Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق عمار حکیم و العامری بر سر نامزدی «عادل عبدالمهدی»، برنامه دیدار طرفین برجام در نیویورک، برگزاری نشست ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه درباره سوریه و حمله موشکی ارتش یمن به پالایشگاه نفتی آرامکو عربستان سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادامه کشمکش ها در آمریکا بر سر دیدارهای «جان کری» با ظریف نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، کشمکش‌ها در آمریکا بر سر دیدارهای «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا با «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ادامه دارد و کری، بامداد شنبه انتقاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از خودش در این خصوص را به تندی پاسخ داد. 

«جان کری» که یکی از معماران توافق هسته‌ای برجام است در مصاحبه‌ای با «رادیو سالم» چند روز پیش گفته بود در ماه‌های گذشته در چند رویداد بین‌المللی سه تا چهار بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است. 

این دیدار با واکنش‌های تند در آمریکا رو به رو شده و از جان کری به دلیل تلاش برای تضعیف سیاست خارجی دولت مستقر آمریکا که جرم محسوب می‌شود انتقاد شده است.

ترامپ روز جمعه در واکنش به این موضوع نوشته است: «جان کری دیدارهایی غیرقانونی با رژیم بسیار متخاصم ایران داشته که این اقدام تنها می‌تواند به معنی تضعیف اقدامات فوق‌العاده ما و زیان‌ رساندن به مردم آمریکا باشد. او به آنها گفته صبر کنید تا دولت ترامپ به پایان برسد! آیا فعالیت‌هایش را ذیل "قانون ثبت عوامل خارجی" ثبت کرده است؟»   

کری بامداد شنبه همین پیام ترامپ را مخاطب قرار داد و با توجه به تحولات تازه‌ای که در پرونده «پال مانافورت»، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ اتفاق افتاده خطاب به او نوشت: «آقای رئیس‌جمهور بهتر است بیشتر نگران دیدار پال مانافورت با رابرت مولر باشی تا دیدار من با وزیر خارجه ایران. ولی اگر می‌خواهی چیزی درباره توافق هسته‌ایی یاد بگیری که دنیا را امن‌تر کرده، کتاب جدید من، "هر روز موهبتی دیگر است" را بخر.»

جان کری در این پیام به ترامپ بابت تحولات جدید در پرونده پال مانافورت کنایه زده است. جمعه شب رسانه‌های آمریکا گزارش دادند مانافورت به دو فقره از جرم‌های خود اعتراف کرده و پذیرفته با «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همکاری کند. 

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتقاد از "جان کری" وزیر خارجه سابق آمریکا به دلیل دیدار با وزیر خارجه ایران، این اقدام را بی سابقه توصیف کرد.

وی که در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه صحبت می کرد، گفت: اقدامی که کری انجام داد بی سابقه بوده است. وزیر خارجه سابق آمریکا با بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان تعامل کرده و به وی می گوید که صبر کند تا این دولت برود. شما نمی توانید مورد مشابهی را در تاریخ آمریکا پیدا کنید و وی نمی بایست این نوع رفتاری را انجام میداد.

پامپئو در ادامه این گفتگو تاکید کرد: این فراتر از یک اقدام نامناسب است.

توافق عمار حکیم و العامری بر سر نامزدی «عادل عبدالمهدی»

به گزارش خبرگزاری عراقی «واع»، یک منبع در جریان حکمت اعلام کرد که عمار الحکیم رهبر این جریان و هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح بر سر نامزدی عادل عبدالمهدی برای پست نخست وزیری موافقت کردند.

وی در ادامه افزود: العامری به شدت از عادل عبدالمهدی حمایت می کند. عبدالمهدی به نوعی توازن قوا ایجاد می کند.

این منبع مدعی شد که مقتدی صدر نیز از این روند استقبال کرده است.

این در حالیست که ائتلاف سائرون وابسته به مقتدی صدر اعلام کرده که تمام اسامی که از سوی رسانه ها در خصوص نامزدی برای پست نخست وزیری مطرح می شود نادرست است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد که هیچ اصراری برای باقی ماندن در قدرت ندارد و به راهنمایی های مرجعیت دینی این کشور احترام می گذارد.

برنامه دیدار طرفین برجام در نیویورک

یک منبع آگاه به خبرگزاری ایتارتاس گفت طرفین برجام شامل ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس قرار است در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک برگزار می‌شود، جلسه‌ای را در سطح وزرای خارجه برگزار کنند.

انتظار می‌رود فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشته باشد.

این درحالی است که شورای امنیت قرار است به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) نشستی را برای بررسی آنچه به‌زعم آمریکایی‌ها نقض قوانین بین‌الملل از سوی ایران است (!) برگزار کند.

ادعاهای ضدایرانی واشنگتن درحالی مطرح می‌شود که ترامپ در ماه میلادی می به طور یکجانبه از توافق برجام خارج شد و وعده بازگشت تحریم‌ها را داد.

برگزاری نشست ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه درباره سوریه

نشست چهارجانبه نمایندگان کشورهای ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه درباره سوریه روز جمعه در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در این نشست فرستادگان ویژه دولت‌های ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه درباره تحولات سوریه و وضعیت ادلب به رایزنی پرداختند.

به گزارش رسانه های ترکیه، این نشست به میزبانی ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و با حضور جان هکر مشاور امنیت ملی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فیلیپ اتین مشاور عالی امور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه و یوری اوشاکوف مشاور عالی رئیس جمهور روسیه برگزار شد.

پیش از این اعلام شده بود این نشست که مقدمه ای برای اجلاس سران چهار کشور با موضوع سوریه محسوب می شود، در استانبول برگزار می شود.

هنوز از جزئیات این نشست گزارشی منتشر نشده است.

حمله موشکی ارتش یمن به پالایشگاه نفتی آرامکو عربستان سعودی

ارتش یمن می‌گوید یک فروند موشک بالستیک به پالایشگاه نفتی «آرامکو» در جنوب عربستان سعودی شلیک کرده است.

به گزارش شبکه المسیره،‌ یگان موشکی ارتش یمن شامگاه جمعه اعلام کرد که موشک شلیک شده از نوع بالستیک بدر یک بوده و به این پالایشگاه در منطقه جیزان واقع در جنوب غرب عربستان سعودی شلیک شده است.

ارتش یمن روز پنجشنبه نیز یک موشک از همین نوع را که بومی این کشور بوده و در چهارمین سال تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن رونمایی شده، به پایگاه تازه تأسیس نیروهای ارتش عربستان سعودی در منطقه نجران شلیک کرده بود.

ساعتی پیش یگان پهپادی ارتش یمن نیز از حمله پهپادهای به مقر نیروهای ائتلاف سعودی در ساحل غربی یمن خبر داد.

منبعی در ارتش یمن با اعلام  این خبر، تأکید کرد که یگان پهپادی در عملیات امروز خود با دقت، مقر فرماندهی متعلق به نیروهای امارات متحده عربی را که عضو ائتلاف سعودی است،‌ هدف قرار داده است.

حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی به مواضع نیروهای ارتش و تلاش دوباره برای اشغال شهر الحدیده و بندر مهم آن صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران تحریم برجام آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه قصد دارد از رئیس جمهور چین برای حل بحران اوکراین کمک بگیرد.

به گفته منابع آگاه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در جریان سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به فرانسه، روابط شخصی خود را با وی تعمیق بخشد و از رئیس جمهور چین درخواست می کند که از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بخواهد به درگیری در اوکراین پایان دهد.

درخواست احتمالی فرانسه از چین درباره اوکراین در حالی ممکن است صورت بگیرد که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093683

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • روسیه ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کرد
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود 
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین