Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رييس بيمارستان شهيد دکتر فقيهي شيراز گفت: در حال حاضر خدمات درماني با اجراي راهنماهاي باليني به سمت منطقي سازي پيش مي رود و مبناي علمي پيدا مي کند و از سليقه اي کار کردن در مورد مصرف دارو و تجهيزات و ملزومات پزشکي پيشگيري به عمل مي آيد، لذا در صرفه جويي هزينه ها، بسته خدمتي بيماران کوچک تر نمي شود و هدف، علمي سازي فرآيند درمان و استفاده بهينه از امکانات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا، دکتر علي اکبري درخصوص تجربه برتر اين بيمارستان در کنترل منابع و مصارف و صرفه جويي در هزينه ها، با بيان اينکه بيمارستان شهيد فقيهي شيراز با 497 تخت فعال و ضريب اشغال 82 درصد، داراي بخش هاي داخلي، جراحي عمومي، جراحي کولورکتال، جراحي آنکولوژي، جراحي اورولوژي، جراحي زنان، جراحي قلب و بخش هاي فوق تخصصي قلب و ريه است، افزود: با توجه به محدوديت منابع و براساس دستور کشوري مبني بر کنترل هزينه ها، در سال 96 برنامه اي را تحت عنوان Auto stop order (دستورات خود به خود متوقف شونده) آغاز کرديم. 
وي با بيان اينکه اين برنامه براي کنترل هزينه ها در بخش خدمات پاراکلينيک و خدمات دارويي انجام شده است، تصريح کرد: خدمات پاراکلينيک شامل آزمايش ها و خدمات تصويربرداري است. در گام اول، در زمينه خدمات آزمايشگاهي با اين رويکرد که تکرار و يا انجام برخي از آزمايش ها و تست هاي پزشکي در طول مدت بستري بيماران ضرورتي ندارد، مداخله شد، اما اين آزمايش ها گاهي در پروسه معاينه و بستري شدن بيمار در بيمارستان ها تکرار مي شود، براي مثال بيمار در يک بخش بستري شده و بعد به بخش ديگري منتقل مي شود و يک آزمايش واحد در هر دو بخش درخواست و تکرار مي شود.
دکتر اکبري با اشاره به رايج ترين آزمايشاتي که در بيمارستان ها به کرات درخواست مي شود، بيان کرد: در قدم اول، برخي آزمايش ها از جمله انواع هپاتيت و ايدز که به عنوان سرگروه اين آزمايش ها قرار دارند، از طريق اعمال محدوديت در سيستم جامع اطلاعات بيمارستاني در طول مدت بستري براي بيماران فقط يک بار درخواست شده و تکرار آنها براي بار دوم ممنوع شد، اين اقدام از سال 96 آغاز شد. البته در سال 97 انجام اينگونه آزمايش ها مطابق با دستورالعمل کشوري بوده است.
رييس بيمارستان شهيد دکتر فقيهي شيراز گفت: از ديگر آزمايش هايي که در سيستم جامع اطلاعات بيمارستاني دستور متوقف سازي آن پياده شد، تست هاي اندازه گيري فاکتورهاي ايمني در مورد برخي از بيماران مشکوک به  سرطان بود به نحوي که قبلا تعداد مارکرها يا مشخصه هايي که براي شناسايي بيماري سرطان در آزمايشگاه پاتولوژي درخواست مي شد، حدود 18 مشخصه بود که با هماهنگي بخش پاتولوژي، قرارشد آنچه در فرآيند باليني بيمار به طور واضح اثرگذار است و مي توان برمبناي آن به تصميم قاطعي دست يافت، مشخص شود. درحال حاضر تعداد اين مشخصه ها به 8 تست تقليل پيدا کرده است.
 
دکتر اکبري خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، 60 تست آزمايشگاهي را پايلوت کرده که اين تست ها را در سيستم جامع اطلاعات بيمارستاني ثبت کرديم و محدوده زماني براي اين تست ها تعريف شده است، به طوري که اين تست ها خارج از محدوده زماني انجام نمي شود، مگر در شرايط استثنا که آن هم تحت فرآيند ويژه اي انجام خواهد شد.
 
وي بيان کرد: يکي از اقدامات ما در بيمارستان شهيد فقيهي شيراز در جهت مديريت منابع و مصارف، اجراي Auto stop order ( دستورات خود به خود متوقف شونده) در زمينه مصرف داروها است، براي مثال، بيماري که در بيمارستان ما بستري مي شد، دستورات دارويي در پرونده اش توسط پزشک معالج قيد مي شد که اين دستورات دارويي در سيستم جامع اطلاعات بيمارستاني (HIS) نيز به ثبت مي رسيد و بر مبناي نياز روزانه بخش، آن دارو از طريق داروخانه بيمارستان تهيه مي شد. گاهي بنابر دلايل متفاوتي ممکن بود دوره درمان دارويي براي بيمار طي شده و پزشک معالج آن را کنترل نکرده باشد. در اين روش تمام داروهاي تجويزي بيماران در سيستم هشداردهنده قرار داده شدند، به طوري که هر دارويي که پنج روز از تجويز آن گذشته باشد، سيستم هشدار مي دهد و در اين بازه زماني چنانچه پزشک صلاح بداند، مصرف دارو ادامه پيدا خواهد کرد و در غير اين صورت مصرف دارو قطع مي شود، اين برنامه نيز در کنترل برخي از هزينه هاي بيمار تاثير داشته است.  
دکتر اکبري درخصوص صرفه جويي لوازم مصرفي بيمار گفت: اقدام ديگر که منجر به صرفه جويي در هزينه ها شد، در رابطه با لوازم مصرفي بيماران بود. در اين راستا، به اين موضوع توجه شد که برخي لوازم مصرفي بيماران مانند ست هاي سرم و آنژيوکت ها را مي توان در مدت زمان طولاني تري مصرف کرد، لذا بر مبناي مصوبه واحد کنترل عفونت دانشگاه، برخي لوازم بيمارستاني در مدت زمان بيشتري مورد استفاده قرار گرفت.
رييس بيمارستان شهيد دکتر فقيهي شيراز درخصوص برنامه استحقاق سنجي بيمه اي اظهار داشت: اقدام ديگري که در بيمارستان شهيد فقيهي انجام شد، بحث استحقاق سنجي بيمه سلامت است. در اين راستا، بيماراني که به بيمارستان مراجعه مي کنند، مي توان براساس کد ملي و شماره شناسايي که از طريق بيمه سلامت براي آنها صادر شده است، وارد سامانه جامع سلامت شد، در آن سامانه برخي از خدماتي که براي بيمار انجام شده، قابل مشاهده است، براي مثال، اگر ام آر آي بيمار در فاصله زماني کمتر از شش ماه انجام شده است، اجازه تکرار آن داده نشده و به همان ام آر آي براي پيگيري روند درمان بيمار استناد مي شود.  
وي درخصوص مديريت مصرف خون و فرآورده هاي خوني توضيح داد: اقدام ديگر ما، مديريت و بهينه سازي مصرف خون و ساير فرآورده هاي خوني بود به نحوي که، براي مديريت بهتر فرآيند، انديکاسيون تجويز فرآورده خوني، برحسب نوع بيمار و جراحي مشخص شد و همچنين تعداد کيسه هاي خون که بابت هرعمل جراحي مورد نياز است نيز مشخص شدند. اين موضوع با معاونت درمان و سازمان انتقال خون مورد مشورت قرار گرفت و مصوب شد و از نيمه دوم سال 96 نيز به اجرا درآمد. همچنين با اين برنامه توانستيم يک سوم از درخواست هاي خون و فرآورده هاي خوني را کاهش دهيم. براي مثال، چنانچه قبلا در هر ماه دو هزار کيسه خون و فرآورده آماده سازي مي شد، با اتخاذ اين فرآيند اين رقم به عدد 1200 کيسه کاهش پيدا کرد. اين اقدام نيز در کنترل و کاهش هزينه ها تاثير بسياري داشت.
دکتر اکبري گفت: با توجه به مشکلاتي که در زمينه تامين آب در کشور وجود دارد، منابعي که منجر به هدر رفتن آب بيمارستان مي شد نيز مورد توجه قرار گرفت. براي مثال، در اين راستا خروجي آب دستگاه هاي ضدعفوني کننده وسايل بيمارستاني به دستگاه هاي شست و شوي البسه و ملحفه هدايت شد و از طريق هدايت اين آب به دستگاه هاي شست و شوي البسه و ملحفه، روزانه هشت هزار ليتر صرفه جويي شد که در قبض هايي که در اين مدت صادر شده اين تغييرات در کاهش مصرف آب مشاهده شده است.
وي درخصوص مصرف آنتي بيوتيک هاي پرمصرف، گفت: بيمارستان شهيد فقيهي شيراز جزو اولين بيمارستان هايي بود که  5 آنتي بيوتيک پر مصرف را به عنوان هدف انتخاب کرده و تجويز آنها را بر مبناي گايدلاين تدوين کرده است. طبق برآوردها، در سال اول اجراي اين برنامه، ماهيانه 120 ميليون تومان از محل آنتي بيوتيک ها صرفه جويي شده است.
رييس بيمارستان شهيد دکتر فقيهي شيراز درخصوص آمار کاهش هزينه ها تصريح کرد: در مورد اجراي برنامه Auto stop order (دستورات خود به خود متوقف شونده)، در زمينه خدمات پاراکلينيک، رقمي بالغ بر 10 تا 12 ميليون تومان، در مورد داروها ماهانه حدود 120 ميليون تومان، در مورد خون و فرآورده هاي خوني ماهانه 20 ميليون تومان و در مورد مصرف آب نيز روزانه 8 هزار ليتر صرفه جويي شده است.  
وي در خصوص اينکه با صرفه جويي در منابع و مصارف در بيمارستان، بسته هاي خدمات محدودتر شده يا نه، توضيح داد: به دليل اينکه قبلا بر هزينه ها نظارت و کنترل کافي وجود نداشت، برخي از درخواست ها و اقدامات پزشکي به صورت روتين اتفاق مي افتاد، اما در حال حاضر اين اقدامات با اجراي راهنماهاي باليني به سمت منطقي سازي پيش مي رود و مبناي علمي پيدا مي کند و از سليقه اي کار کردن در مورد مصرف دارو و تجهيزات و ملزومات پزشکي پيشگيري به عمل مي آيد، لذا بسته خدمتي بيماران کوچک تر نشده و هدف، علمي سازي فرآيند درمان و استفاده بهينه از امکانات است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آزمايش متداول کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و نود و یکمین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم "راحله اکبری"، بیمار ۶۱ ساله مرگ مغزی ساکن تربت حیدریه معرفی شده از بیمارستان امام حسین (ع) آن شهرستان پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود:کبد زنده یاد اکبری به مردی ۵۷ ساله ساکن مشهد که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

وی ادامه داد:قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

اهدای قلب جوان مرگ مغزی

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: اهدای قلب جوان مرگ مغزی شده ۲۱ ساله در بیمارستان امام رضا(ع)مشهد جان مرد ۵۳ ساله ساکن تربت جام را نجات داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • برگه‌های آزمایش الکی!
  • ماموریت بیمار با بالگرد هوایی اورژانس از داران به اصفهان
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت