Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول گروه جهادی شهدای دیزان از محرومیت های روستای دیزان شهرستان طالقان که فقر امکانات آن با سیستان و بلوچستان برابری می کند می گوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، در دامان رشته کوه های البرز مرکزی مراتع سرسبز و حلوه های زیبای یک روستا در فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه جلوه خاصی دارد و چشم اندازهای منحصر به فرد ان نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قلعه و دژهای متعدد دوره اسماعیلیه ریشه نام دیزه و دیزج است که سالها این نام را با خود یدک کشیده و به مرور زمان در بیان عوام به دیزان تغییر نام پیدا می کند.

 

فارغ از زیبایی های متعدد روستای دیزان و علی رغم تقدیم 23 شهید به انقلاب، امروز محرومیت ها، کمبود امکانات و ... گریبانگیر این روستای شهرستان طالقان شده است.

 

از آنجایی که در ناامیدی بسی امید است، کورسوی امید روستانشینان دیزان درباره رفع مشکلاتشان با حضور جهادگرانی روشن شد که نامشان برگرفته از همین روستا بوده و به دل محرومیت زدند تا بلکه بتوانند مانع مهاجرت معکوس به شهر شوند.

 

گروه جهادی شهدای دیزان اوایل خردادماه 97 با رویکرد "بیشترین راندمان با حداقل امکانات" قدم در راه این روستا گذاشت تا فرهنگ جهادی را ترویج داده و محرومیت را از چهره این روستا بزداید.

 

با همت جهادگران، انجام پروژه پل فلزی - بتونی دو منظوره عابر و نهرکشاورزی و نوسازی پل های فلزی برای عبور نهر از مناطق صعب العبور که بر اثر سیلاب سال گذشته آسیب دیده بودند عملیاتی شد تا آب کشاورزی 50 درصد افزایش یابد و دغدغه مردم برطرف شود.

 

گروه جهادی شهدای دیزان به انجام خدمات عمرانی اکتفا نکرده و منزل یک مادر شهید را بازسازی کردند که البته روند اجرای این طرح ادامه دارد.

 

سال های متمادی روستای دیزان با هدر رفت آب مواجه بود و امکانی برای برطرف کردن آن وجود نداشت اما با ورود جهادگران بیش از 550 خانوار توانستند از این مایه حیات بهره ببرند.

 

ساخت قالب بتن با پروفیل های دور ریختنی ابتکار دیگری بود که جهادگران به خرج دادند تا برای انجام خدمات عمرانی حتی هزینه ای برای ساخت قالب پرداخت نکنند.

 

مخزن اب شرب این روستا 30 سال لایروبی نشده بود اما با فعالیت جهادی 6 ساعته گل و لای خارج شد تا آب این منطقه از کیفیت لازم بهره مند شود.

 

تیم دامپزشکی دام های بیمار را با همکاری دانشگاه تهران در روستای دیزان مورد عمل جراحی قرار دادند و برای دامدان دوره آموزشی نیز برای نگهداری مناسب تر دام ها برگزار شد.

 

مسئول این گروه به همراه جهادگرانش منتظر ابلاغ بخش نامه و دستور العملی نمانده و آستین همت بالا زده و خودجوش فعالیت خود را در این روستا آغاز کردند.

 

دیزان گل سرسبد 82 روستای طالقان علی رغم اینکه می تواند زمینه مناسبی برای گردشگری و توریسم باشد از محرومیت رنج می برد، این را عطاالله آقا احمدی مسئول گروه جهادی دیزان به خبرنگار تیتریک می گوید و ادامه می دهد: 800 خانوار برای گازکشی ثبت شده و شغل مردم روستا دامداری و کشاورزی و اقتصادشان معیشتی است.

 

زمین های دیزان شیب دار بوده و قابلیت کشت ندارد و ایجاد سد در منطقه طالقان موجب مهاجرت از این روستا شده است و امکان ایجاد کارگاه های اشتغال زایی از اهالی خواهد گرفت.

 

سد طالقان منبع تامین آب شرب تهران است و صنایع کوچک نمی توانند اطراف آن فعالیت کنند، صنایع جایگزین شکل نگرفته و متاسفانه مهاجرت از این روستا به سمت کرج و تهران افزایش پیدا کرده است.

 

بستر لازم برای ایجاد صنایع غیر آلاینده و اشتغال، کشاورزی در 80 هکتار از اراضی و ... در دیزان وجود دارد و اعضای روستا تعاونی تشکیل دادند اما در پیگیری مطالباتشان ناکام ماندند.

 

محرومیت طالقان با یکی از شهرستان های سیستان و بلوچستان برابری می کند درحالیکه در شعاع 140 کیلومتر استان تهران قرار دارد اما از داشتن حداقل امکانات محروم است.

 

ظرفیت های روستای دیزان به واسطه انتقال آب سد طالقان به تهران مغفول مانده است و جوانانش از نبود اشتغال رنج می برند و دام زیر سقف هزینه های زیادی دامداران دیزان در بر دارد.

 

دیزان نیازمند یک شوک حمایتی برای توسعه ظرفیت هایش است درحالیکه یکی از منحصر بفردترین روستاهای اطراف تهران و البرز از نظر جلوه های طبیعی بشمار می رود.

 

کاشت گیاهان کم آب بر، گل رز و گیاهان دارویی در این روستا می تواند راه دیگری برای اشتغال روستائیان باشد و نیازمند همکاری جهاد کشاورزی برای مدیریت چشمه های اطراف است اما برخورد آنها کلیشه ای و اداری است.

 

البته فرهنگ مطالبه گری بین روستائیان جا نیفتاده تا پاشنه درب اتاق مدیران را از جا دربیاورند و خواستار محرومیت زدایی باشند.

 

مردم جرات نمی کنند به بخشدار این منطقه بگویند جاده 20 کیلومتری و پر از چاله تا مرکز شهر را آسفالت کند، از مراجعات خود نتیجه نگرفته و به نوعی ناامید شدند.

 

اهالی دیزان باورشان نمی شود در روزهایی که مردم مورد بی مهری قرار گرفته و دلار 13 هزار تومان است عده ای رایگان و بدون چشم داشت به انجام اقدامات جهادی در روستا بپردازند.

 

اعتماد عمومی مردم دیزان تحت الشعاع بی مهری ها قرار گرفته است، اما خواست خدا بود که اعتماد از دست رفته آنها را بدست بیاوریم.

 

تحرک و چالاکی لازم برای رفع مشکلات مردم در دستگاه ها وجود ندارد اما ما با تلاشمان توانستیم قطعه ای از پازل دغدغه های اهالی روستای دیزان را برطرف کنیم و دعای خیر آنها نصیبمان شود.

 

و اما هنر 25 جهادگر در این منطقه ترویج فرهنگ تلاش و خدمت رسانی بود و بس، رویکردی که امروز مسئولین از ان غافلند...

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ نمایشگاه طلایه داران اقتصاد مقامتی استان سمنان  ۱۲۰ غرفه دارد و در آن محصولات مختلف در حوزه های پوشاک ، مواد خوراکی ، صنایع دستی و گل و گیاه عرضه شده است.

این نمایشگاه تا ۲۵ اردیبهشت همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل داِئمی نمایشگاه‌های بین المللی سمنان گشوده است.

سردار علی فدوی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان گفت: سپاه مصمم در رفع دائمی مشکل آبرسانی به روستا‌ها در نقاط مختلف کشور است و اکنون آب‌رسانی به پنج هزار روستا تکمیل شد.
فدوی گفت: طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور هدفگذاری و اکنون ۵۰ درصد از این محقق شده است.
سردار فدوی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی برخاسته از مردم به دنبال محرومیت‌زدایی است و در بخش کشاورزی، آبخیزداری و احیای قنات‌ها نیز برای خدمات‌رسانی به مردم برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.
جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به شمار روز‌های آفتابی در کشور و به ویژه استان سمنان، گفت: ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس از اقدامات ارزشمند در محرومیت‌زدایی و در دست پیگیری است.
سردار منصور شوقانی فرمانده سپاه قائم استان هم در این همایش با تشریح خدمات سپاه و بسیج استان سمنان در رفع محرومیت گفت: ایجاد سه هزار و ۱۰۰ اشتغال در استان در سال گذشته نمونه بارز این اقدامات است.
سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان هم با قدردانی از خدمات بسیج و سپاه در استان سمنان گفت: مشارکت در راه اندازی واحد‌های تولیدی راکد ، ساخت بخشی از خانه‌های نهضت ملی مسکن ، آبرسانی به مناطق محروم ، تهیه جهیزیه   و کمک‌های معیشتی از جمله اقدامات موثر سپاه و بسیج در استان سمنان برای توسعه و رفع محرومیت است.
در این آیین از ۱۶ کار آفرین برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی استان سمنان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • به روز رسانی| هاشمی: قول حضور در جام یونس شکوری را داده بودم
  • دیدارفرماندار،فرمانده سپاه و گروهای جهادی با امام جمعه کرخه
  • برپایی نمایشگاه طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه جهادی در چهارمحال و بختیاری
  • آبرسانی به ۳۰ روستا توسط بسیج سازندگی استان البرز
  • خدمت‌رسانی جهادگران فنی و حرفه‌ای به ۲۰۰۰ نفر در روستاها
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی