Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد استفاده از پول‌های ملی در مبادلات بین‌المللی گفت: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی کشور و اینکه تحریم‌های نفتی و بانکی از نوامبر دامن‌گیر کشور می‌شود، اگر کشوری حاضر باشد که از پیمان پولی دوجانبه یا چند جانبه استفاده کند قطعا برای کشور مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی که مبادله‌ای به دلار انجام می‌شود کلرینگ(پایاپای) به آمریکا و اگر  یورو باشد به فرانکفورت ارسال می‌شود که در این صورت با تحریم بانک مرکزی در نوامبر این کلرینگ اجازه همکاری به بانک‌ها حتی بانک‌های کوچک را نیز نخواهد داد، اما اگر در مبادلات با ترکیه، چین یا هند از پول‌های ملی استفاده شود کلرینگ در خود آن کشور  خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنابراین اجرای این طرح منوط به آماده کردن زیرساخت‌ها است و یکی از مشکلات آن چگونگی محاسبه نرخ است که به نظر من با استفاده از طلا بعنوان ابزار بین‌المللی، می توان این مشکل را برطرف کرد و در راستای دور زدن تحریم‌ها به کار برد.

وی حذف دلار از مبادلات را برای کشور هزینه‌زا دانست و افزود: ما می‌توانیم دلار را از مبادلات حذف کنیم اما نباید فراموش کنیم که تمام پول‌هایی که ما خواهان  برقراری پیمان با آن هستیم ابتدا به دلار تبدیل می‌شوند. مثلا پول نفت فروخته شده به  یک کشور  ابتدا  به دلار و سپس به پول آن کشور تبدیل می‌شود که این برای ما هزینه‌زا است، با این وجود ما نیز چاره‌ای نداریم و باید این هزینه‌ها را تحمل کنیم اما نباید نادیده گرفت که دلار در ۹۰ درصد مبادلات نقش دارد.

وی در مورد توان ترکیه و روسیه در پوشش نیازهای کالایی کشور گفت: ما لیست بلند بالایی از نیازهای کالایی داریم که بعید به نظر می رسد، ترکیه و روسیه توان پوشش تمام آن را داشته باشند.برای نمونه ترکیه خود تکنولوژی پیشرفته ندارد یا خود روسیه در برخی زمینه‌ها دارای تکنولوژی مناسب است.

وی افزود: وقتی شرکت‌های هواپیمایی روسیه خود از ایرباس یا بویینگ استفاده می‌کنند، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که از روسیه تکنولوژی مربوط به هواپیما را دریافت کنیم. در مجموع این کشورها تنها بخشی از نیازهای ما را می توانند پوشش دهند نه همه آن را.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بانک مرکزی ترکیه چین طلا اتاق بازرگانی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت که کشورش درها را به روی تجارت با اسرائیل بسته و حجم تجارت دوجانبه ۹.۵ میلیارد دلاری دو جانبه دیگر وجود خارجی ندارد.

اردوغان این خبر را طی اظهاراتی پس از نماز جمعه در آنکارا اعلام کرد و تأکید کرد که هیچ چیز قابل قبولی در خصوص تحولات بین اسرائیل و فلسطین وجود ندارد.

وی افزود: اسرائیل تاکنون ۴۰ تا ۴۵ هزار فلسطینی را با وحشیگری تمام به قتل رسانده است و منطقی نیست که ما به‌عنوان مسلمان در برابر اتفاقاتی که می‌افتد، دست بسته بمانیم.

اردوغان خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بی‌رحم است و این بی‌رحمی را علیه کودکان، زنان و سالمندان در غزه نشان داد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تمام غرب به رهبری آمریکا به نفع اسرائیل کار می کند، تصریح کرد: همه این ظرفیت ها را بسیج کردند و مردم ضعیف فلسطین را رها کردند تا در برابر بمب های اسرائیل جان خود را از دست بدهند، بنابراین ما دیگر تحمل این وضعیت را نداشتیم و ۹.۵ میلیارد دلار حجم تجارت دوجانبه را نادیده گرفتیم و درهای تجارت با اسرائیل را بستیم.

وی افزود: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل با هدف اجبار این رژیم به آتش‌بس در غزه است.

کد خبر 6095958

دیگر خبرها

  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • استقبال حماس از تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه