Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بهبود وضعیت زعفران باید زنجیره تولید و عرضه زعفران تشکیل تا بتوان بازار جهانی را هم از نظر تولید و هم قیمت رقابتی در اختیار داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ محمد علی طهماسبی ظهر امروز در جلسه هم اندیشی پیرامون مشکلا حوزه زعفران اظهار کرد: همه دست اندرکاران حوزه تولید زعفران امروز اینجا جمع شدند تا با تشکیل یک تشکل واحد بتوانند معضلات و نابسامانی های این حوزه را سامان دهند لذا ما معتصدیم دولت نباید تصدی گری کند و این خود کشاورزان هستند که باید امورات را تا انتها پیگیر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت زعفران باید زنجیره تولید و عرضه زعفران تشکیل تا بتوان بازار جهانی را هم از نظر تولید و هم قیمت رقابتی در اختیار داشته باشیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: این زنجیره تولید باید در منطقه شکل بگیرد و اگر می بینیم گردش مالی زعفران در جهان 8 میلیارد دلار است و تنها حدود 400 میلیون دلار آن نصیب ایران می شود بدان خاطر است که نتوانستیم زنجیره تولید و عرضه و به تناسب آن صنایع تبدیلی این محصول را در داخل ایجاد کنیم.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: ورود دولت به خریدوفروش زعفران نه تنها اشکال ندارد که حتی عین وظیفه مندی دولت است.

 

وی درپاسخ به نگرانی فرماندار زاوه به جهت مصرف آب کشاورزی تصریح کرد: ما حدود 85 درصد بودجه بلاعوض برای کشاورزان جهت مصرف بهینه آب می دهیم که دردنیا این اقدام بی نظیر است.

 

وی بیان کرد: وقتی ما از محصولات متنوع زراعی و باغی می توانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم و حتی اگر آب فروشی هم داشته باشیم، چرا این اقدامات خوب را انجام ندهیم؟

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ما در دنیا شاهد هستیم که صحراهای خشک و بی آب وعلف و مناطق بلااستفاده را با تکنولوژی و علوم وفنون جدید را به طبیعت زیبا وپرمحصول تبدیل می کنند، پس ماهم باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم و کشورمان که یک کشور کشاورزی است را ارتقا دهیم.

 

وی گفت: ما نباید از وجود رقبا مثل اسپانیا و چین و هند نگران باشیم، بلکه این رقبا باعث تلاش بیشتر ما خواهتد شد.

 

مزروعی با بیان اینکه خیلی محصولات دیگر مثل گیاهان دارویی، زیره سبز و... در استان خراسان رضوی داریم که همین الان در دبی با قیمت بسیار بالا طالب آن هستند، تصریح کرد: ما در شورای هماهنگی سازمان دنبال تقویت این موارد هستیم، پس اهمیت بخش کشاورزی را باید بیشتر قدر بدانیم.

 

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر زنجیره تولید و عرضه زعفران در قالب یک شیوه مدون باشد  نباید دولت ورود پیدا کند لذا سازمان تعاون روستایی با درک این خلاء به خرید توافقی و حمایتی از محصول کشاورزان اقدام کرد.

 

سعید باستانی بیان داشت: زعفران بعنوان یکی از 5 کالای اساسی حوزه صادرات بخش کشاورزی اهمیت دارد و اگر قرار است صادراتی انجام شود ما باید برای آن تعریف مشخص و برنامه ریزی شده داشته باشیم.

 

ونی ورود ارزآوری زعفران به بازار ثانویه ارز را نامناسب عنوان کرد و افزود: چنانچه از روی ناچار شاهد ارز آوری این محصول در بازار ثانویه ارز باشیم یقینا صادرات بصورت غیر مجاز انجام می شود و لذا نیازمند یک تشکل صادراتی قوی هستیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت علمی چشم گیری در حوزه طلای سرخ انجام نشده و می طلبد مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی یک بسته حمایتی علمی در نظر بگیرد تا کشاورز بداند که اگر تا دیروز در هر هکتار 4 کیلیوگرم زعفران خشک برداشت داشته امروز با اجرای این بسته حمایتی و علمی می تواند حتی دو برابر گذشته برداشت محصول داشته باشد.

 

از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و

 

از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

 

در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.

 

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

 

سالانه بیش از ۷۰ تن محصول زعفران از کشتزارهای تربت حیدریه و زاوه برداشت می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۸۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران از دیدار و نشست با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی این استان خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مازندران در پی دیدار و نشست با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی این استان در امر تنظیم بازار مرغ و عرضه مرغ مازندران به پایتخت اظهار کرد: این استان تأمین‌کننده اصلی مرغ پایتخت است و روزانه حداقل ۱۵۰ تن گوشت مرغ به میدان بهمن و ۱۵۰ هزار قطعه مرغ زنده به کشتارگاه‌های تهران ارسال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در این دیدار برای بهبود نظام عرضه محصولات باغی و مشکلات نظام عرضه مرکبات در استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: قرار شد تا در زمینه مربوط تسهیلات سرمایه در گردش سورتینگ‌داران پیگیری‌ها در سطوح ملی و وزارتخانه‌ای انجام شود و در فصل پیش‌رو با توجه به اجرای برنامه‌های جهش تولید در استان، در ابتدای فصل برداشت مرکبات موضوعات پیگیری و حل شوند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران افزود: در برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در مازندران، معاون وزیر در امور باغبانی بر حمایت کامل از این رویداد مهم در استان قول مساعد همکاری دادند.

مؤمنی با اشاره به اینکه در ادامه این نشست به منظور رایزنی‌های ملی برای ارتقا صنعت طیور استان مطرح شد، یادآور شد: در این دیدار با برشمردن سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران در راستای تداوم تولید مرغ و گوشت قرمز، درباره توسعه فعالیت‌های مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی و رفع مشکلات صنعت طیور استان توضیحاتی ارائه داد.

وی از دغدغه‌های مرغداران استان را برای تداوم تولید و پایداری قیمت گوشت مرغ بیان و عنوان کرد: برای پایداری تولید و بازار نیاز است منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تضمین شود.

این مسئول یکی از موضوعات مهم این استان تأمین کود و بذر حوزه زراعت دانست و گفت: با این رایزنی ملی با معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تأمین کودهای پایه زراعت برنج، تأمین کود سرک گندم و تأمین بذر مناسب و گواهی شده سال آینده برای گندم‌کاران مازندرانی لحاظ شد.

وی با تاکید بر اینکه معرفی مباشران توانمند برای تهیه بذر یک امر ضروری است، خاطرنشان کرد: تأمین کود مورد نیاز کشاورزان استان برای تحقق جهش تولید یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 745197

دیگر خبرها

  • نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران
  • افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل
  • تن ماهی گران نمی‌شود / دلایل افزایش تولید تن مرغ چیست؟
  • تولید 21 هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • قیمت جهانی نفت افت کرد
  • گوشی وان‌پلاس Nord CE 4 به صورت جهانی عرضه شد
  • گرانی کابل برق بر اثر عوامل فنی یا بیرونی
  • تولید دستگاه طیف‌سنج نوری برای تعیین غلظت مواد محلول در آب
  • توجه ویژه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند