Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@23:27:47 GMT

فرهنگ سازی و کاهش فرار مالیاتی

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۹۶۱۳۹

فرهنگ سازی و کاهش فرار مالیاتی

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ به گفته کارشناسان پرداخت مالیات موجب رونق اقتصادی، افزایش سطح خدمات، تحقق عدالت اجتماعی و عمران و آبادانی می‌شود اما به دلیل نهادینه نشدن این امر در جامعه و عدم فرهنگ‌سازی در مورد اثرات مطلوب مالیات بر بهبود اقتصاد کشور و رفاه شهروندان، اکثر افراد به دنبال راه‌هایی برای فرار از مالیات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخی افراد با توسل به راه‌های مختلف سعی می کنند از پرداخت مالیات فرار کنند از جمله اینکه با روش‌های مختلف حسابداری به جای اینکه درآمد خود را بالا نشان دهند با دست بردن در دفاتر خودشان و با استفاده از ترفندهای حسابداری، خود را بدهکار نشان داده یا اینکه دارایی خود را کمتر نشان می‌دهند; به عبارت دیگر با مخفی کردن درآمد خود سعی در فریب دولت دارند.

طبق قوانین و مقرراتی که هر دولتی در کشور خود تعیین می‌کند، فرار مالیاتی افراد یک جرم محسوب شده که این جرم فرآیند مجازات را در پی دارد و فردی که مرتکب جرم فرار مالیاتی می‌شود، مجازاتی برای او از سوی دولت و اداره امور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. در ایران نیز طبق قوانین و مقرراتی که برای مالیات وضع شده است، کسانی که از دادن مالیات طفره می‌روند و فرار مالیاتی صورت می‌گیرد، مشمول مجازات مالیاتی می‌شوند.

بطور کلی می توان گفت هیچ‌کس مایل نیست بخشی از درآمد و پول خود را به دولت بپردازد مگر اینگه پرداخت مالیات نهادینه شود به عبارت دیگر باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. در اروپا و در آمریکا این موضوع تا حد زیادی به تکلیفی اخلاقی و قانونی تبدیل شده و اکثر مردم هم با توجه به مزایای آن پرداخت مالیات را پذیرفته‌اند.

فرهنگ مالیاتی یعنی مجموعه رفتارها و مناسبات بین مودیان مالیاتی یا دستگاه مالیاتی کشور و نهایتا نظام مالیاتی با آحاد جامعه. برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی می بایست سطح فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه را به گونه ای ارتقا داد که مالیات دادن برای مردم مانند انجام عبادت پرداخت خمس مال باشد.

پایین بودن سطح فرهنگ پرداخت مالیات از زمینه‌های مهم پیدایش فرار مالیاتی در جامعه می باشد که در کنار عوامل دیگری همچون ضعف فرهنگی، فقدان اطلاعات دقیق وکامل درباره مودیان و وجود معافیت‌های وسیع و متنوع وعدم اطلاع مردم از موارد مصرف مالیات موجبات کاهش سهم مالیات را در بودجه کشور درپی دارد.

در زمینه جلوگیری از پدیده فرار مالیاتی، مشوق‌ها و جرایم تنبیهی می‌توانند موثر باشند، اما نه به عنوان یک راهکار دائمی. چنانچه درحال حاضر نیز دولت‌ها با اعمال مشوق‌های مالیاتی سعی بر جذب مودیان و اجرای به موقع وظایف مالیاتی آنها دارند. اما این راهکارها بدون توجه به آموزش و ارتقاء سطح فرهنگ مالیاتی نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فرهنگ سازی فرار مالیاتی کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از ۶ درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از ۵۰ درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از ۵۰ درصد مالیات اصناف تنها توسط ۱ درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

۹۹%

۵۰%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

۱%

۵۰%

دیگر خبرها

  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت