تا کربلا؛ تفسیر جامعهشناسانه علل وقوع حادثه کربلا (بخش اول)
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۲۶۰۱
به گزارش جام جم آنلاین ، حرکتی که بهظاهر حاصلش مصیبتی بزرگ برای اسلام و انسانیت بود چه ضرورتی داشت؟ شرایط زمانه چه بود که آن فاجعه رخ داد؟ و...
در آستانه ماه محرم و در این سلسله مطالب با برداشت هایی از کتاب ارزشمند معلم درس محبت حضرت آیت الله جاودان، به تفسیر و جامعه شناسی علل وقوع حادثه کربلا می پردازیم تا دلایل و زوایای جامعه شناختی این حادثه بیش از پیش تبیین شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا کربلا، کربلا شد
تمام نهضت با این جمله تفسیر و توضیح کافی پیدا میکند. این عبارت در زیارات مختلف کمی اختلاف دارد، اما اصل سخن یکسان است. ازجمله در زیارت اربعین آمده است «فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَلِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»
فاعذر فی الدعا، یعنی امام حسین علیه السلام برای دعوت مردم و هوشیار کردن آنها حرکت کرده بود. تمام حرکت ایشان ماهیت دعوت داشت و یک هشدار بود این دعوت هشدار و کوشش برای فهماندن در حدی بود که حجت را بر مردم تمام می کرد و دیگرکسی نمیتوانست بگوید خدایا من نفهمیدم! رفتهرفته همه مردم میفهمیدند امام حسین برای چه آمده است...
و منح النصح یعنی این حرکت و قیام را به نیت خیرخواهی انجام داد او هرچه در توان داشت خیرخواهی کرد.
و بذل مهجته فیک یعنی خون قلبش را بی امید پاداش از سوی مردم در راه تو (خدا) بذل کرد و مایه حیات خود را درراه تو در کربلا بر زمین ریخت... لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرت الضلاله، برای اینکه بندگان تو را از جهالت و نادانی و از حیرت ناشی از گمراهی نجات دهد.
جهالت و ضلالت دو مشکل بزرگ اسلام در آن زمان بود. اولین مشکل جهالت بود؛ چراکه در طول سالها بعد از وفات پیامبر اکرم کوششی جدی و عام بهعملآمده بود تا هیچکس جز ظاهر قرآن را نیاموزد. جز الفاظ و عبارات آن چیزی نخواند. آیات را از برکنند، اما از فهم آن برخوردار نباشند و تفسیر آن را ندانند. درواقع قرآن استخوانبندی اسلام است و به تفسیر و توضیح نیاز دارد تا یک دین تمام و کمال باشد. قرآن شرط لازم و غیر کافی برای اسلامشناسی است؛ یعنی برای شناخت اسلام لازم است، اما شناخت اسلام بدون آن ممکن نیست! در آن روزگار دراز پنجاهساله دانستن معنا و تفسیر قرآن ممنوع بود (بهجز چهار سال و اندی حکومت امام علی علیهالسلام و آنهم در محدوده حکومت ایشان).
دومین مشکل اساسی ضلالت و گمراهی بود. در آنجا که تنها بعضی از مردم جز اصولی کلی چیزی از اسلام نمیدانند هر چیز دیگری بهعنوان اسلام قابل تحمیل خواهد بود.
آن روز اکثر یا همه مردم مسلمان بدون دغدغه بایزید بیعت کرده بودند. بیعتی که همانطورکه گفته شد یا از سر جهالت بود یا براثر ضلالت.
دسته اول جاهلیتی بودند که آنچه در عصر بنیامیه در حال انجام بود را نمیفهمیدند و همینکه کسی بانام خلیفه بر مسند نشسته بود قبولش میکردند و بیعتش را پذیرا میشدند.
دسته دوم ضالینی بودند که همهچیز را پذیرفته بودند. امامت برای آنها امامت یزید بود! اسلام و دین برای آنها اسلام و دین یزید بود و همهچیز این اسلام در خلافت آنهم در خلافت یزید خلاصه میشد.
نکته:
وقتی انسان کاری انجام دهد و نداند کارش اشتباه و خطاست، جهل است. بهمحض آنکه روشن شود و بهاشتباه خود پی ببرد ممکن است از خطای خود دست بردارد / اگر انسان عمل خطایی کند اما آن را عمل درست بداند و به آن علاقه داشته باشد این جهل مرکب است! / اگر انسان خطا کند و بداند عملش خطا و نادرست است و از روی هوا و هوس این کار را کند این گمراهی است.
تفاوت بین جاهل با گمراه در این است که شخص ضال و گمراه بهسختی هدایت میشود ولی شخص جاهل بهمحض دستیابی به حقیقت و روشن شدن زمینه هدایتش فراهم میشود.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: جام جم آنلاین محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقوع حادثه امنیتی در لندن چند مجروح برجای گذاشت
به گزارش قدس آنلاین، پلیس لندن با صدور بیانیهای اعلام کرد که ماموران این نهاد امنیتی در محل حادثه حضور دارند و یک نفر را دستگیر کردهاند.
این نهاد امنیتی اطلاعات بیشتری درباره هویت فرد دستگیر شده و انگیزه او ارائه نکرده است.
بر اساس گزارشها این حادثه در ایستگاه مترو هینالت رخ داده و پلیس علاوه بر ایستگاه، خیابانهای اطراف را مسدود کرده است.
وز استرتینگ نماینده منطقه شمال ایلفورد در پیامی، ماهیت این حادثه را بحرانی توصیف کرد و گفت: پلیس، نیروهای امدادی، آمبولانس و آتشنشانی در محل حضور دارند.
نشریه دیلیمیل در گزارشی، جزئیات بیشتری را از این حادثه ارائه کرد و نوشت که یک مهاجم ۳۶ با ضربات چاقو دو مامور پلیس و دو شهروند را زخمی کرده است. بر اساس این گزارش، فرد مهاجم اکنون در بازداشت به سر میبرد.
در همین حال شاهدان عینی از شنیدهشدن صدای جیغ و فریاد خبر داده و گفتهاند که فرد مهاجم قمه به دست داشته است. یکی از شاهدان گفت فردی را مشاهده کرده که در خون غلت میزند.
«اد ادلکان» معاون پلیس لندن گفت: «میدانم این حادثه جامعه را شوکه و نگران کرده است و مردم مایل هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند.» وی با این حال از مردم خواست که گمانهزنی نکنند و پلیس جزئیات را در زمان مناسب منتشر خواهد کرد.
بر اساس بیانیه پلیس، این نهاد امنیتی دنبال دستگیری فرد دیگری نیست و این حادثه را تروریستی تلقی نمیکند.
این اتفاق درحالی رخ میدهد که بر اساس آمارها، جرم و جنایت در انگلیس طی ۴ سال گذشته شتاب تندی به خود گرفته و شاخصها در حال نزدیک شدن به آمار پیش از همهگیری کروناست. نشریه تایمز چاپ لندن پیش از شیوع کرونا گزارش داد که آمار جرائم در لندن برای اولین بار از نیویورک آمریکا پیشی گرفته است.
منبع: خبرگزاری ایرنا