Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@08:20:48 GMT

ایده تشکیل ارتش مشترک نشان بی اعتمادی اروپا با آمریکاست

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۳۷۹۲

ایده تشکیل ارتش مشترک نشان بی اعتمادی اروپا با آمریکاست

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ در کنفرانسی خبری با حضور همتای فنلاندی خود در هلسینکی از کشورهای اروپایی خواست تا یک تشکل دفاع جمعی ایجاد کرده و همگرایی در اتحادیه اروپا را تقویت کنند. وی در این نشست اظهار داشت برای رسیدن به این هدف باید «همکاری ها به طور خودکار تقویت شود، به گونه ای که اگر کشوری مورد حمله قرار گرفت یک همبستگی واقعی برای دخالت ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات مکرون درحالی بیان می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ناتو دوری جسته است. با این حال، رئیس جمهوری فرانسه گفته که سخنانش به منزله تلاشی برای تضعیف ناتو نیست و این پیمان «همچنان یک اتحاد مهم و راهبردی باقی می ماند».

فرانسه که بعد از انگلیس دومین ارتش را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، از تشکیل یک گروه واکنش سریع اروپایی حمایت کرده است.

آلمان نیز خواستار تقویت همگرایی دفاعی در اروپا شده است. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هفته گذشته در یادداشتی بر تقویت همکاری های نظامی و «ایجاد وزنه ای» در مقابل آمریکا تاکید کرد.

۹ کشور اروپایی از جمله انگلیس در ماه ژوئن از طرح فرانسه برای تشکیل یک گروه مداخله گر نظامی حمایت کردند. اتحادیه اروپا در ماه می اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ حدود ۲۰ میلیارد یورو به مسائل دفاعی اختصاص می دهد. این بودجه صرف توسعه فناوری های جدید نظامی می شود.

اما  آیا اروپا اساسا قادر هست به لحاظ امنیتی مستقل از آمریکا باشد؟  اگر چنین است آینده ناتو به چه صورتی خواهد بود؟

 پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو  در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: علی رغم سخنرانی ماکرون رئیس جمهور فرانسه، من فکر نمی کنم که قدرت های اصلی اروپایی - فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس - همبستگی لازم را داشته باشند یا بخواهند به تشکیل  ارتش مشترک متعهد شده و منابع و نیروهای خود را در خدمت  ارتش مشترک قرار دهند.

وی افزود: قدرت های کوچکتر، به ویژه دولتهای عضو پیمان سابق پیمان ورشو، قطعا مقاومت خواهند کرد و ناتو را به ارتش اروپایی تحت سلطه آلمان و فرانسه ترجیح می دهند. اما حقیقت سخنرانی ماکرون نشان می دهد که چگونه بسیاری از افراد در اروپا از سخنان در هم گسیخته دونالد ترامپ پرالتهاب هستند.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در ادامه تأکید کرد: تمام این صحبت ها ممکن است تلاش برای جلب توجه طرفداران ناتو در ایالات متحده باشد و آنها را وادار کند بر ترامپ جهت تغییر سیاست هایش در مورد ناتو تاثیر بگذارند. به دلایل مختلف نه ایالات متحده آمریکا و نه روسیه دوست ندارند شاهد تشکیل نیروی مستقل اروپایی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غرب وارد دوره ای نوین از نظم و مستقل از آمریکا خواهد شد گفت: اگرچه احتمالا ایده تشکیل ارتش اروپایی در آینده ای نه چندان دور محقق می شود. این تفکر  در اروپا نشان می دهد که ایالات متحده شریکی کمتر قابل اعتماد بوده و کشورهایی اروپایی به استقلال بیشتر از لحاظ دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نیاز دارند.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو موضع ماکرون در مورد مشارکت روسیه در مسایل امنیتی اروپا را این گونه ارزیابی کرد: به دلایل مختلف نه ایالات متحده آمریکا و نه روسیه دوست ندارند شاهد تشکیل نیروی مستقل اروپایی باشند. اما روسیه به این ایده  به عنوان راهی برای تضعیف نفوذ آمریکا در اروپا نگاه می کند و در نتیجه از درگیر شدن در بحث های مسائل امنیتی گسترده تر استقبال می کند.

کد خبر 4401238

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه اروپا امانوئل ماکرون ایالات متحده آمریکا ناتو مردم علیه احتکار ایالات متحده آمریکا سوریه عراق روسیه ایران رژیم صهیونیستی فلسطین افغانستان دونالد ترامپ بصره ادلب ترکیه عربستان سعودی آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ارسالی کشورهای غربی به اوکراین را قبل از تحویل آنها به ارتش اوکراین در میانه راه منهدم می‌کند.

وی با اشاره به حمله اخیر ارتش روسیه به راه‌آهن اوکراین و هدف‌قراردادن تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای ارتش اوکراین گتف: باید توجه داشت که این حمله علیه تجهیزات نظامی انجام شد.

این روزنامه‌نگار آلمانی در ادامه تأکید کرد که «به لطف کار خوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه، ارتش روسیه تجهیزات غربی‌ها را قبل از اینکه به دست نیروهای مسلح اوکراین برسد، منهدم می‌کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز جمعه اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند؛ آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

چهارشنبه گذشته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6090214

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست