Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که در عمل رهبری دولت میانمار را برعهده دارد این سخنان را در یک سخنرانی در نشست جهانی اقتصاد در هانوی اظهار کرده است.

 

وی تاکید کرده است که این دو خبرنگار به دلیل نقض قانون اسرار دولتی، محکوم شده‌اند نه به دلیل تحقیقاتشان. این دو روزنامه‌نگار درباره اعدام عده‌ای از اقلیت روهینگیا در استان راخین تحقیق می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش بی بی سی، سوچی در اظهارات خود اشاره‌ای به خشونت ها در استان راخین و علیه اقلیت مسلمان روهینگیا نکرد اما گفت که عملکرد دولتش درباره آن رخدادها می‌توانست بهتر باشد.

 

وا لون، ۳۲ ساله، و کیاو سئو اوو، ۲۷ ساله سال گذشته به اتهام در اختیار داشتن اسناد دولتی دستگیر شدند. این اسناد را پلیس در اختیار آنها گذاشته بود.

 

عکس/ وا لون و کیاو سئو اوو، خبرنگاران رویترز

 

این دو خبرنگار با اظهار بی‌گناهی در دادگاه می‌گفتند که پلیس برای آن پاپوش درست کرده‌ است. این دو به هفت سال زندان محکوم شدند.

 

وکلای مدافع این دو نفر این اتهامات را مردود دانسته و گفته بودند که اطلاعاتی که این دو نفر در مورد حوادث منطقه راخین، محل سکونت مسلمانان روهینگیا به دست آوردند شامل اسرار دولتی نبوده و آنان شخصا این اطلاعات را کسب کردند.

 

این عکس مردانی را نشان می‌دهد که دو خبرنگار رویترز در مورد کشته شدنشان تحقیق می‌کرده‌اند

 

محکومیت آنها با واکنش جهانی مواجه شد و همزمان شماری از رسانه‌های خصوصی در میانمار هم احکام زندان برای دو خبرنگار خبرگزاری رویترز را به شدت محکوم کردند.

 

به گزارش دویچه وله، استیون ادلر، سردبیر رویترز در پی اعلام حکم دادگاه علیه خبرنگاران این خبرگزاری تصریح کرد که این حکم برای میانمار به مثابه عقبگردی در نیل به دموکراسی است. او از دولت آنگ سان سوچی، خواستار تجدیدنظر در این حکم شد.

 

این دو روزنامه‌نگار درباره اعدام ده مرد روهینگیا در استان راخین تحقیق می‌کردند که به دنبال مدارکی برای اثبات آن بودند. در جریان تحقیقات‌شان دو مامور پلیس به آنها مدارکی دادند، اما بلافاصله پس از آن به اتهام در اختیار داشتن اسناد طبقه‌بندی شده دولتی بازداشت شدند.

 

براساس تحقیقات خبرنگاران بازداشت شده رویترز، نظامیان میانماری در دوم سپتامبر پس از حمله به روستای این دین در شمال راخین ده مرد مسلمان را بازداشت کردند و اعدام کردند و آنها را در گودالی دفن کردند.

 

بر اساس این روزنامه‌نگاران، دو نفر از کشته شدگان به وسیله روستاییان بودایی سلاخی و هشت نفر دیگرشان به وسیله سربازان تیرباران شدند.

 

دست‌کم هفتصد هزار روهینگیا در جریان خشونت‌های نظامیان میانمار در سال گذشته در استان راخین، این کشور را ترک کرده‌اند.

 

 

بحران روهینگیا زمانی شدت گرفت که نظامیان میانمار سرکوب وحشیانه ای را در منطقه شروع کردند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تایید محتوای گزارش گروه ویژه تحقیق پیرامون آوارگی نزدیک به هفتصد هزار تن از افراد اقلیت مسلمانان روهینگیا از منطقه سکونت آنان و پناهندگی به بنگلادش، تایید کرد که ارتش میانمار مسئول سرکوب این اقلیت است. نمایندگان چند عضو شورای امنیت صراحتا فرماندهان ارشد ارتش میانمار را پاسخگوی "جنایاتی" دانستند که علیه مسلمانان آن کشور صورت گرفته است.

 

گزارش هیئت تحقیق که شامگاه دوشنبه در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفت، ارتش برمه را به اقداماتی مانند سرکوب آزادی، توسل به خشونت و تجاوز به عنف علیه اقلیت روهینگیا متهم کرده است. در این گزارش برخی از رفتارهای نظامیان میانمار و حامیان لباس شخصی آنان با مسلمانان روهینگیا "هولناک و تکان‌دهنده" و مصداق نسل‌کشی توصیف شده است.

 

در پی انتشار گزارش هیئت تحقیق سازمان ملل حاوی توصیه به پیگرد قانونی فرماندهان نظامی میانمار به اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که تلاش آنگ‌سان سوچی برای توجیه شرایط آن کشور و اقدامات ارتش و شبه‌نظامیان متحد آن در سرکوب اقلیت روهینگیا "باعث تاسف عمیق" او شده است.

 

در این گزارش آنگ‌سان سوچی، که برای سال‌ها رهبری حرکت طرفدار دموکراسی در میانمار را برعهده داشت، به خاطر اقدام نکردن به منظور متوقف کردن خشونت علیه مسلمانان مورد سرزنش قرار گرفته است.

 

پس از واگذاری دولت به غیرنظامیان و برگزاری انتخابات پارلمانی، حزب خانم سوچی اکثریت قابل توجه کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. از آنجا که اقوام نزدیک خانم سوچی دارای تابعیت دوگانه هستند و قوانین میانمار انتخاب چنین فردی به سمت ریاست جمهوری منع می‌کند، وی در سمت "مشاور ارشد دولت" عملا رهبری دولت غیرنظامی را در دست گرفت.

 

 

رعد حسین گفته است که "آنگ‌سان سوچی در موقعیتی قرار داشته است که بتواند به اقدام عملی دست بزند اما در این زمینه اقدامی نکرد."

 

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اظهارات آنگ‌سان سوچی که از تعهد دولتش به رعایت حقوق بشر در میانمار سخن گفته بود، اظهار داشت: "او می‌بایست سکوت کند، یا حتی بهتر، در اعتراض به این وضعیت استعفا بدهد."

 

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در این مصاحبه گفت که "احتیاجی نبود آنگ‌سان سوچی به سخنگوی نظامیان برمه تبدیل شود، بلکه می‌توانست بگوید، ببینید، من حاضرم که رهبر اسمی این کشور باشم ولی نه تحت چنین شرایطی."

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مسلمانان روهینگیایی جایزه صلح نوبل آنگ سان سوچی میانمار مسلمانان جام نیوز عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید

سی و یکمین جشنواره بین‌الملل و معتبر هات داکس در عرصه مستند با معرفی برندگان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، جشنواره مستند هات‌داکس که از تاریخ ۲۵ آوریل تا ۵ می (۶ تا ۱۶ اردیبهشت) در تورنتو کانادا برگزار شد و در نهایت مستند «کِشت انقلاب» محصول مشترک هند و نروژ به کارگردانی «نیشتا جین» موفق به کسب جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان در بخش آثار بین‌الملل شد.

این مستند که درباره جنبش اعتراضی کشاورزان در هند است جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری بخش مستندهای بلند بین‌المللی را به خانه برد.

به گزارش اسکرین، جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی از نگاه مخاطبان با جایزه‌ای به مبلغ ۱۰ هزار دلار کانادا هم به «پابلو آلوارز مسا» برای مستند «تالاب سرباز» تعلق گرفت که به مبارزات سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا پرداخته است.

همچنین جایزه «لیندال تریسی» برای تجلیل از مستندسازان نوظهور کانادایی به میثم معتضدی سینماگر ایرانی تبار اعطا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • محکومیت یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون ریالی قاچاقچی سوخت در دماوند
  • ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند
  • محورهای سفر ویژه رئیس سازمان سیا به قطر
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ «مردن» لولای ۲۰۲۴ را برد
  • کشتی‌گیر و مربی تیم ملی آمریکا برنده جایزه شدند