Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:27:14 GMT

توسعه درمانی آذربایجان غربی نماد امیدآفرینی دولت

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۲۶۷۰

توسعه درمانی آذربایجان غربی نماد امیدآفرینی دولت

ارومیه- ایرنا- توسعه شاخص های بهداشتی، درمانی در آذربایجان غربی طی چهار سال گذشته نمادی از تلاش های امید آفرین دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی و ارتقای ارکان توسعه سلامت در جامعه است و می تواند به همه کشور تعمیم یابد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی که در چهار سال گذشته پس از استقرار دولت یازدهم در کشور به کارگاه بزرگی برای اجرای طرح های بهداشتی درمانی و بیمارستانی تبدیل شده بود، امروز به بار نشستن این طرح ها را نظاره گر است و این پروژه های فاخر و بزرگ در صف افتتاح و خدمت رسانی به مردم حتی در مناطق محروم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از جمله نمادهای افتتاح این پروژه ها، سفر هفته گذشته سیدحسن قاضی زاده هاشمی به شمال، جنوب و مرکز آذربایجان غربی بود که 108 طرح را به صورت نمادین و دهها طرح دیگر را به صورت همزمان افتتاح کرد و بهره برداری رسمی از آنها برای ارائه خدمات به مردم محروم شهرستان های مختلف از جمله چالدران آغاز شد.
مرکز جامع سلامت روستایی مرگنلر، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه غیرضمیمه شهرستان شوط، بخش توسعه بیمارستان شهید بهشتی و مرکز جامع سلامت شهری و روستایی چالدران، بخش توسعه اورژانس بیمارستان قمر بنی هاشم خوی طرح های افتتاحی در شمال آذربایجان غربی با حضور وزیر بهداشت بود.
اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره)، مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی فرهنگیان، کلینیک فوق تخصصی و مرکز ثبت و تشخیص سرطان در مهاباد، مرکز جامع خدمات سلامت شهری شماره 5، مرکز جامع خدمات سلامت شماره یک، مرکز جامع خدمات سلامت در روستای سرچنار و پنج باب خانه بهداشت روستایی میاندوآب و مرکز خدمات جامع سلامت روستایی آغ بلاغ، خانه بهداشت اسلاملو و پایگاه سلامت صبا در اشنویه نیز طرح های افتتاحی این سفر 2 روزه در جنوب آذربایجان غربی را شامل می شود.
با نگاهی به این طرح ها، پراکندگی قابل توجه طرح ها و بهره مندی دهها هزار نفری مردم محروم در شمال و جنوب استان قابل توجه است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر 2 روزه به آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات قابل توجه دولت در راستای محرومیت زدایی و ایجاد عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان گفت: 25 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های کشور اضافه شده است.
دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی افزود: دولت تمام تلاش خود را برای عدالت محوری در تمام نقاط کشور به ویژه استان هایی نظیر آذربایجان غربی به کار گرفه و طرح تحول سلامت نیز بنیاد این اقدامات دولت است.
وی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی حکومت ها تامیت امنیت و فراهم کردن زمینه سلامت مردم است و در این راستا، رییس جمهوری و مجلس نیز سلامت را جزو اولویت های مهم خود قرار داده اند و در آذربایجان غربی نیز تحول قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.
وی با ابراز خرسندی از افتتاح طرح های مختلف در شهرستان های شمال و جنوب آذربایجان غربی تاکید کرد که نتایج این طرح های افتتاحی زمینه امید بیشتر مردم این مناطق محروم و کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی آنان را فراهم خواهد کرد و که همین امر هدف اصلی وزارت بهداشت و درمان است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قدردانی از تلاش های استاندار آذربایجان غربی و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: توسعه این استان در حوزه بهداشت و درمان بسیار مشهود بوده و این امر با تلاش مسوولان استانی به دست آمده و ستودنی است.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز در سفر اخیر خود به آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال 34 هزار و 500 میلیارد ریال برای تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور هزینه می شود، گفت: تحول نظام سلامت از جمله طرح های موفقیت آمیز دولت دکتر روحانی است و برای تقویت و حل کاستی های آن با هدف خدمات رسانی مطلوب تر به مردم، رفع محرومیت از چهره مناطق مختلف و امیدآفرینی در بین مردم تلاش می شود.
سعید نمکی اضافه کرد: اجرای سیستم ارجاع پزشک خانواده نیز از جمله مهمترین نیازهای بخش بهداشت و درمان کشور علاوه بر ارتقای شاخص های درمانی است که باید با قدرت ادامه یابد.
وی بیان کرد: توسعه مراکز درمانی در این استان قابل توجه بوده و روند اجرای طرح های بیمارستانی به ویژه در ارومیه خارج از تصور است.
وی افزود: زیرساخت های بخش سلامت از جمله تخت های بیمارستانی در آذربایجان غربی با رشد قابل توجهی مواجه شده است و این روند با سرعت بیشتری ادامه می یابد.
وی با اشاره به بازدید تابستان سال گذشته خود از طرح های بیمارستانی ارومیه، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح ها در یک سال گذشته بسیار خوب بوده و باید از فعالیت های صورت گرفته قدردانی کرد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ظرفیت بسیاری برای کار در آذربایجان غربی وجود دارد، بیان کرد: به همین علت نیز توجه اعتباری به این استان در اولویت سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص معتقد است: با اجرای طرح های عمرانی و زیر ساخت بهداشتی و درمانی در استان، امیدواری ها برای افزایش شاخص های سلامت افزایش یافته است.
