Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@18:38:55 GMT

نخل؛ موزه‌ای از نمادهای عاشورایی + تصاوير

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۰۰۷۸۷

نخل؛ موزه‌ای از نمادهای عاشورایی + تصاوير

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیعیان از دوره صفویه تا به امروز واژه نخل را به رسم تابوت‌گردانی امام حسین (ع) اطلاق کردند. مراسم نخل‌گردانی که امروزه در شهرها و آبادی‌هایی چون یزد، جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین برگزار می‌شود، در دوره صفویه در مناطق مرکزی و کویری ایران برگزار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از پژوهشگران، آیین نخل‌گردانی را از بدعت‌های حکومت صفویه می‌دانند.

بنا بر این گزارش؛ اتاقک سیاهپوشی که در مراسم نخل‌گردانی از آن استفاده می‌شود هیچ شباهتی به درخت نخل ندارد و علت نام‌گذاری آن مشخص نیست؛ اما شاید مهم‌ترین علت رواج این نام و رسم، این باشد که پیکر امام حسین(ع) در باورهای مردم روی شاخه‌های درخت خرما به سمت محل دفن حمل شده‌ است‌. البته اشکال قدیمی نخل را از چوب و برگ درخت خرما می‎ساختند. بنابراین می‌توان این امر را نیز یکی از دلایل نام‌گذاری نماد عزاداری مردم مناطق کویری به نام درخت نخل دانست.

شایان ذکر است؛ نخل به نوعی موزه‌ای از نمادهای عاشورایی است و هر کدام از عناصر سازنده آن نمادی از یک حادثه بوده و یا متعلق به یکی از اشخاص خاص حادثه کربلا است. مثلا چوب نخل نماد پیکر امام حسین (ع) است و سیاهپوش کردن نخل، نماد اعلام سوگواری و ماتم است.

سرو نخل نماد قد و قامت علی اکبر(ع) و شمشیر و نیزه نصب شده روی نخل نشانه تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام حسین (ع) است.

همچنین آینه نصب شده روی نخل نماد وجود امام حسین (ع) است و علم‌هایی که بر نخل بسته می‌شوند به ابوالفضل‌العباس(ع) اشاره دارند.

گفتنی است؛ پارچه‌های زینتی نخل، زنگ‌هایی‌ که‌ قدیم می‌بستند،عزادارانی که نخل را برمی‌دارند و سر‌ طوق‌ بالای‌ نخل به ترتیب نماد حجله قاسم‌بن‌حسن، زنگ کاروان امام حسین(ع)، تشییع‌کنندگان هستند. البته امروزه گاه فقط به سیاه‌پوش کردن و تزیینات ساده نخل اکتفا می‌شود.


انتهای پیام/

آشنايی با مراسم نخل گردانی يزد

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 97 مناسبت های مذهبی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند فرمانده لوتی‌ها

پروژه مستند «فرمانده لوتی ها» درباره سید ابوالفضل کاظمی ساخته می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ ساخت پروژه مستند «فرمانده لوتی‌ها» درباره  سید ابوالفضل کاظمی به کارگردانی علی رویین تن  آغاز شد.

به گفته علی رویین تن ، این مستند به فرمانده گردان میثم، سید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان لوتی‌های دفاع مقدس می‌پردازد. مردی که از هشت سال دفاع مقدس هشتاد سال حکایت داشت و طوطی شیرین شکن روایت‌های دلنشین جنگ بود.

رویین تن افزود: او در تمام هیات‌ها، زورخانه‌ها و مراسم‌ها از بچه‌های جنگ می‌گفت و چه شیرین می‌گفت. آخر هم پای بساط امام حسین(ع) شربت شهادت را سرکشید.

به گفته کارگردان فیلم دلشکسته، او کبوترها را یاران امام حسین (ع) میدانست و پرواز را از کبوترها آموخته بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امانت را به صاحبش بازگرداندم
  • اهدای مدال جهانی آلیش به موزه آستان قدس رضوی
  • اهدای مدال طلای بانوی ورزشکار به موزه آستان قدس رضوی
  • افت ۴۹۹۹ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • امروز ارتش در عرصه های دفاعی- امنیتی به نماد خودکفایی و خودباوری تبدیل شده است
  • بهترین همه چیز باید در حرم امام رضا(ع) باشد
  • ساخت مستند فرمانده لوتی‌ها
  • آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود
  • «سیدعلی» و حواریون عاشورایی جرقه امید را در دل مومنان روشن کردند
  • فیلم/ اعلام انزجار زائران کربلا در حرم امام حسین(ع)