Web Analytics Made Easy - Statcounter

 
رویداد۲۴ محمد امامی امین در جلسه تنظیم بازار با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید برای تامین نیازهای مردم تامین باشند افزود: باید جامعه هدف فروشگاه‌های زنجیره‌ای را افزایش داد و آن‌ها را تامین کرد؛ چرا که مردمی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنند قصد احتکار ندارند پس نیاز تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به طور کامل تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جامعه هدف فروشگاه‌های زنجیره‌ای قبلا عددی معادل 15 درصد بود که امروز این رقم به 25 درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر 120 تا 130 تن گوشت به استان تهران وارد می‌شود که باید نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طور کامل در این حوزه تامین شود؛ البته استان تهران 14 میلیون جمعیت دارد که اگر شرایط تامین به درستی محقق شود، نقش موثری در تعیین قیمت خواهد داشت.
معاون هماهنگی اقتصادی استانداری تهران با تاکید بر اینکه تامین نیاز استان تهران مانع افزایش قیمت در کل کشور می‌شود، افزود: تهران در تعیین قیمت‌ها نقش موثری دارد و به شکلی منشاء افزایش قیمت‌ها تهران است. بنابراین وقتی نیاز این استان تامین شود، قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؛ اما در صورت افزایش قیمت‌ها در استان تهران این موضوع به سایر استان‌ها نیز سرایت پیدا می‌کند.
وی با اشاره به ضرورت تامین سهمیه گوشت استان تهران افزود: عرضه گوشت در استان تهران کم شده که به سایر استان‌ها انتقال داده می‌شود. این در حالی اتفاق افتاده که گوشت استان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره‌بار توزیع می‌شود و سوپرمارکت‌ها جزو برنامه نیستند. با مشخص شدن تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکلیف 120 تن گوشت وارد شده به استان تهران مشخص خواهد شد.
امامی امین، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مشکلی برای تامین گوشت منجمد در سطح استان تهران وجود ندارد، ادامه داد: مشکلی برای تامین گوشت منجمد نداریم. در زمینه گوشت سفید شرایط قدری ایده‌آل شده البته نیاز است که در زمینه گوشت قرمز به موضوع ورود پیدا کنیم. لذا 120 تن گوشت استان باید در خود استان تهران توزیع شود و نباید به اسم استان تهران به سایر استان‌ها انتقال داده شود. بی‌تردید این مقدار یارانه دولت برای استان تهران است تا اثرگذاری آن در سایر استان‌ها مشاهده شود.
وی با بیان اینکه گوشت باید به دست مصرف کننده برسد، تاکید کرد: باید دست دلالان را از بازار گوشت کوتاه کرد و ناظران تا دو هفته آینده نظارت دقیق داشته باشند تا بازار گوشت ساماندهی شود و آرامش به جامعه بازگردد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بازار گوشت دلالان نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۶۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع جمعیت دام سبک، میزان واردات و راهکارهای تنظیم بازار گوشت پرداخت.

آخرین وضعیت جمعیت دام سبک کشور چقدر است؟

صدردادرس: براساس آخرین گزارش مرکز آمار جمعیت دام سبک کشور با زایش های مناسب زمستان به ۷۱ میلیون راس رسیده است که براین اساس مشکلی در بحث عرضه دام نداریم.

براساس گزارش های اعلامی میانگین بارش کشور نسبت به دوره نرمال بلندمدت ۲۰ درصد کاهش دارد، اما از اواخر اسفند تاکنون بارش های خوبی داشتیم.

علت گرانی گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: قیمت جو از اواسط اسفند افزایش یافت که در نهایت به سبب افزایش قیمت تمام شده و سودجویی عوامل واسطه و دلال بازار گوشت با التهاباتی روبرو شد.

افزایش هزینه حمل و نقل و دریافت کرایه پشت بارنامه منجر به نوسان قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار است. همچنین افزایش هزینه واکسن، دارو و ویتامین و هزینه های بالای کارگری از دیگر علل گرانی محسوب می شود.

آیا نیازی به واردات گوشت قرمز داریم؟

صدردادرس: بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن گوشت گرم و منجمد وارد شد و در سال ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزارتن گوشت گرم و منجمد و مقادیری دام زنده وارد شد.

علی رغم افزایش ۲.۵ برابری واردات گوشت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، اما این موضوع تاثیری در کاهش قیمت گوشت در بازار نداشته است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که واردات گوشت در قیمت های کف بازار نتوانسته اثر بگذارد و تنها در فروشگاه های زنجیره ای با نرخ مصوب عرضه می شود که این موضوع مصداق تعدیل و تنظیم بازار نیست و تنها ایجاد فرصتی برای چند فروشگاه است که برای خودشان بازار ایجاد می کنند.

تجربه سال گذشته نشان داده که واردات راهکار تعدیل قیمت در بازار نیست  و تنها افزایش و پایداری تولید می تواند تورم را کنترل و قیمت در بازار را تعدیل کند.

آخرین وضعیت دام و گوشت در بازار چگونه است؟

صدردادرس: قیمت کنونی دام زنده ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان است که براین اساس هرکیلو لاشه درب کشتارگاه ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزارتومان است.

در اواخر سال گذشته مسئولان وعده کاهش قیمت با افزایش جمعیت دامی کشور را دادند، درحالیکه به رغم افزایش جمعیت، قیمت کاهش نیافته است.

آینده بازار گوشت را چگونه پیش بینی می کنید؟

صدردادرس: بهارسال گذشته جمعیت دام پایه پروار افزایش یافت، اما در پایان تابستان بدلیل کاهش تقاضا ناشی از بالابودن قیمت تمام شده در نهایت همین امر منجر به کاهش جمعیت دامی کشور شد.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

آیا در شرایط کنونی نیازی به خرید حمایتی دام است؟

صدردادرس: خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز
  • لزوم ساماندهی بازار پوشاک/ حجاب با هویت ایرانیان گره خورده است
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • اوضاع آرام فروشگاه های زنجیره ای موادغذایی شهر کرمان
  • قیمت گوشت گوسفندی در بازار چقدر شد؟
  • علت افزایش قیمت گوشت مشخص شد
  • جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید
  • تامین بخش زیادی از نهاده‌ها در سال جاری/ بازار گوشت قرمز به ثبات می‌رسد
  • تامین بخش زیادی از نهاده ها در سال جاری/ نباید افزایش قیمت گوشت صورت گیرد
  • تامین نهاده‌های دامی در سال جاری به موقع انجام خواهد شد