Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@07:11:15 GMT

پیشنهادهایی برای درک عاشورا در دنیای دیجیتال

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۸۵۰۸

پیشنهادهایی برای درک عاشورا در دنیای دیجیتال

معاون بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پیشنهادهایی را برای درک بهتر عاشورا در دنیای دیجیتال ارائه کرد.

محسن مس‌چی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، 6 محصول مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را که در ارتباط با زندگانی حضرت سیدالشهدا (ع) و حماسه عاشوراست، معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بین‌الملل این مرکز که حدود سه دهه است، به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نرم‌افزارهای علوم اسلامی در جهان فعالیت می‌کند، گفت: نرم افزار زمزم یک، از مجموعه نرم‌افزارهای زمزم، شامل 21 جلد کتاب به زبان فارسی و 9 جلد کتاب به زبان عربی با موضوع زندگانی امام حسین (ع) و واقعه عاشورا است. دومین محصول، نرم‌افزار حماسه عاشورا است که بخشی از کتاب‌های مقتل و حوادث صبح و ظهر عاشورا، نقشه‌های تاریخی و منتخبی از متون 30 عنوان منبع تاریخی مانند تاریخ طبری، تاریخ الکامل، تاریخ ابن خلدون، تاریخ الفتوح، مروج الذهب و مثیرالاحزان و الارشاد را در خود دارد. سومین نرم‌افزار، تاریخ امام حسین (ع) نام دارد که متن کتابی 24 جلدی به همین نام است و یک دانشنامه کامل درباره زندگی و زمانه امام سوم شیعیان محسوب می‌شود.

وی گفت: سیره معصومان عنوان نرم‌افزار دیگری است که مربوط به زندگانی 14 معصوم (ع) بوده و از جامع‌ترین منابع در این حوزه محسوب می‌شود. در این نرم‌افزار متن کامل ۴۴۵ عنوان کتاب فارسی، عربی و انگلیسی در ۱۳۸۳ جلد موجود است و زندگی، سیره، مناقب و اصحاب ائمه معصومین در قالب درختواره تدوین شده که بخش عمده آن مربوط به حضرت سید‌الشهدا (ع) است. پنجمین محصول از سری تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در موضوع عاشورا «عشق و عطش» نام دارد که کتاب صوتی مقتل «لهوف سید بن طاووس» است و در سه فصل و 32 قطعه صوتی تدوین شده است.

معاون بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در معرفی ششمین و جدیدترین محصول این مرکز در حوزه موضوعی محرم و سیدالشهدا (ع) بیان کرد: در نرم‌افزار مقتلالحسین (ع) متن 101 عنوان کتاب درباره حادثه عاشورا و شخصیت امام حسین (ع) موجود است که از این تعداد 50 عنوان شامل مقاتل است. اشعاری درباره سالار شهیدان، 241 سخنرانی از خطیبان برجسته و 600 قطعه مداحی از مداحان شناخته شده، بخش‌های دیگری از این نرم‌افزار جامع را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این که همه این آثار، دارای امکاناتی نظیر جستجوی متون، واژه‌نامه، تصاویر و نمودارهای جذاب و محیط گرافیکی دلپذیر هستند، گفت: از میان این 6 اثر که هر کدام در جای خود ارزشمند است، به انتخاب خودم دو نرم‌افزار مقتل‌الحسین (ع) و سیره معصومان (ع) را به علاقه‌مندان این حوزه پیشنهاد می‌کنم.

انتهای پیام/4072/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم

 بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم،با پیگیری‌های صورت گرفته توسط کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، مرکز غیر مجاز مداخله گر در امور طب سنتی شناسایی و تمامی فعالیت‌های آن تعطیل شد.

 این مرکز نسبت به ارائه دارو‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی و غیر اصولی در امر درمان مداخله می‌کرد.

 همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و درمانی می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس گرفته و گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است