Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:10:33 GMT

گالری‌گردی از راه ابریشم به فلسطین

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۰۶۶۶۴

گالری‌گردی از راه ابریشم به فلسطین

تهران-ایرنا- راه ابریشم، شیث، ایده، نگر، فرمانفرما، اِی‌جی، شیث و فلسطین، شماری از گالری‌های پایتخت هستند که در پایان هفته از آثار هنرمندان تجسمی میزبانی می‌کنند.

جواد مجابی هنرمند و منتقد هنری معاصر در مورد هنرمند معتقد است: «انسان همواره باید علیه هر چیزی، حتی خودش طغیان کند. این فکر انسان را نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندی که طغیان‌نگر نباشد و دائماً از خودش تعریف کند از خودش جا می‌ماند.»

*«پودیوم» در گالری راه‌ابریشم
نمایشگاه سالیانه گروه عکس «پودیوم» خرده روایت‌هایی درباره فوتبال است که عصر جمعه در گالری راه‌ ابریشم 2 افتتاح می‌شود و تا 14 مهر ماه برپاست.
این نمایشگاه شامل هشت روایت مختلف درباره فوتبال است و دربخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌ اگرچه با ظهور مناسبات جدید در بازار جهان، ایده‌ «فوتبال برای فوتبال» کارکردهای اجتماعی و سیاسی فوتبال را از بین برده و فوتبال هم مانند دیگر پدیده‌ها با مناسبات گردش سرمایه تعریف می‌شود، اما هنوز هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی فوتبال را می‌توان بیرون از مناسبات حرفه‌ای مشاهده کرد. فوتبال چیزی فراتر از فوتبال است. جایی برای فریاد زدن خواست‌های اجتماعی و سیاسی. این نمایشگاه، خرده روایت‌های ما از فوتبال است.
پودیوم یک گروه عکاسی است که اعضای آن را پنج فتوژورنالیست ایرانی تشکیل می‌دهند که تمرکز خود را روی عکاسی از ورزش‌ها قرار داده‌اند. جاوید نیک‌پور، فرزام صالح، محمدعلی نجیب، پیام ثانی و روشن نوروزی از اعضای گروه «پودیوم» هستند.
گالری راه‌ابریشم 2 واقع در بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره 210، ساختمان تکنوآجر است. گالری دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

*«شوق و شهود» در گالری شیث
نمایشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی سانلی مرادی عصر پنجشنبه، 22 شهریورماه در گالری شیث افتتاح می‌شود و تا 27 شهریور میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
مرادی، بازیگری در نمایش‌های متعددی را تجربه کرده است و کتابهای بغض، هیشکی مث تو نبود، قرار نبود و درد پنهان در حوزه شعر و داستان بخشی از آثار وی است.
نگارخانه شیث در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی واقع شده است.

* «فیگوراتیو در انتزاع» در گالری ایده
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «فیگوراتیو در انتزاع» به همت گروه هنری ژرف عصر جمعه 23 شهریور در گالری ایده افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه 28 شهریور برپا خواهد بود.
در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است: در دنیای هنر مدرن اگر نقاشی را به دو دسته فیگوراتیو (بازنمایانه) و آبستره (غیربازنمایانه) دسته‌بندی کنیم، فیگوراتیو یا پیکرنما طراحی از اندام انسان یا حتی حیوان که برگرفته از دنیای واقعی است و آبستره به‌عنوان هنر مجرد و انتزاعی که از فرم‌های تمثیلی و غیرطبیعی برای انتقال مفهوم مورد نظر خود استفاده می‌کند، معنا می‌شود. این دو نقطه مخالف یکدیگر خواهند بود و هدف از این نمایشگاه اجماع این دو در کنار یکدیگر است.
مینا طاهری‌نژاد، کیانا سلامت، عسل مراثی، آناهیتا مصیبی، پریسا میر، سولماز دانش‌فراز، ملیکا ملاک، نسیم کیانی، نوشین رضایی، سحر امینی، ملاحت حسینی، حسین کلانتری، سمانه کریمی، ستاره سلیمانی، پروانه یموت‌مقدم، فرزین مومنی‌راد و سامان محمدی‌پور هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
هنردوستان از شنبه تا چهارشنبه هر روز از 9 صبح تا 20 می‌توانند به گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم‌مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک 26 مراجعه کنند.

*«مکالمات» در گالری فرمانفرما
نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های اکبر میخک از عصر جمعه 23 شهریور در گالری فرمانفرما افتتاح می‌شود و تا 6 مهرماه برپا خواهد بود.
اکبر میخک فعالیت هنری خود را به طور حرفه‌ای در آکادمی هنرهای زیبا و انستیتوی تجربی دیزاینِ سَن پُلِ رم تجربه کرده است.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است: نقاشی های اکبر میخک، معرفِ گفت و گوی او با مخاطبانش به وسیلۀ عناصر الفبایی‌ست که باعث شده وی از خط فارسی به عنوان فرم‌هایی صرفا تصویری و نه خواندنی در مکالمه با مخاطبانش، بهره گیرد. در آثار او خط همواره به مثابه فرم و تصویر عمل کرده است، نه نوشته. مکالمات او با فرمِ انتزاعی حروف و رنگ، تصویری می‌سازد به وسعت دنیای درونی‌اش.
گالری فرمانفرما در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 واقع شده است.

