقعیت بزرگ گلزنی" است. یعنی بازیکن هایی که با پاس های خلاقانه هم تیمی های خود را با دروازه بان تک به تک کرده یا آن ها را در موقعیت بسیار نزدیک به دروازه صاحب توپ می کنند.

سایت سوفااسکور براساس داده های اپتا این آمار را هر فصل و بازی به بازی در اختیار خوانندگان قرار می دهد.طبق آمار به دست آمده از بازیکنان شاغل در پنج لیگ معتبر اروپا به عنوان بالاترین سطح فوتبال باشگاهی، خلاق ترین بازیکنان در سه فصل اخیر براساس تعداد خلق موقعیت های بزرگ گلزنی به شرح زیر هستند :

فصل 16-2015

1- لیونل مسی : 49
2- آنخل دی ماریا : 38
3- ریاض بودبوز : 32
4- مسوت اوزیل : 30
5- نیمار، ریاض محرز، هنریک میختاریان : 28

فصل 17-2016

1- لیونل مسی : 32
2- کوین دی بروین : 30
3- آنخل دی ماریا : 26
4- امیل فورسبرگ : 23
5- عثمان دمبله، میشل سری : 21

فصل 18-2017

1-لیونل مسی : 35
2- دیمیتری پایت : 32
3- نیمار : 29
4- کوین دی بروین : 28
5- لورنتزو اینسینیه : 24

در فصل جاری نیز لیونل مسی با خلق 6 موقعیت بزرگ گلزنی در 3 بازی بهترین عملکرد را بین تمام بازیکنان شاغل در این لیگ های معتبر داشته است.
 

یادداشت کاربری ارسال شده توسط، مهدی شکوهی

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۲۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات ماجدی درباره استعدادیابی ۹ هزار بازیکن تهران

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، هیئت فوتبال استان تهران از ماه ها قبل استعدادیابی بازیکنان فوتبال را در رده های سنی مختلف در سطح استان تهران آغاز کرده است. دراین راستا قریب به 9000 بازیکن زیر نظر استعدادیاب های هیات فوتبال استان تهران، توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند. این طرح بزرگ قرار است با بررسی بازیکنان زیر 15 سال در خرداد ماه سال جاری به مرحله نهایی برسد. 

 سید میرشاد ماجدی، رئیس هیئت فوتبال استان درباره طرح های گسترده استعدادیابی در سطح استان تهران گفت: یکی از اهدافم توجه و تمرکز روی استعدادیابی بازیکنان جوان بود که به همراه همکارانم در حال انجام است. در این راه ابتدا استعدادیابی بازیکنان زیر 20 سال را کلید زدیم  که طی چهار مرحله درون شهرستانی، منطقه ای، استانی و اردوی انتخابی تیم ملی با شرکت نزدیک به 1600 بازیکن از زمستان سال 1402 آغاز و در دوازدهم اردیبهشت ماه سال 1403 خاتمه یافت. استعدادیابی بازیکنان زیر 12 سال نیز طی سه مرحله در قالب برگزاری تورنمنتی با شرکت نزدیک به 1900 بازیکن از اسفند ماه سال 1402 آغاز و در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال جاری ادامه و در نهایت به تیم 35 نفره منتخب استان تهران ختم شد. مقرر شده بازیکان تیم منتخب زیر 12 سال برای کسب تجربه بیشتر بازی های تدارکاتی با استانهای همجوار برگزار نماید.

رئیس هیئت فوتبال استان تهران در ادامه صحبت های خود می گوید: استعدادیابی بازیکنان زیر 17 سال نیز از اسفندماه سال 1402 با برنامه های درون شهرستانی و حضور حدود 1800 بازیکن آغاز شده و در تاریخ 27 اردیبهشت ماه مرحله منطقه ای و در تاریخ 24 خرداد ماه سال جاری مرحله استانی آن انجام خواهد شد تا تیم منتخب زیر 17 سال تشکیل گردد. استعدادیابی بازیکنان زیر 10 سال هم از فروردین ماه سال جاری با حضور نزدیک به 2000 بازیکن آغاز شده و انشاالله مرحله منطقه ای آن در تاریخ 20 اردیبهشت ماه سال جاری و مرحله استانی آن که منتج به انتخاب تیم منتخب زیر 10 سال خواهد شد، در تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال جاری در ورزشگاه مرغوبکار برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت فوتبال استان تهران درحالی از این پروژه های بزرگ رونمایی کرد که قرار است استعدادیابی بازیکنان زیر 15 سال نیز در خردادماه آغاز شود. طبق برآورد هیات فوتبال استان تهران بیش از 1700 هزار بازیکن دراین عملیات بزرگ استعدادیابی خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نکونام: می‌دانستیم بازی سختی پیش رو داریم
  • نکونام: بهترین بوده‌ایم، بهترین هستیم و باید بهترین باشیم
  • موقعیتی به پیکان ندادیم/ هر بازیکنی که آماده باشد در ترکیب است
  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • سوغات ویژه پائز از چین رسید (عکس)
  • توضیحات ماجدی درباره استعدادیابی ۹ هزار بازیکن تهران
  • حسینی: این صحبت‌ها درباره لیموچی بس است!
  • مهاجم کلیدی استقلال در آستانه محرومیت از بازی با فولاد
  • ۱۰ گلزن فعال تاریخ لیگ قهرمانان
  • رکورد ویژه جلالی در استقلال قطع شد