Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@17:05:50 GMT

ربای حلال چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۱۸۵۳

ربای حلال چیست؟

ربای حلال به مبلغی گفته می‌شود که فرد قرض گیرنده به دلخواه خودش در زمان باز پس دادن بدهی به فرد قرض دهنده می‌دهد. طبق نظر علما ربا در برخی موارد حلال است؛ در این مقاله به بررسی موارد ربای حلال، تعریف آن و روایات و آیات مختلف در این زمینه می‌پردازیم.

ربای حلال چیست؟
قرض دادن پول به امید گرفتن پول بیشتر در صورتی که در زمان قرض دادن این مساله را شرط نکند را ربای حلال می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرفتن مقدار پول اضافه‌تر از اصل مقدار قرض اگر شرط نشده باشد جایز است، اما کراهت دارد. لیکن برای قرض گیرنده مستحب است که هنگام پس دادن قرض، مقداری بر اصل مبلغ اضافه کند و به عنوان هدیه به قرض دهنده بدهد.

در چند مورد ربا حلال است که عبارتند از:
۱- اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد، اشکال ندارد؛

۲- زن و شوهر دائمی اگر از یکدیگر ربا بگیرند، حرام نیست؛

۳- پدر و فرزند اگر از یکدیگر ربا بگیرند حرام نیست، لیکن بین مادر و فرزند، مشهور از فق‌ها فرموده اند، ربا حرام است.

ربای حلال در کلام مراجع تقلید

امام خمینی:
اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد اشکال ندارد و نیز پدر و فرزند و زن و شوهر می‏توانند از یک دیگر ربا بگیرند.

آیت الله بهجت:
پدر و فرزند (فرزند چه پسر باشد و یا دختر) و زن و شوهر می‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

آیت الله خوئی:
مسأله معامله ربا چه با مسلمان چه با کافر حرام است، ولی اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست یا از کافری که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز باشد ربا بگیرد اشکال ندارد؛ و بنا بر احتیاط واجب پدر و فرزند و زن و شوهر نیز نمی‏توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

آیت الله مکارم شیرازی:
در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست:ربا گرفتن مسلمانان از کفاری که در پناه اسلام نیستند، ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر و ربا گرفتن زن و شوهر از یک دیگر.

آیت الله زنجانی:
مسلمان می‌تواند از کافری که در پناه اسلام نیست و یا از کافری که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز است ربا بگیرد، و نیز پدر می‏تواند از فرزند خود و شوهر از زن خود ربا بگیرد، و بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر خود ربا نگیرد.

آیت الله سیستانی:
پدر و فرزند می‌توانند از همدیگر ربا بگیرند. ربا دادن و ربا گرفتن بین پدر و فرزند و بین زن و شوهر حرام نمی‌باشد. اگر فرزند به پدر پول بدهد و سود بگیرد یا بر عکس، یعنی پدر به فرزند پول بدهد وسود بگیرد، حلال است و اشکالی ندارد.

آیت الله خامنه ای:
ربا به صورتی کلی حرام است غیر از ربای قرضی بین پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنین ربایی که مسلمان از غیر مسلمان می‌گیرد.


منشا ربای حلال از کجاست؟
روایتی از امام صادق (ع) بدین مضمون است که ربا دو گونه است:حلال و حرام؛ ربای حلال، آن است که شخصی مالی به دیگری قرض دهد به طمع اینکه قرض گیرنده بیشتر از مقدار قرض به او برگرداند، بدون آن که هنگام قرض چنین شرطی کرده باشد. در این صورت، اگر قرض گیرنده، بیشتر از مقدار دریافتی به قرض دهنده برگرداند، مقدار زیادی بر او حلال است؛ البته باید در نظر داشت که با گرفتن این مبلغ بیشتر، پاداش قرض الحسنه از بین خواهد رفت.

 

منبع: افکارنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ربا مراجع تقلید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ستاره ذوب‌آهن به پیشنهاد پرسپولیس یا استقلال

محمدحسین اسلامی درباره پیروزی تیمش برابر تراکتور گفت: ما در مجموع فوتبال خوبی را به نمایش گذاشتیم و برخلاف بعضی از بازی‌ها که امتیاز از دست دادیم توپ‌های‌مان تبدیل به گل شد. این درست است که در چند بازی نتایج لازم را نگرفتیم، ولی تیم ما مشکل فنی نداشت و فقط با بدشانسی مواجه شدیم. فکر نمی‌کردیم چهار گل در تبریز به تراکتور بزنیم، ولی در این بازی فقط برای برد به زمین رفته بودیم.

مهاجم تیم فوتبال ذوب‌آهن که در دیدار مقابل تراکتور دو گل به ثمر رساند و این اولین گل‌های او در لیگ امسال بودند، تأکید کرد: گل‌های من نتیجه زحمات بازیکنان بود و خدا را شکر می‌کنم. امسال دو گل زده و دو پاس گل داده‌ام. البته قبول دارم که تعداد گل‌هایم باید بیشتر می‌شد. بدون شک تلاش می‌کنم تا در بازی‌های آینده بیشتر گل بزنم.

وی راجع به بازی‌ بعدی تیمش برابر سپاهان نیز تصریح کرد: سپاهان نیازی به تعریف من ندارد و یکی از بهترین‌ تیم‌های لیگ برتر است. آنها با توجه به شرایطی که دارند دنبال گرفتن سه امتیاز هستند، ولی ما هم به چیزی جز برد فکر نمی‌کنیم و در ورزشگاه نقش جهان دنبال گرفتن سه امتیاز هستیم.

اسلامی که قراردادش با باشگاه ذوب‌آهن در پایان فصل جاری به اتمام خواهد رسید در واکنش به اینکه گفته می‌شود فصل آینده به یکی از دو تیم پرسپولیس یا استقلال خواهد رفت، اظهار داشت: هنوز بازی‌ها تمام نشده و تمام تمرکز من روی بازی‌های ذوب‌آهن است. فعلاً تصمیمی برای فصل بعد نگرفتم و باید دید شرایط چگونه پیش می‌رود، ولی سعی می‌کنم بهترین تصمیم را برای فصل بعد بگیرم.

دیگر خبرها

  • الهام گرفتن ژاوی از مارادونا پیش از مصاف با پاری سن ژرمن / فیلم
  • به رنگ حمایت و همدلی در خانواده
  • لایو جنجالی بهاره رهنما از کالیفرنیا درباره شوهر کردنش
  • فرانک لمپارد از بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی کانادا سر باز زد
  • تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مادران روستایی دارای ۳ فرزند
  • واکنش ستاره ذوب‌آهن به پیشنهاد پرسپولیس یا استقلال
  • (ویدئو) کلیپ زیر گرفتن یک فرد مسلح که در سطح جهانی وایرال شد
  • تاریخ حلال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست | مرد همسرکش بخشیده شد چون...
  • حمام چگونه از «خزینه» به «دوش» رسید؟ کدامیک از آن‌ها بهتر است؟