Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه فایننشال‌تایمز در مطلبی نوشت ترامپ حتی در داخل هم می‌خواهد از قانون بالاتر باشد. وی در خارج هم می‌خواهد بالاتر از قانون قرار بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه فایننشال تایمز در سرمقاله امروز خود با اشاره به تهدید‌های اخیر آمریکا مبنی بر تحریم مقامات دادگاه بین‌المللی لاهه نوشت: اگر جان بولتون می‌توانست خواسته خود را عملی کند، به گفته خودش، شورای امنیت سازمان ملل را تنها با یک عضو دائم دوباره شکل می‌داد و آن تنها عضو دائم هم آمریکا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنین گفته است سازمان ملل سی و هشت طبقه دارد که اگر ده طبقه آن نباشد، هیچ فرقی نخواهد کرد؛ بنابراین تهدید وی برای تحریم کردن مقامات دادگاه بین‌المللی کیفری و تحت تعقیب قرار دادن آن‌ها در صورتی که آن‌ها علیه جنایت‌های جنگی آمریکایی‌ها در افغانستان تحقیقات کنند، نباید کسی را متعجب کند.

در ادامه این مطلب آمده است: خصومت بولتون با سازمان‌های چندجانبه و بروکرات‌های بین‌المللی از مدت‌ها قبل شکل گرفته است. وی این موضوع را زمانی که در دولت جورج بوش نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، بار‌ها تکرار کرد. به علاوه موضع‌گیری وی درباره دادگاه بین‌المللی لاهه به شکل گسترده‌ای با رویکرد دولت‌های مختلف آمریکا از دوره بیل کلینتون همسو است. آمریکا هرگز صلاحیت این دادگاه را نپذیرفت و تنها و به شکل محدودی در دولت باراک اوباما، آمریکا تلاش کرد رابطه‌ای سازنده با این دادگاه داشته باشد.

لحن گستاخانه بولتون در حمله به دادگاه لاهه همچنین نشان‌دهنده تشدید موضع‌گیری‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در دوره ترامپ است. تحولات اخیر این سوال را ایجاد کرده است که دولت کنونی آمریکا تا چه اندازه در زیرپاگذاشتن نظام مبتنی بر قانون بین‌المللی پیش خواهد رفت.

در دوره ترامپ، آمریکا از پیمان بین‌المللی تغییرات آب و هوایی کناره‌گیری کرد و نادیده گرفتن قوانین منع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در پیش گرفت. وی همچنین آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج و متحدان اروپایی ناراضی‌اش از این تصمیم را وادار کرد خروج از آن توافق را بررسی کنند. واشنگتن در حالی که مجموعه جنگ‌های تجاری را به راه انداخته است، همزمان عملکرد سازمان تجارت جهانی را با جلوگیری از انتصاب قضاتی که طرفدار روند حل اختلافات هستند، مختل کرده است. به تازگی آمریکا کمک‌های مالی به آژانس اوارگان سازمان ملل برای فلسطینی‌ها را قطع کرده و جلوی هرگونه اظهارنظر بی‌طرفانه‌ای را در خاورمیانه می‌گیرد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: با توجه به پر بودن جنگ‌طلبانی مثل بولتون در اطراف ترامپ، همه این اقدامات تنها آغاز راه است. ممکن است صندوق بین‌المللی پول هدف بعدی دولت ترامپ باشد. واشنگتن عامل اصلی ایجاد بسیاری از موسسات بین‌المللی است که اکنون تلاش می‌کند آن‌ها را تضعیف کند. در جهان تک‌قطبی که آمریکا به آن عادت داشت، بر این موسسات مسلط بود و آن‌ها سلطه‌گری‌های واشنگتن را در جهان محقق می‌کردند. در جهان چندقطبی که در حال ظهور است، آمریکا دریافته است که باید نفوذ خود را در این موسسات حفظ کند. اکنون توسعه‌طلبی‌های آمریکا برای ترامپ در عرصه بین‌المللی پرهزینه شده است.

در دوره باراک اوباما، جمهوری‌خواهان آمریکا بار‌ها دولت وی را به تضعیف سلطه جهانی آمریکا متهم کردند. اما اکنون جایگزین جمهوری‌خواه وی (ترامپ) است که با سرعت همه نقش‌های آمریکا را در عرصه بین‌المللی از بین می‌برد. ترامپ حتی در داخل هم می‌خواهد از قانون بالاتر باشد. وی در خارج هم می‌خواهد بالاتر از قانون قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لاهه بولتون آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام حمایت کارمندان دولت بایدن از خیزش دانشجویان حامی فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شماری از کارمندان دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا سرکوب جنبش دانشجویی در حمایت از غزه را محکوم کردند.

بر اساس این گزارش، شماری از کارمندان دولت آمریکا خواستار آتش‌بس در نوار غزه شدند و اعلام کردند: ما در کنار تظاهرکنندگان می ایستیم و مخالت خود را با موضع رئیس جمهور مبنی بر سلب حقوق آنها اعلام می کنیم.

آنها افزودند: ما حملات سرکوبگرانه و نظامی علیه تظاهرات دانشجویی را محکوم می کنیم.

کارکنان دولت بایدن همچنین از او خواستند تا از حقوق قانون اساسی دانشجویان معترض حمایت کند.

این خبر در حالی است که تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین و غزه در دانشگاه‌های و کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد و با سرکوب و خشونت از جانب پلیس و نیروهای امنیتی مواجه می شود.

کد خبر 6095995

دیگر خبرها

  • انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • اعلام حمایت کارمندان دولت بایدن از خیزش دانشجویان حامی فلسطین