Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:30:56 GMT

بارندگی در فارس 65 درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۸۰۳۹

بارندگی در فارس 65 درصد کاهش یافت

مسعود ده ملایی، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال زراعی از ابتدای مهر هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری که حدود 10 روز تا پایان آن زمان باقی است میزان بارندگی کاهش قابل توجهی داشته و سایر نقاط استان فارس هم با این وضعیت مواجه بوده اند.
ده ملایی، میانگین بلندمدت بارندگی در فارس را 278.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلی متر بیان کرد و گفت: مقایسه بارندگی فارس در سال زراعی جاری با میانگین بلند مدت استان نیز بیانگر کاهش 51 درصدی بارندگی در سال جاری است.
وی اضافه کرد: میزان بارندگی در شهر شیراز نسبت به سال قبل 54 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 51 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی فارس اظهار داشت: میانگین بارش های شیراز در سال زراعی جاری تا اول شهریور 152.8 میلی متر بوده که این مقدار در سال زراعی گذشته 335 میلی متر ثبت شده است.
وی، بیشترین کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری را متعلق به شهرستان قیرو کارزین دانست و افزود: بارندگی های امسال این شهرستان نسبت به سال قبل 78 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 68 درصد کاهش را نشان می دهد.
ده ملایی اظهار داشت: کمترین کاهش بارندگی استان فارس در صفاشهر مرکز شهرستان خرم بید بوده که نسبت به بلند مدت در سال زراعی جاری 26 درصد کاهش بارندگی داشته است.
او، در مورد پیش بینی وضعیت بارندگی استان فارس تا آخر آذرماه 97 گفت: انتظار داریم در قسمت های شمالی و مرکزی فارس در حد میانگین بلند مدت، بارندگی داشته باشیم و در قسمت های جنوبی نیز 10 الی 15 درصد کمتر از میانگین بلند مدت بارندگی رخ دهد.
مدیرکل هواشناسی استان فارس در پاسخ به پرسشی در مورد پیش بینی بارندگی استان در سال زراعی آینده که از ابتدای مهر ماه 97 آغاز می شود، اظهار داشت: پیش بینی هایی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود در صورتی که هر نوع پیش بینی با درصدی از خطا مواجه خواهد شد و دقیق ترین آن احتمال دارد 30 درصد با خطا مواجه شود.
ده ملایی افزود: تا یک هفته آینده، سامانه فعالی که منجر به بارندگی شود در استان پیش بینی نمی شود و احتمالا در روز تاسوعا و عاشورا حسینی (بیست و هشتم و بیست و نهم شهریور) وضعیت آرامی را در فارس شاهد خواهیم بود هرچند که تا اواسط هفته آینده نیز پیش بینی دقیق تری در این مورد منتشر خواهد شد.
9873 /6119
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت استان فارس عاشورا فضای مجازی هواشناسی بارندگی رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام

                                                            به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حشمت اله زرین جوب اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت این محصول در اواخر اردیبهشت ماه، میزان تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در استان به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن برسد.   وی افزود: مقدار تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۲۶۰ درصد و عملکرد در واحد سطح هم ۳۵ درصد افزایش یافته است.   زرین جوب ادامه داد: امسال بخش خصوصی (کارخانه‌های روغن کشی) متولی خرید کلزا با قیمت مصوب دولتی شده و در مدت زمان یک ماهه باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند که تاکنون حدود ۶۰ درصد مطالبه کلزاکاران پرداخت شده است.   وی تاکید کرد: باتوجه به فسادپذیری بالای کلزا، این دانه روغنی بلافاصله پس از برداشت و خرید، به سمت کارخانه‌های تولید روغن حمل شده است.   معاون بهبودات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: استفاده از بذور مناسب، انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی، مدیریت اصولی عوامل زیان رسان، تغذیه بهینه، رعایت اصول به زراعی، برداشت و خرید آسان و به موقع و حمل مناسب در افزایش تولید دانه روغنی کلزا در استان ایلام تاثیر داشته است.   گفتنی است بیشترین مقدار برداشت کلزا در استان طی سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بود که در این سال ۲۱ هزار تن دانه روغنی کلزا در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان برداشت شد.   امسال تا کنون ۲۱ هزار تن کلزا در سطح ۹هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شده است.

دیگر خبرها

  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • آواتر 15 ؛ یک شاسی بلند جدید دیگر با زبان طراحی نادر فقیه زاده (+تصاویر)
  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت