Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اردبیل در مجلس از بررسی طح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته اول مهر در کمیسیون صنایع و معادن خبر داد. ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از هفته اول مهر تشکیل می‌شود و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین نشست کمیسیون صنایع و معادن در هفته اول مهر حضور یابد، افزود: در این جلسه، طراحان استیضاح، سؤالات خود در محور‌های استیضاح مطرح و وزیر پاسخ‌های خود را ارائه می‌دهد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 70 امضا و در 15 محور در تاریخ سه‌شنبه، (6 شهریور) تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است، ادامه داد: ضعف مدیریت، عدم کنترل و مدیریت بازار و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، از جمله محور‌های استیضاح آقای شریعتمداری است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در شش ماه گذشته، عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت، به‌ویژه در حوزه خودرو و بازرگانی خوب نبوده و امیدوارم توضیحات وزیر در جلسه بررسی استیضاح قانع‌کننده باشد. در غیر این صورت استیضاح وی برای بررسی در یکی از جلسات علنی مجلس، تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان خواهد شد.

به گزارش تسنیم، برای استیضاح وزیر«صمت» 2 طرح استیضاح تقدیم‌هیئت رئیسه مجلس شده است، یکی با 72 امضا با محوریت نابه‌سامانی‌های بازار خودرو و رکود در بخش تولید و دیگری با 12 امضا که قرار است پس از بررسی در کمیسیون صنایع و معادن در قالب یک طرح استیضاح جمع‌بندی شود.

بر اساس این گزارش متن طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

اینجانبان امضا‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به استناد اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل ذیل تقاضای استیضاح آقای محمد شریعتمداری وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت را داریم. خواهشمند است دستور فرمایید برابر مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم مبذول شود.

1- عدم کنترل و مدیریت بازار و در نتیجه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و احتکار کالا.

2- عدم مدیریت صحیح بر تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی که منجر به تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید هزاران واحد صنعتی و کارگاه‌های صنفی تولیدی شده و نهایتاً باعث اخراج صدها هزار کارگر و مهندس گردیده است.

3- عدم مدیریت کافی بر تأمین حق بافندگان فرش دستباف، عدم پوشش کامل بیمه قالیبافان و ضعف در حفظ جایگاه فرش ایران در بازار جهانی.

4- عدم پیشگیری از گران‌فروشی محصول واحدهای صنعتی بزرگ که به نوعی وابسته به دولت هستند از جمله ذوب‌آهن، پتروشیمی‌ها، فولادسازی‌ها و...

5- ضعف مدیریت بر تکمیل بهره‌وری و اعمال قانون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که منجر به معطل ماندن سرمایه‌های ملی شده است.

6- عدم اجرای مصوبه دولت در فروردین 97 برای اجرای کامل شناسه رهگیری در فرصت دو ماه که زمینه برای به هدر رفتن میلیاردها دلار 4200 تومانی را فراهم نموده است.

7- عدم انجام کامل وظایف قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز خصوصاً طرح شناسه رهگیری.

8- عدم ثبت همه مجوزهای صنفی در پایگاه مجوزهای کسب و کار موضوع قانون اصل 44 قانون اساسی.

9- بی‌توجهی به اجرای اقتصاد مقاومتی.

10- وجود فساد و رانت در واردات خودرو و ثبت سفارش برای دریافت ارز.

11- عدم نظارت بر صنایع خودروسازی کشور که سبب گران‌فروشی، احتکار خودرو و به هم‌ریختگی بازار شده است.

12- عدم شفافیت و وجود ضعف در نظارت بر فعالیت‌های ایمیدرو.

13- ضعف مدیریت در بهره‌برداری صحیح از معادن و اخذ حقوق کامل بیت‌المال از معادن.

14- عدم اجرای کامل برنامه‌ها و محورهای اصلی اعلامی به مجلس شورای اسلامی در زمان رأی اعتماد شامل:

**بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار

**توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

**رفع موانع، تثبیت و ارتقای رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی

**توسعه صادرات غیرنفتی

**ارتقای سهم و نقش فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص داخلی

**بهسازی و ساماندهی نظام بازرگانی داخلی

**بهبود و توسعه روابط تجاری بین‌المللی

**ارتقای بهره‌وری عوامل تولید

**توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه

**پشتیبانی و مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تولید

**مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبارزه با قاچاق

**ارتقای توانمندی منابع انسانی شاغل و موردنیاز

**بازنگری معماری سازمانی

15- عدم حمایت از صنعت کشتی‌سازی که باعث تعطیلی صنعت مذکور شده.

انتهای‌ پیام/

R1373/P1360/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی که در گردهمایی سراسری نیروگاه‌های کشور با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، همایون حائری معاون وزیر در امور برق و انرژی و مدیران صنعت نیروگاهی کشور سخن می‌گفت، هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاه‌ها اعلام و تصریح کرد: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر در دو مرحله، یک‌بار ۲۰ همت و یک بار هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و اخیراً هم ۲۲ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب تولید کنندگان برق حرارتی و مقیاس کوچک واریز شد که سهم عمده آن متعلق به نیروگاه‌های خصوصی بود که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران تسویه شد.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر نیرو که باید ۱۰۰ درصد معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویت‌ها به تولیدکنندگان برق و بخش‌های انتقال و توزیع تخصیص می‌یافت.

مدیرعامل توانیر افزود: با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچک‌تر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکت‌های توزیع هستیم تا خود شرکت‌ها در قبال وصول مطالباتشان مسؤولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند. تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکت‌ها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می‌شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاه‌ها طی یک بازه زمانی ۳ ساله را که در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می‌کند.

کد خبر 6094669 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • ۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری