Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای نگهبان طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را تایید کرد و به این ترتیب ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تبدیل به قانون لازم الاجرا شد. به گزارش بلاغ، شورای نگهبان ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را در نشست روز چهارشنبه گذشته خود تایید کرد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهیان اعلام کرد: «طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ 6 شهریور 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 21 شهریور سال جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
اعلام جزئیات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ارتباط تلفنی با خبر۲۱ شبکه اول با بیان اینکه قانون منع بکارگیری یا پایان همکاری بازنشستگان تا 2 ماه آینده لازم الاجراست، افزود: طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور و نواب رئیس‌مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونین رئیس‌جمهور بلامانع اعلام شده است.
کدخدایی تاکید کرد: بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزراء است مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی هم برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده شده است.
وی با ‌اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این قانون برایشان صادق است ظرف 2 ماه باید درخصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.
دولت برای جایگزینی افراد بازنشسته کارگروه تشکیل دهد
زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و طراح طرح اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی، در گفت‌وگو با تسنیم، با‌ اشاره به تصویب این طرح در شورای نگهبان، گفت: طبق این مصوبه مجلس که به تائید شورای نگهبان نیز رسیده است، رؤسای سه قوه، معاونان رئیس‌جمهور، نواب رئیس ‌مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس از این قانون مستثنی می‌شوند.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس، سفرا و استاندارانی که بازنشسته شدند باید پست‌های خود را ترک کنند، افزود: در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز ذکر شده بود که برخی از پست‌ها «همتراز» با معاونان وزرا هستند که در اصلاح قانون کلمه همترازان حذف شد و از این پس همترازان شامل قانون بازنشستگی نمی‌شوند.
نماینده مبارکه با اعلام اینکه جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان با داشتن سابقه 3 سال اسارت و فرزندان شهدا نیز از این قانون مستثنی هستند، اضافه کرد: در این قانون به کارگیری افراد بازنشسته در نیروهای مسلح نیز منوط به تدابیر رهبر معظم انقلاب است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دستگاه‌هایی که به هر طریقی از بودجه دولتی برای حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند نیز شامل قانون جدید می‌شوند.
طراحِ طرح اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی، با بیان اینکه این قانون 60 روز پس از ابلاغ باید اجرایی شود، افزود: در این قانون ذکر شده اگر فرد یا دستگاهی از اجرای قانون مذکور استنکاف کرد، مجرم شناخته شده و به انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.
سعیدی مبارکه با اعلام اینکه نمایندگان قطعاً پیگیر اجرایی شدن این قانون خواهند بود، اظهار داشت: فراکسیون جوانان، کمیسیون اجتماعی مجلس، دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی پیگیر این موضوع خواهند شد تا در 2 ماه آینده این قانون به سرانجام برسد.
وی با بیان اینکه پیش از تصویب قانون در مجلس پیشنهاد شده بود تا یکی از تبصره‌های مربوط به ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری که درباره به کارگیری افراد بازنشسته به عنوان مشاور بود نیز حذف شود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق نیفتد و همچنان این افراد می‌توانند به عنوان مشاور فعالیت داشته باشند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت برای جایگزینی افراد بازنشسته کمیته‌ای را تشکیل دهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از افراد بازنشسته عهده‌دار پست‌های مهم هستند دولت با تشکیل کارگروهی، جوانانی که دارای تخصص و روحیه عدالت محوری هستند را جایگزین افراد بازنشسته کند.
استانداران و فرماندارانی که بازنشسته می‌شوند
پیش از این حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در گفت‌و‌گو با «الف» اظهار داشته بود: طبق قانون از زمان ابلاغ این قانون برای اجرا، بازنشستگان ظرف 2 ماه باید ادارات را ترک کنند و اگر از اجرای قانون استنکاف شود، مدیران ادارات که برای افراد بازنشسته حکم مسئولیت صادر کرده‌اند، از ادامه خدمت در دستگاه‌های دولتی محروم خواهند شد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه هزار بازنشسته مشغول به کار در ادارات دولتی و نهادهای عمومی داریم، پیش‌بینی کرد که درنهایت تا سه ماه آینده بازنشستگان از ادارات دولتی و نهادهای عمومی خداحافظی کنند.
حاجی دلیگانی گفت: در حال حاضر حدود 15 استاندار که بعد از بازنشستگی، استاندار شدند، با اجرای این قانون باید جای خود را به نیروهای جوان‌تر بدهند. همچنین تعدادی از شهرداران، معاونین وزرا، فرمانداران، بخشداران و مدیران کل باید برکنار شوند.
کدام مسئولان استانی باید خداحافظی کنند
بر اساس گزارش فارس استانداران آذربایجان شرقی، ایلام، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، همدان و یزد بازنشسته هستند و با قانون مصوب باید جای خود را به استانداران جدید بدهند.
به کارگیری بازنشستگان تهدیدی برای وزارت کشور است
مرداد ماه سال جاری نیز جواد ناصریان معاون منابع انسانی وزیر کشور در نشست با مدیران ستادی استانداری بوشهردرباره طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی گفته بود: به‌کارگیری بازنشستگان تهدیدی برای وزارت کشور است، در قانون جدید 33 استاندار، معاون استاندار و فرماندار شامل 14 استاندار، 14 معاون استاندار و 5 فرماندار در کشور باید بازنشسته شوند.
وی افزود: بین 26 هزار نفر کارمند وزارت کشور حداکثر 75 تا 80 نیروی بازنشسته داریم.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداکثر حقوق مدیران دولتی ۷۰ میلیون تومان شد/ ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت

تصویب‌نامه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، ۸ فروردین‌ماه به تصویب دولت رسید که به صورت فوق‌العاده مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به زودی ابلاغ می‌شود.

با توجه به ابلاغ کلیات قانون بودجه سال ۱۴۰۳، تصویب‌نامه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، ۸ فروردین‌ماه به تصویب دولت رسید که به صورت فوق‌العاده مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به زودی ابلاغ می‌شود.

در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.

منبع : فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • حداکثر حقوق مدیران دولتی ۷۰ میلیون تومان شد/ ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت
  • برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است
  • تظاهرات در فرانسه در اعتراض به تشدید ریاضت‌ اقتصادی
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • صدور احکام رتبه بندی برای بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد
  • مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است
  • ضرورت تحول در رویکرد مدیران دولتی
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