*«اشارات» در گالری Ag
نمایشگاه انفرادی عکس‌های مهرعلی رزاق‌منش عصر جمعه 23 شهریور در گالری Ag آغاز می‌شود و تا 11 آبان ادامه خواهد داشت.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: این مجموعه در ادامه عکاسی از شهر شکل گرفته، شهری که به ناگاه در ایام محرم شکل دیگری به خود می‌گیرد. این مجموعه عکس که به شیوه «گام بیکرومات» چاپ شده، سودای آن دارد تا با نگاهی جمال‌شناسانه به شهر در این ایام، ریتم شهرآشوب آن و جوشش و شورشی که به سبب آن بر بام و در شهر فرو می‌ریزد را، با اشارات و فارغ از گفت و عبارات به تصویر بکشد و همچنین بر خلاف تجربیات گذشته دیگران تا حد امکان از وجه ارجاعی آن کاسته و به وجه اقناعی آن بیفزاید.
گام بیکرومات از شیوه‌های چاپ قرن نوزدهم است که در آن عکس بر روی بستر حساس شده توسط نور آفتاب چاپ شده و تصویری با کیفیت‌های نقاشانه به وجود می‌آورد.
گالری Ag در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک 43 واقع شده است.

*«چشم بگردان پیدایش می‌کنی» در نگارخانه نگر
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «چشم بگردان پیدایش می‌کنی» به کوشش و انتخاب ماهیار چرمچی 23 شهریور در نگارخانه نگر افتتاح می‌شود و تا 27 شهریور ادامه خواهد داشت.
ماهیار چرمچی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: گاه یا ناخوآگاه، انسان همیشه دنبال چیزی می‌گردد. با دستهاش برای لمسی آشنا، با پاهاش برای مفری یا جای امنی، با گوشهاش برای نغمه‌ای دل‌انگیز یا حقیقتی هرچند هولناک و از همه بیشتر با چشمهاش...
پنجره‌های جان را طبیعت روی صورت نصب کرده است تا هم ببیند، هم بگوید...
حالا تو به دنبال چه می‌گردی؟
همان حقیقت هولناک؟ یا پنجره ای، روی صورتی که عمیق نگاهت کند؟
یا خاطره‌ای که روی یک میخ آویخته‌اند؟ امیدی که در آینده‌ای بعید زندگی می‌کند؟
در نگاه نقاش (فارغ از سابقه و کسوت) این دیدن که با تمام حسش و ناخواسته از طریق ناخودآگاهش رنگ می‌شود و روی بوم می‌آید به گفتنی دیداری ختم می‌شود که نهایتا یک‌جا، یک اثر، گوشه‌ای از همان که می‌خواهی را نشانت می‌دهد...
واژه نه، و هم نه... که تصویری خیال‌ساز و رویاپرداز. خوب چشم بگردان، پیدایش می‌کنی.

*«روضه هنر» درموزه فلسطین
به مناسبت آغاز ماه محرم «روضه هنر» عنوان نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط است که عصر پنجشنبه در موزه فلسطین افتتاح می‌شود و تا اول مهرماه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به موزه معاصر فلسطین واقع در خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران مظفر، پلاک 74 مراجعه کنند.
فراهنگ **9031**1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي نمايشگاه هنري گالري گردي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع پارچه‌ای نازک‌تر از موی انسان که جاذب صداست

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ابداع یک پارچه ابریشمی مسدود کننده صدا شده‌اند که سر و صدا‌ها را تا ۷۵ درصد سرکوب می‌کند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران MIT پارچه ابریشمی ویژه‌ای ابداع کرده‌اند که نازک‌تر از موی انسان است و سر و صدا را سرکوب می‌کند.

این پارچه ابریشمی که کم‌ضخامت‌تر از موی انسان است، می‌تواند صدا‌ها را جذب کند و به طور بالقوه جهان را به مکانی بهتر و آرام‌تر تبدیل کند.

سر و صدای شلوغی و نامطبوع یک مشکل بزرگ در جهان امروزی ماست. از ترافیک بیرون خانه گرفته تا صدای بلند تلویزیون همسایه و سر و صدای همکاران، پیدا کردن یک محیط آرام دشوار است.

اکنون یک همکاری میان پژوهشگران MIT و سایر موسسات منجر به ایجاد پارچه ابریشمی خاصی شده است که می‌تواند مکان‌های پر سر و صدا را بسیار آرام‌تر کند.

پارچه‌ای را به قدری نازک تصور کنید که تقریباً به نازکی موی انسان است و داخل این پارچه خاص فیبری وجود دارد که با اعمال بار الکتریکی جان می‌گیرد. پارچه با شنیدن صدا شروع به لرزیدن می‌کند که به دو روش مختلف به متوقف کردن صدا کمک می‌کند.

لغو امواج نویز

پژوهشگران با الهام از فناوری هدفون‌های حذف کننده نویز، از ارتعاشات پارچه برای ایجاد سکوت استفاده کردند.

این تکنیک با انتشار امواج صوتی که با سر و صدای ناخواسته تداخل دارد، شبیه به یک دونوازی موسیقیایی که در آن صدای نوازندگی یکی، دیگری را خنثی می‌کند، کار می‌کند. این تکنیک وعده می‌دهد که سر و صدا‌ها را در فضا‌های کوچک مانند اتاق‌ها یا خودرو‌ها ساکت کند.

پژوهشگران با استفاده از مواد معمولی مانند ابریشم و موسلین (پارچه‌ای از جنس پنبه با بافت ساده) موفق به ساخت پارچه‌های سرکوب‌کننده صدا شده‌اند که برای اجرا در دنیای واقعی عملی هستند. برای مثال، می‌توان از چنین پارچه‌ای برای ساخت جداکننده‌هایی در فضا‌های باز یا دیوار‌های پارچه‌ای نازک استفاده کرد که از عبور صدا جلوگیری می‌کند.

گریس یانگ نویسنده اصلی این مطالعه گفت: در دنیایی که به نظر می‌رسد سر و صدا آرامش را از بین می‌برد، هدف ما ایجاد سکوت و ابداع کالایی حتی با ارزش‌تر از طلا بود. ما با استفاده از قدرت ارتعاشات پارچه، قلمرو جدیدی از امکانات را برای ایجاد فضا‌های آرام فراهم کرده‌ایم.

ابریشم؛ سلاح مخفی شگفت انگیز

پژوهشگران همچنین چیز دیگری را یافتند. آن‌ها متوجه شدند که ثابت نگه داشتن پارچه نیز می‌تواند به جلوگیری از حرکت صدا کمک کند. در این حالت، پارچه به یک محافظ قوی تبدیل می‌شود و از عبور صدا از دیوار‌ها یا جداکننده‌ها جلوگیری می‌کند.

در یک مشاهده شگفت‌انگیز محققان کشف کردند که وقتی پارچه ثابت است، می‌تواند صدا را درست مانند یک آینه که نور را بازتاب می‌دهد، منعکس کند.

آزمایشات آن‌ها همچنین نشان داد که هم خواص مکانیکی این پارچه و هم اندازه منافذ آن بر کارایی تولید صدا تأثیر می‌گذارد. در حالی که ابریشم و موسلین خواص مکانیکی مشابهی دارند، اندازه منافذ کوچکتر ابریشم آن را به بلندگوی پارچه‌ای بهتری تبدیل می‌کند.

هنگامی که محققان پارچه ابریشمی را در حالت سرکوب مستقیم صدا آزمایش کردند، دریافتند که می‌تواند به طور قابل توجهی حجم صدا‌ها را تا ۶۵ دسی‌بل کاهش دهد که تقریبا معادل یک مکالمه با صدای نسبتا بلند انسان‌هاست.

این پارچه در حالت سرکوب صدا با ارتعاش می‌تواند انتقال صدا را تا ۷۵ درصد کاهش دهد.

آغاز یک مسیر

پژوهشگران در یک حرکت رو به جلو می‌خواهند استفاده از پارچه را برای مسدود کردن صدای فرکانس‌های متعدد بررسی کنند.

این امر به فناوری فانتزی و بهبود در نحوه ساخت پارچه نیاز دارد. آن‌ها همچنین می‌خواهند با تغییر نحوه ساخت این پارچه، به عملکرد بهتری برسند.

یان می‌گوید: امکانات بی‌شماری در انتظار اکتشاف هستند. ما فقط سطح چیزی را که این پارچه سرکوب کننده صدا می‌تواند به دست آورد، خراشیده‌ایم. این تنها آغاز یک مسیر به سوی دنیایی آرام‌تر است.

این پروژه توسط موسساتی مانند بنیاد ملی علوم (NSF)، دفتر تحقیقات ارتش (ARO) و آژانس کاهش تهدیدات دفاعی (DTRA) آمریکا حمایت می‌شود.

دیگر خبرها

  • ابداع پارچه‌ای نازک‌تر از موی انسان که جاذب صداست
  • خدمت‌رسانی رایگان تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب
  • ناگفته‌هایی از اعتراضات کف خیابان‌های لس‌آنجلس/ واقعیت کدام است؟
  • ابتکار شهرداری سمنان برای تقویت گردشگری جاده ابریشم ایران
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس