Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا غزنوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از اول سال ۹۷ تا به حالا حداقل ۳۰ درصد تولید لوازم خانگی کاهش داشته است.

وی افزود: امروز تولید با شرایط بسیار سختی روبرو است که این شرایط اگر ادامه دار باشد در سه ماهه پایانی سال شاهد تعدیل گسترده نیروی انسانی در صنعت لوازم خانگی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تولیدکنندگان محصولات خود را به بنکداران به طور روزانه عرضه می‌کنند و آن‌ها هم باید به توزیع کنندگان عرضه کنند.

این تولیدکننده لوازم خانگی افزود: هزینه دپوی کالا‌ها و انبارداری امروز بسیار زیاد است و صرف نمی‌کند که جنسی را در انبار نگه داریم.

غزنوی گفت: واردات لوازم خانگی همچون واردات خودرو به طور کامل نیست یعنی قطعات لوازم خانگی به صورت منفصل و جدا از هم وارد کشور می‌شود مثل در یخچال، اتاق یخچال و موتور یخچال، هر کدام از این‌ها جدا جدا وارد کشور می‌شود.

وی افزود: واردات کالا به شکل منفصل یا (اس کی دی) با تعرفه خیلی کمی صورت می‌گیرد و از طرفی برای مونتاژ محصول نهایی با یک خط تولیدی که نیازی به فناوری خاصی ندارد امکانپذیر نیست.

غزنوی گفت: متاسفانه واردات لوازم خانگی با نشان خارجی هم اکنون به صورت منفصل (اس کی دی) است و وقتی می‌گویند جلوی واردات لوازم خانگی خارجی گرفته شده این صحت ندارد این برند‌ها به صورت منفصل وارد می‌کنند و در داخل کشور مونتاژ می‌کنند.

وی افزود: این نشان‌های خارجی سود سرشاری را در داخل کشور به خود اختصاص داده اند و به راحتی درحال تولید لوازم خانگی و فروش آن هستند.

این تولید کننده لوازم خانگی گفت: اگر ما بخواهیم جلوی واردات را بگیریم باید به بازار ارز سر و سامان دهیم و آن را تنظیم کنیم و از طرفی باید تولید را تقویت کنیم.

غزنوی افزود: نمی‌شود دست و پای تولیدکننده را بست، واردات را هم ممنوع کرد و بعد هم بگوییم چرا جنس در بازار نیست.

وی گفت: در تحقیقاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارایه کرد در سالیان گذشته می‌بینیم که مهمترین و اولین مشکل تولید سرمایه در گردش است، تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور از اول سال ۹۷ با یک افزایش زیاد قیمت مواداولیه روبرو شده اند مثل فولاد که بیشتر از ۵۰ درصد گران شده، تولیدکنندگان فولاد را با ال سی‌های داخلی خرید می‌کردند و به سفارش ما تولید می‌شد و سه ماهه از ما پول دریافت می‌کردند، ولی امروز به سفارش ما تولید نمی‌کنند و پول را هم نقد می‌خواهند.

غزنوی افزود: همین موضوع فولاد که باید به صورت نقدی از بورس خریداری شود شوک بزرگی را به صنعت تولید لوازم خانگی وارد کرده و بخش دیگر هم پتروشیمی است که بیش از ۷۵ درصد قیمتش افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تنها امتیازی که برای خرید مواداولیه در پتروشیمی بود اینکه در داخل کشور تولید می‌شد و آن را هم دیگر به ما نمی‌دهند.

این تولیدکننده لوازم خانگی افزود: متاسفانه مواد اولیه به دست واسطه‌ها و دلال‌ها افتاده و تولیدکننده باید به شکل نقدی و با قیمت خیلی بالا این مواد را تهیه کند.

غزنوی گفت: تابستان امسال اتفاق غیرمنتظره افتاد و آن اینکه مجبور شدیم کارگران را به تعطیلات تابستانی اجباری بفرستیم.

وی افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که به دستور معاون اول رئیس جمهور ترخیص مواداولیه از گمرک که با ارز قبلی خریده شده بود حالا باید تفاوت آن پرداخت شود که آن هم با سرمایه در گردش کمی که وجود دارد برای تولیدکننده امکانپذیر نیست.

غزنوی گفت: امروز تولید با شرایط سخت دچار یک سردرگمی بسیار زیادی شده از طرفی دستش بسته شده برای افزایش قیمت و از طرفی برای تهیه مواد داخلی با افزایش قیمت فوق العاده روبرو شده است.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته تولید لوازم خانگی دچار چنین بحرانی نشده بود که حتی نمی‌تواند تولیدات خود را در یک انبار نگه دارد درحالیکه نشان‌های خارجی که کالا‌های خود را وارد کشور کرده اند با حمایت‌های خاصی پشتیبانی می‌شوند و انبار‌های آن‌ها احتکار و اختفا حساب نمی‌شود.

این تولیدکننده لوازم خانگی گفت: به گزارش سازمان تعزیرات حکومتی هیچ تولیدکننده ایرانی کالا احتکار نکرده است.

غزنوی افزود: تولید اجاق گاز هم به نوعی وابسته به مشکلاتی است که گفته شد بازهم مثل فولاد که بیشتر بدنه اجاق گاز از این مواد است و قطعات دیگر هم همه پیچیده در این مشکلات هستند.

وی گفت: چرخه تولید در اقتصاد ما بسیار بهم وابسته و وصل است و صنعت به این بزرگی امروز در کشور کاملا رها شده و خودش باید خودش را سرپا نگه دارد و بزرگترین ضربه در آینده اشتغال است اگر قیمت‌ها به همین شکل بالا برود تولید پایین خواهد آمد و در نتیجه جنس در بازار کم و باز قیمت‌ها بالا می‌رود.

غزنوی افزود: در این چرخه هم توزیع کننده ضرر می‌کند و هم تولیدکننده، با این رکود تورمی بسیار زیاد اگر به موقع فکری نشود حتما چالش بزرگی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تولیدکننده لوازم خانگی بازار عرضه گردش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی

ایسنا/آذربایجان غربی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در استان طی فروردین سال جاری خبر داد.

ایرج مرندی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:  ۲۹۴ مورد بازرسی در حوزه کشف کالای قاچاق  انجام و منجر به  تشکیل ۶۴ فقره پرونده تعزیراتی به ارزش یک‌هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در فروردین ماه امسال شده است. 

وی افزود: در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در اولین ماه از سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۴۶ درصدی هستیم. 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان خاطرنشان کرد: دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پارچه و مواد خوراکی و غذایی از عمده کالاهای کشفی بود.

مرندی اظهار کرد: در حوزه ارزی ۳۶ مورد سابقه ارسالی از بانک‌های عامل در خصوص عدم ایفای تعهدات ارزی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منجر به تشکیل ۳۶ پرونده تعزیراتی به ارزش ریالی یک‌هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال که شامل ۲میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۲۹ یورو و همچنین ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ درهم بود، شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی
  • انبار احتکار لوازم خانگی در محمودآباد لو رفت
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • کالامارکت چیست؟ مارکت پلیس فروش اقساطی کالای دیجیتال و لوازم خانگی
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد