Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@18:12:58 GMT

دستگاه قضا در برخورد با مفاسد باید فراجناحی عمل کند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۲۰۴۱

دستگاه قضا در برخورد با مفاسد باید فراجناحی عمل کند

وکیل دادگستری با اشاره به اینکه دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‌ها نباید وابسته به هیچ قدرتی باشد و باید فراجناحی عمل کند، گفت: این امر نقطه قوت دستگاه قضا است.

کیومرث عزتی‌پور، وکیل دادگستری در مورد نقاط قوت و ضعف دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی به خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان گفت: ابعاد کاری قوه قضاییه بسیار گسترده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسیدگی به پرونده های کلان مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین پرونده هایی که در آن اعمال نفوذ بسیار است صرف نظر از اینکه باید به سرعت رسیدگی شود در عین حال باید با نگاه عدالت محور نسبت به این پرونده ها تصمیم گیری شود.

 

وی در مورد راه های عدالت محوری در دستگاه قضا اظهار کرد: یکی از راه های عدالت محوری در دستگاه قضا علنی بودن محاکمات است که البته این موضوع می تواند نقاط ضعف قوه را نیز روشن کند.

 

عزتی پور با اشاره به وظایف دیگر قوه قضاییه در پیشگیری از جرم و شکل گیری پرونده های گسترده فساد اقتصادی اظهار کرد: این موضوع باید با برنامه‌ریزی، سازماندهی و هماهنگی با متولیان امر از دیدگاه کارشناسانه و علمی و به صورت تخصصی صورت گیرد در حقیقت حفظ امنیت و مبارزه با عناصر ضد امنیت در حوزه اقتصادی موجب می شود تا شاهد نظام اجتماعی منسجم که در آن جرایم کاهش یافته اند، باشیم؛ در نتیجه آرامش و امنیت در ابعاد گوناگون جامعه افزایش یافته و خلاقیت و نوآوری موجب توسعه و پیشرفت جامعه خواهد شد.

 

وی در مورد فواید پیشگیری از شکل گیری برخی از جرایم اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از ضعف های مهم قوه قضاییه عدم پیشگیری است که می تواند با اهتمام به این امر از شکل گیری حجم بسیار بالای پرونده های مفاسد اقتصادی و نارضایتی مردم جلوگیری کند و از سوی دیگر با کاهش ورودی پرونده ها در این حوزه از اطاله دادرسی به عنوان یکی از دلایل نارضایتی مردم از دستگاه قضا جلوگیری شود.

 

این وکیل دادگستری با اشاره به اخذ مجوز قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری در پیگیری قانونی پرونده های قضایی یادآور شد: به دست آوردن این اختیارات نقاط ضعف قوه قضاییه را کاهش داد و عاملیت قوه قضاییه را تقویت کرد. همچنین نحوه برخورد دستگاه قضا با متهمان که با معرفی آنها در رسانه و علنی کردن محاکم آنها صورت گیرد، می تواند امیدواری مردم را به دستگاه قضا افزایش دهد که نتیجه این امر آرامش و سلامت در جامعه خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم از دستگاه قضا انتظار دارند در صورت مشاهده هرگونه فساد در عرصه های گوناگون در کمترین زمان ممکن با عدالت محوری برخورد کند تا مفسدین در سایه تخلفات و فسادهای خود احساس امنیت نکنند. دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده های گوناگون قضایی و مفاسد اقتصادی نباید وابسته به هیچ قدرتی باشد و فراجناحی باید عمل کند این خود می تواند از نقاط درخشان قوه قضاییه باشد.

 

عزتی با اشاره به وجود قضات باتجربه و مجرب در دستگاه قضا اظهار کرد: ریزش نیروی انسانی و بازنشستگی قضات باسابقه و مجرب در زمان قانونی می تواند از عدم جایگزینی آنها با افراد کم تجربه جلوگیری کند.در برخی از کشورهای اروپایی برخی از قضات تا آخر عمر در مسند قضا اشتغال دارند و با انگیزه کار می کنند به نحوی که شعبه ای به نام این افراد تاسیس می شود زیرا این قضات افراد خوشنام، مجرب، باسابقه و متعهدی هستند که قبل از زمان بازنشستگی تمایلی به خروج از دستگاه قضا نداشته اند و ما می توانیم از قضات باسابقه در این زمینه بیشتر بهره مند شویم.

 

وی پیشنهاد کرد به نظر می رسد با تشکیل کمیته ای برای بررسی نقاط قوت و ضعف دستگاه قضا در برخورد با مفاسد گوناگون می توانیم از نظرات کارشناسی بهتر استفاده کنیم و از این راه اعتماد مردم و رضایتمندی آنها را به دستگاه قضا کسب کنیم. معتقدم قوه قضاییه به تنهایی می تواند عامل اصلاح جامعه شود و مردم را به زندگی امیدوار کند و این امر را با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف می تواند عملی کند.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم شیرخوارگان حسینی خبرگزاری شبستان عزاداری امام حسین ع محرم اردبیل عزاداری محرم شیرخوارگان شیراز عزاداری مبارزه با مفاسد اقتصادی قوه قضائیه برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ‌طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان باتفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حیدر آسیابی شب گذشته در نشست رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جماعات کشور با نماینده، ولی فقیه در استان گلستان اظهار داشت: خوشبختانه طی سه سال اخیر گره‌های کور چندین دهه‌ای اقتصادی استان با تفویض اختیارات ویژه از ناحیه رئیس قوه قضاییه و اهتمام دادگستری استان باز شد و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است.

 رئیس کل دادگستری گلستان افزود: پتروشیمی گلستان یکی از طرح‌هایی بود 16 سال ابتر مانده بود که با تفویض اختیارات ویژه از طرف رئیس قوه قضاییه به دادگستری استان، مشکلات پیچیده حقوقی طی 16 ماه تلاش شبانه روزی رفع شد.

وی ادامه داد: طرح گردشگری آشوراده هم از 25 سال پیش بلاتکلیف مانده بود که با اقدام جهادی دادگستری طی یک ماه، مشکل حقوقی آن رفع و مقدمات اجرای طرح فراهم‌ شد.

آسیابی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری صیانت از انفال است گفت: منطقه زیارت گرگان 20 سال جولانگاه ساخت و ساز‌های غیرمجاز بود که با اقدام دادگستری استان و کنترل ورودی این منطقه اکنون 2 سال است ساخت و ساز غیرمجاز متوقف شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان از تلاش برای حل مشکل سند واحد‌های مسکونی در 300 روستای استان هم گفت و افزود: 47 درصد جمعیت گلستان روستایی هستند و یکی از معضلات در این بخش موضوع اسناد زمین‌های حاشیه روستا‌ها بود که با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و دریافت مجوز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، مشکل سند 15 هزار خانوار روستایی حل شد که سرمایه اجتماعی عظیمی و موجی از رضایت مردمی را به دنبال داشت.

 آسیابی افزود: رویکرد قوه قضاییه جلب رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی و کمک به دولت برای تحقق شعار سال در زمینه جهش تولید است.

وی ادامه داد: در سال 1402 بیش از 100 واحد تولیدی در استان احیا و یا از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری شد که در نتیجه این اقدام بیش از 3 هزار شغل حفظ شد.

رئیس کل دادگستری گلستان تعیین تکلیف پرونده کثیرالشاکی موج‌های آبی گنبدکاووس را نیز یکی دیگر از توفیقات دادگستری استان در سال 1402 برشمرد.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • رهایی ۶۱۳ نفر از قصاص در سال گذشته
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از ۲۰ سال متوقف شد