Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@11:02:53 GMT

سطح زیر کشت پسته در استان کرمان در حال کاهش است

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۰۱۹۷۹

سطح زیر کشت پسته در استان کرمان در حال کاهش است

عباس سعیدی مدیر کل جهاد کشاورزی استان در دومین همایش ملی پسته ایران مطرح کرد: سطح زیر کشت پسته در کشور در حال افزایش است اما در استان کرمان به دلیل محدودیت های منابع آبی و تغییرات اقلیم در حال کاهش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، عباس سعیدی مدیر کل جهاد کشاورزی استان روز گذشته  در دومین همایش ملی پسته ایران گفت: سطح زیر کشت پسته در کشور در حال افزایش است اما در استان کرمان به دلیل محدودیت های منابع آبی و تغییرات اقلیم در حال کاهش است ، استان کرمان یک چهارم باغات کشور را دارا است و همچنین مقام اول سطح زیر کشت پسته و خرما و گردو و مقام دوم سطح زیر کشت گل محمدی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به معزلات کشت پسته اظهار داشت:تغییرات اقلیمی,افزایش دما,کاهش بارندگی نوسانات زیاد دمایی تاثیر زیادی بر عملکرد پسته داشته است ، همچنین عدم تامین نیاز سرمایی با توجه به افزایش اقلیم و تغییرات اقلیم یک از معزلات در امر پسته است.

وی افزود : متوسط EC های بالاتر از ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار و کمیت اب موجود که باغات بطور متوسط ۵۰۰۰ مترمکعب ابیاری میشوند در صورتیکه نیاز آبی پسته ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب است به همین جهت متوسط عملکرد ما ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلو گرم پسته در هکتار است و کشاورز نمونه حدود ۱۳ تن در هکتار پسته خشک برداشت میکند که شرایط مناسبی را داریم.

سعیدی خاطر نشان کرد:خرده مالکیت کشاورزی در استان در محصول پسته یکی از معزلات امر پسته است و متوسط مالکیت ما حدود ۲ هکتار است که ما را در مدیریت کل مزرعه و محصولات دچار مشکل میکند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان در خصوص خسارلت وارده بر محصول پسته گفت:خسارتی که امسال بر محصولات کشاورزی استان کرمان مخصوصا شهرهای پسته خیز وارد شد بیش از ۹۰ درصد تولید پسته استان را به دلیل نوسانات دمایی و افزایش دما در فروردین ماه و عدم تامین نیاز سرمایی بود چیزی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان و بیش از ۶۵ هزار تن پسته و تقریبا بیش از ۹۰ درصد محصول پسته از بین رفته .

وی در پایان عنوان داشت:اقدام خوبی که در شهرستان رفسنجان انجام گرفت در امر اموزش و ترویج خصوصی نقش به سزایی دارد که حدود ۸ سال پیش در شهرستان رفسنجان انجام شد.
همچنین استان کرمان بیش از ۶/۵میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد که بالغ بر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات محصولات کشاورزی است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی در اصفهان

 اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره فعالیت سامانه بارشی قوی طی روزهای ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و یکم فروردین ۱۴۰۳ هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش مهر، هشدار سطح نارنجی هواشناسی زمانی صادر می‌شود که رخداد پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و سبب خسارت‌های احتمالی شود. هشدار نارنجی رنگ جهت آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برهمین اساس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی از روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه یکم فرودین ۱۴۰۳ مناطق غربی، جنوبی و مرکزی استان را در برمی‌گیرد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان بارش رگبار باران و در مناطق سردسیر برف، وزش باد شدید و طوفان لحظه‌ای، نوسانات دما، مه آلودگی و کاهش دید، کولاک برف، رعد و برق و احتمال تگرگ به ویژه در مناطقی چون اسلام آباد موگویی، بویین و میان دشت، سمیرم، چادگان، خمینی شهر، خوانسار، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، برخوار (دولت آباد)، لنجان، سمیرم، شهرضا، فرودگاه اصفهان، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان، کبوتر آباد، گلپایگان، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مورچه خورت، شاهین شهر و میمه و نجف آباد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در این اطلاعیه نسبت به لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر شهری، ایجاد روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، کولاک برف، خسارت به سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، احتمال سقوط از ارتفاع، احتمال سقوط اجسام، کاهش دید و اختلال در حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی و عمرانی هشدار داده و توصیه کرده است که هم‌وطنان در سفرهای بین شهری و بین استانی به چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه بویراحمد، فارس و یزد و سمنان احتیاط کرده و از فعالیت‌های کوه نوردی و گردشگری بپرهیزند.

در اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین بر لزوم حصول اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، عدم اتراق در مجاورت ساختمان‌های نیمه ساز و درختان فرسوده، اتخاذ تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها تاکید شده است‌.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین در این اطلاعیه نسبت به وزش باد شدید و توفان همراه با خیزش گردو خاک و کاهش دید از بعدازظهر سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه تا شامگاه چهارشنبه یکم فروردین ۱۴۰۳ در مناطقی به ویژه شمال، شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان از جمله سمیرم، نائین، اردستان، ورزنه، فریدن (داران)، فریدونشهر، فرودگاه اصفهان، شهرضا، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، گلپایگان، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نجف آباد، خور و بیابانک، دهاقان، برخوار (دولت آباد)، چادگان، چوپانان، خمینی شهر، خوانسار، اصفهان، اردستان، انارک، اسلام آباد موگویی هشدار داده و افزوده است که احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به بنرها و سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و کاهش دید به واسطه گرد و خاک وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هشدار سازمان هواشناسی: احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان هشدار هواشناسی درباره وقوع توفان امشب تهران/ هنگام توفان در یک ساختمان پناه بگیرید

دیگر خبرها

  • مهاجرت و فرونشست زمين در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف آب افزايش خواهد يافت/برگزاري دوره تخصصي آب ويژه خبرنگاران
  • هشدار برای کاهش خسارت سن زدگی گندم
  • برف وباران استان اصفهان را فرا می گیرد
  • توصیه‌های کاربردی هواشناسی کشاورزی در استان یزد
  • ابراز نگرانی رئیس پلیس راه کرمان نسبت به کم توجهی های حوزه وقوع حوادث رانندگی/مصوبات كامل اجرا نمي شود
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • سرشار از آنتی اکسیدان و کاهش دردهای مفصلی با این دانه پرطرفدار
  • صدور هشدار نارنجی در اصفهان
  • کود گیاهی که نیاز آبی را کاهش می دهد +فیلم
  • افزایش ۴۱ درصدی توزیع کود یارانه‌ای در کوهبنان