محمدمهدی شهریاری ادامه داد: آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در درمان و پزشکی دارد و از اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان توانسته است رتبه هفتم کشوری را کسب کند جای امید برای ارتقا شاخص ها نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: در سال جاری بیش از 700 تخت بیمارستانی به جمع تخت های آذربایجان غربی افزوده می شود که این امر ارتقای جهشی استان را در این حوزه موجب خواهد شد.
وی ادامه داد: علاوه بر افتتاح طرح های درمانی در ارومیه با وسعت بسیار زیاد، در شهرهای محروم آذربایجان غربی نظیر چالدران نیز طرح درمانی با چندین تخت جدید به بهره برداری رسید که نشان از توجه ویژه دولت به مناطق محروم دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان پیشتر از لحاظ شاخص تخت های بیمارستانی در محرومیت قرار داشت، گفت: با اقدامات دولت تدبیر و امید، شاخص تخت بیمارستانی استان به 1.7 تخت به ازای هر یکهزار نفر می رسد.
جواد آقازاده افزود: در حوزه تخت های بیمارستانی شاخص آذربایجان غربی پیش از دولت تدبیر و امید، یک تخت به ازای هر یکهزار نفر بود که توانستیم در طول این دولت به 1.3 ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: امسال با بهره برداری از بیمارستان هایی که در مراحل پایانی ساخت قرار دارد، این شاخص به 1.7 می رسد.
وی ادامه داد: در سال 1392 در بخش بهداشت و درمان رتبه 29 کشور را داشتیم که با اقدامات انجام شده در طول دولت تدبیر و امید این رتبه به هفت کاهش یافته است.
وی بیان کرد: یکی از بزرگترین پروژه هایی که در دولت تدبیر و امید انجام شده توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) است که در طول یک سال، یک بیمارستان 220 تختخوابی ساخته و تجهیز شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: هزینه ساخت این بیمارستان 600 میلیارد ریال و هزینه تجهیز آن 150 میلیارد ریال است که به زودی به بهره برداری می رسد.
آقازاده افزود: پروژه بزرگ بعدی آزمایشگاه مرجع است که در کنار بیمارستان امام خمینی (ره) احداث می شود و در ماه جاری به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه بخش های آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) به این مرکز انتقال داده می شود.
وی اضافه کرد: آزمایشگاه مرجع در واقع آزمایشگاه ارجاعی است و تمامی مراکزی که نیاز به آزمایش های تخصصی و فوق تخصصی داشته باشند به این مرکز ارجاع داده می شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی تدبیر نیز پروژه دیگری است که با 26 هزار مترمربع زیربنا احداث شده و بخش دی کلینیک و داروخانه رباتیک آن در ماه جاری افتتاح می شود.
آقازاده گفت: این داروخانه نخستین داروخانه رباتیک در سطح کشور است که قادر خواهد بود تاروزانه داروی مورد نیاز چهار هزار بیمار را تامین کند؛ راه اندازی این داروخانه را شرکت فنلاندی بر عهده گرفته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: دی کلینیک نیز دارای پنج اتاق عمل و 30 تخت است و اعمال جراحی سرپایی بیمارستان امام خمینی (ره) به این مرکز انتقال می یابد.
آقازاده افزود: ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) به دی کلینیک تدبیر اضافه می شود و از بار بیمارستان امام کاسته می شود.
وی ادامه داد: این کلینیک در نوع خود بی نظیر بوده و در آن علاوه بر درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی، 2 طبقه برای دندانپزشکی، یک طبقه برای بهداشت، آموزش شیوه سالم زندگی، خود مراقبتی و مشاوره در نظر گرفته شده است.
هرچند مرحله دوم سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به علت تاکید قاضی زاده هاشمی در خصوص افتتاح طرح های بهداشتی درمانی در صورت اتمام کامل ساخت و تجهیز عقب افتاده است، ولی طرح های بزرگی نیز در مراحل پایانی ساخت و تجهیز قرار دارد که صدها تخت را به جمع تخت های بیمارستانی استان می افزاید.
با اتمام کار این طرح ها، شاخص های درمانی آذربایجان غربی بسیار بهتر شده است و می تواند جوابگوی نیاز درمانی استان و حتی استان ها و کشورهای همسایه باشد.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان اميدآفريني آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۲۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی

همایون سامه یح، با بیان اینکه بی‌توجهی به مشکلات پرستاران سلامت کشور را به مخاطره می‌اندازد، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آن ها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، ادامه داد: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آن ها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری ۱۰ میلیون تومان است و از این مبلغ حدود ۹ میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجر به ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستار با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوءاستفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آن ها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآور شد: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حاج شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدات در شهر ارومیه است
  • ️شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدت در شهر ارومیه است
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی