Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:31:01 GMT

بی توجهی به تهک و خسارات کشاورزی در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۰۰۸۱۱

بی توجهی به تهک و خسارات کشاورزی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- درحالیکه نقش اطلاع رسانی و اخبار تغییرات آب و هوایی برای جلوگیری از خسارت های کشاورزی بر کسی پوشیده نیست، قرائن و شواهد گویای این است که حوزه پیشگیری از وقایع ناشی از حوادث غیر مترقبه هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.

به گزارش ایرنا، راه اندازی سامانه 'تهک' یا توسعه هواشناسی کاربردی یکی از اقدامات سازمان هواشناسی در راستای پیشگیری از خسارات کشاورزی است که فعالیت این سامانه اکنون به دلیل کمبود اعتبارات و عدم حمایت با چالشهای مختلف روبروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خطه خراسان رضوی هم اکنون وارد هجدهمین سال خشکسالی های پیاپی شده است، کاهش میانگین بارندگی ها، افزایش حرارت و میانگین دما و تغییرات اقلیمی آب و هوایی، برنامه های پیشگیری و اطلاع رسانی در حوزه کشاورزی را بیش از هر زمانی ضروری ساخته است.
استان خراسان رضوی با یک میلیون و 200 هزار هکتار کشتزار و 14.6 میلیون واحد دامی بیش از 10 درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را به خود اختصاص داده است، این استان با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی جایگاه تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.
این در حالی است که خسارت وارده به محصولات کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه در این استان طی سال زراعی گذشته حدود 2 هزار میلیارد ریال برآورد شده که بر اساس تحقیقات علمی 20 تا 50 درصد این خسارت ها با تمهیدات و پیش بینی های لازم قابل پیشگیری است.
سامانه تهک یکی از راههای اطلاع رسانی اخبار هواشناسی و بیان تغییرات آب و هوایی است که فعالیت این سامانه در خراسان رضوی اکنون به دلیل چالشها و کمبود اعتبارات غیر فعال است.

* تاکنون پنج هزار کشاورز در سامانه تهک ثبت نام کرده اند
دبیر کارگروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در این باره گفت: سامانه تهک مخفف توسعه هواشناسی کاربردی است که از سال 1393 برای پیشگیری از خسارات کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه توسط سازمان هواشناسی راه اندازی شده است.
ابراهیم رهنمای یامی با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارد، افزود: آب و هوا یکی از عوامل مهم در کشاورزی به شمار می رود زیرا افزایش و کاهش محصولات این بخش تحت تاثیر شرایط جوی قرار دارد.
وی اظهار داشت: هم اکنون پنج هزار کشاورز خراسان رضوی با وارد کردن کد ملی، نوع شغل و تولید محصول مربوطه در سامانه مزبور ثبت نام کرده اند که با توجه به جمعیت زیاد کشاورزان این استان، قابلیت افزایش تا 100 هزار نفر را دارد.
وی تعداد بهره برداران کشاورزی در این استان را بیش از 360 هزار نفر عنوان کرد.
رهنما گفت: اخبار و تغییرات آب و هوایی برای کشاورزان از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی می شود.

* کمبود اعتبارات و توقف اطلاع رسانی تهک
دبیر کارگروه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) اداره کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: درحالی که اطلاع رسانی از وضعیت آب و هوا نقش مهم در پیشگیری از خسارات کشاورزی دارد، کمبود اعتبارات یکی از مشکلات سامانه تهک در این استان است.
رهنما اظهار داشت: ارسال پیامک به کشاورزان در قالب سامانه تهک از حدود یکسال گذشته متوقف شده است.
وی اعتبار مورد نیاز برای ارسال پیامک به کشاورزان در زمینه تغییرات آب و هوایی را 500 تا 600 میلیون ریال در سال عنوان کرد.
وی گفت: سامانه تهک می تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه های گیاهی و آفات مرتبط با آنها در شرایط آب و هوایی منطقه کمک کار کشاورزان در مراحل کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات باشد.
رهنما افزود: بر این اساس کشاورزان بوسیله سامانه تهک از جدیدترین وضعیت پیش بینی دما، بارش، سمت و سرعت باد، رطوبت نسبی، ابرناکی، نقشه های دما و بارش، وضعیت ترسالی و خشکسالی، یخبندان پاییزه و بهاره و تعیین زمان مناسب عملیات داشت و برداشت محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای آگاه می شوند.

* پیشگیری نقش 50 درصدی در کاهش خسارات کشاورزی دارد
کارشناس ارشد مسئول هواشناسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: جهاد کشاورزی استان اقدامات مختلف برای اطلاع رسانی و آماده سازی کشاورزان و باغداران در جهت کاهش خسارات کشاورزی ناشی از تغییرات اقلیمی نظیر سرمازدگی، گرمازدگی و تگرگ دارد.
علی اصغر تورانی افزود: راه اندازی سیستم های مختلف برای مقابله با سرمازدگی نظیر سیستم مبارزه با تگرگ، سیستم چاهک معکوس از طریق مکش و تعدیل هوا و نصب بخاری باغی در مزارع از اقدامات مقابله با خسارات کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه است.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر اطلاعیه های های هواشناسی برای آگاهی کشاورزان در کمیته ای با همکاری هواشناسی خراسان رضوی تهیه و صادر می شود.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی وظیفه ای برای حمایت از سامانه تهک و تامین اعتبار مورد نیاز این سامانه ندارد و اعتبار مزبور باید از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص یابد.

* 6500 میلیارد تومان خسارت کشاورزی در سال جاری
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در بخش کشاورزی استان طی سال زراعی گذشته یک هزار و 917 میلیارد ریال برآورد شده است.
حسین خاکی افزود: خسارات بخش کشاورزی این استان در سال زراعی جاری نیز تاکنون 6 هزار و 500 میلیارد ریال می باشد.
وی با بیان اینکه بخشی از خسارات کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه قابل پیشگیری است، اظهار داشت: سامانه تهک یکی از راهکارها پیرامون اطلاع رسانی اخبار هواشناسی است که می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از خسارات کشاورزی داشته باشد.
وی در باره کمبود اعتبارات سامانه تهک گفت: این موضوع در حیطه وظایف جهاد کشاورزی نیست و می بایست سرفصل های اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای حوزه پیشگیری در مدیریت بحران اختصاص یابد.
درآمد سالانه بخش کشاورزی خراسان رضوی 13 هزار و 223 میلیارد تومان و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است.
سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود.
بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
3027 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تهك هواشناسي خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۰۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان زاوه با اعلام افزایش میزان جوجه ریزی به بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه گفت: شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی پس از شهرستان‌های سبزوار و تربت جام رتبه‌ی سوم جوجه ریزی استان را دارا است.
محمد پیروی افزود: علی‌رغم حذف بخش زیادی از یارانه‌های دولتی، سهم بخش خصوصی دراین بخش بیشتر شده وبا حمایت بهره برداران مرغدار از طریق پیگیری راه اندازی واحد‌های راکد وکمک به توسعه واحد‌های مرغداری اقتصادی نیمه فعال شهرستان زمینه برای بهبود وضعیت جوجه ریزی فراهم گشته است. 
وی گفت: شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی پس از شهرستان‌های سبزوار وتربت جام رتبه سوم جوجه ریزی استان را دارا می‌باشد وبهبود مکانیزاسیون در بخش مذکور در اولویت برنامه ریزی جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره بارش‌های رگباری و افزایش شدت وزش باد
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • بارش‌های رگباری در خراسان رضوی / وقوع سیلاب در برخی مناطق پیش بینی می‌شود
  • بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/وقوع سیلاب در برخی مناطق پیش بینی می‌شود
  • هشدار هواشناسی در خراسان شمالی/ باران در راه است
  • هشدار مهم سازمان هواشناسی به ۲۸ استان کشور + جزییات