Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-07@10:50:47 GMT

​حقایقی جالب از مشکلات گمرکی فضانوردان!

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۰۸۲۰۰

​حقایقی جالب از مشکلات گمرکی فضانوردان!

به گزارش خبرگزاری تقریب؛ در گذشته که سفر به فضا در انحصار شهروندان دو کشور آمریکا و شوروی بود, قوانین گمرکی تقریبا مشمول حال آنها نمی‌شد اما با ورود اتباع دیگر کشورها در قالب ماموریت‌های مشترک, رعایت این مقررات خود را به عنوان یکی از مراحل کار, نشان داد.

جالب است بدانید که نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین نخستین انسان‌هایی که بر ماه پا گذاشتند در بازگشت مجبور شدند در فرودگاه هونولولو در هاوایی برای سنگ و خاک ماه, فرم گمرکی پر کرده و ظاهرا حدود 33 دلار حقوق گمرکی پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دو نفر و مایکل کالینز فضانورد همراه آنان که هدایت سفینه مادر را بر عهده داشت, پس از سفری 8 روزه به ماه در 24 ژوئیه 1969 به زمین بازگشتند و سفینه آنها در اقیانوس اطلس فرود آمد. بعد از آن توسط بالگرد نجات از آب گرفته و به ناو هواپیمابر "هورنت" منتقل شدند. در مرحله بعدی, فرمی را پر کردند که نشان می‌داد آنها محموله را نیز به همراه دارند و به همین دلیل گمرکی آن را پرداخت کردند که طبیعتا این یک کار تشریفاتی بود تا نشان دهند همه در برابر قوانین برابر هستند حتی اگر نخستین انسان‌هایی باشند که به ماه سفر کرده‌اند!


یکی دیگر از وقایع جالب در زمینه مشکلات حقوقی بازگشت فضانوردان و حقوق گمرکی در جریان پایان سفر دوم سرگئی کریکالیف اتفاق افتاد. کریکالیف با سایوز تی.ام-12 در 5 مه 1991 به مجتمع مداری میر سفر کرد این ماموریت تا 25 مارس 1992 طول کشید. در این فاصله زمانی, اتفاق بسیار مهمی صورت گرفت: فروپاشی شوروی و جدا شدن و استقلال 15 کشور.

به عبارت دیگر, کریکالیف در زمان آغز سفر از پایگاهی به فضا پرتاب شد که بخشی از قزاقستان به عنوان قسمتی از کشور اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رفت و در زمان بازگشت, قرار بود در خاکی فرود آید که دیگر ارتباطی با او نداشت و وی از نظر حقوقی "بیگانه" بشمار می رفت! روس‌ها مجبور شدند برای او گذرنامه صادر کنند و طبق یک صورتجلسه, ادارات مربوطه در قزاقستان پذیرفتند که وی را به عنوان مهمان بپذیرند.


جالب است بدانید امروز هم این مشکل به لحاظ قانونی و حقوقی وجود دارد زیرا فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی, شهروندان کشورهای مختلف هستند و برای آموزش نه فقط در روسیه و آمریکا که سرزمین‌های دیگر بطور مثال ژاپن و کانادا هم باید سفر کنند و نیاز به ویزا دارند اما کشورهای شریک در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای حل مشکل, راه‌حل‌های قانونی تصویب کرده‌اند که فضانوردان دچار دردسر نشوند از جمله فرود هواپیماها در فرودگاه‌های ویژه که در آنها نیازی نیست مدارک و گذرنامه مستقیما توسط خود شخص به دروازه ورودی ارائه شود, گذرنامه‌های ویژه که قبلا مراحل ثبت را گذرانده‌اند و یا ورودی‌های مخصوص در فرودگاه ها که فضانوردان مدت کوتاهی پذیرایی می شوند و در همان زمان مدارک و اسناد بررسی می شود.

 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان

فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان را ببینید.

کد خبر 750679

دیگر خبرها

  • سوتی عجیب و جالب هنگام مصاحبه در لیگ آرژانتین / فیلم
  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • فیلم| حرکت جالب دانشجویان آمریکایی با پرچم اسرائیل
  • ماجرای جالب شاعر شدن شهرام شکیبا + فیلم
  • ببینید | نظر جالب رئیسی درباره برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان!
  • (ویدئو) معنی جالب جنگ زرگری
  • ویدیوی جالب آقای خواننده در کنار عشق زندگی‌اش!
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • معنی جالب جنگ زرگری + فیلم
  • ببینید | ویدیوی جالب آقای خواننده در کنار یک زن؛ رونمایی از عشق زندگی‌اش!