Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، احمد ده بزرگی، پدر شعر آیینی فارس كه ید طولایی در شعرهای به خصوص عاشورایی دارد، كتابی تحت عنوان «منظومه رجزهای عاشورایی» را تألیف و چاپ كرده است كه این اثر حاوی بازگردان منظوم رجزهای اهل‌بیت و اصحاب حضرت سیدالشهدا علیهم‌السلام در قیام عاشورا است.
هاشم کرونی در مقدمه این کتاب که با سفارش و حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و توسط نشر پرتو رخشید منتشرشده و در مقدمه‌ای با عنوان «منظومه‌ای از یک پیر غلام عاشق» این اثر را از دو منظر ساحت ادبی و تبیین مفهوم رجز و شرایط خاص این کتاب موردبحث قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رجز و چیستی آن، تأثیرات رجز، قواعد رجزخوانی و رجز در ادب فارسی، بخشی از موضوعات مطرح‌شده در این مقدمه از منظر ادبیات به شمار می‌آید.
در همین راستا، موضوعات جالب دیگری چون رجزهای کربلا،«محتوای رجزهای عاشورا و نکته‌های ویژه از رجزخوانان کربلا نیز در این قسمت موردبررسی قرار می‌گیرد. نویسنده مقدمه همچنین به این مطلب مهم پرداخته است که چرا باید رجزها را بازخوانی کرد؟
وی در بخش دوم نیز نگاهی به شعر آیینی احد ده بزرگی دارد. انگیزه‌های این شاعر برای منظوم ساختن رجزهای عاشورا نیز، از نکاتی است که می‌تواند موردتوجه دیگر شاعران و به‌ویژه شاعران شعر آیینی کشور قرار گیرد.
کرونی این انگیزه‌ها را در مقدمه خود چنین تشریح می‌کند: «نیمه ماه مبارک رمضان سال 1396 شمسی برای چندمین بار به‌اتفاق حاج احد، میهمان شب‌شعر بیت رهبری بودیم. مقام معظم رهبری که خود ادیبی فرزانه و سخن‌سنج هستند، آن شب نکات مهمی گفتند، ازجمله ضرورت منظومه‌سرایی».
وی در بخش دیگری از این مطلب آورده است:«حاج احد تحت تأثیر آن سخن مقام معظم رهبری یکی از ایده‌های قدیمی خویش را که بازسرایی رجزهای عاشورایی بود عملی کرد و حاصل این کار کتابی است که هم‌اکنون پیش روی شماست.
منظومه رجزهای عاشورایی گرچه با شکل معمول و آشنای ذهن ما از منظومه تفاوت دارد، محصول نگاهی نظم یافته است و تلاشی که در منظومه ذهنی یک شاعر عاشورایی شکل‌گرفته است.
در این کتاب، ده بزرگی تلاش کرده روح کلام را اخذ کند و سپس در بازسرایی به خواننده پارسی‌زبان تقدیم کند. تلاشی که می‌تواند بسیار موردتوجه علاقه‌مندان هنر دینی، عاشقان عاشورا و امام عاشورا و مهم‌تر از همه اهالی منبر و مداحان قرار گیرد...».
نمونه‌ای از رجزهای عاشورایی این کتاب را می‌خوانید که در ابتدا سخنان امام حسین (ع) و سپس شعر منظوم شده توسط احد ده بزرگی آمده است.
شعری که امام در شب عاشورا خواند
یا دهراف لک من خلیل
کم لک بالإشراق والأصیل
من صاحب او طالب قتیل
والدهر لا یقنع بالبدیل
وانما الامر إلى الجلیل
و کل حی سالک السبیل
---
ای دهرِ دنی! مدام اف باد به تو
با خلقِ زمانه بد رفیقی هستی
زیباست اگرچه ظاهر تو، اما
زشتی و سیاه کار و باطن پستی
-
در دامن تو سپیده دم تا سر شب
ای بس که شدند طالبانت کشته
قانع نشوی و این و آن نشناسی
پیوسته شوند دوستانت کشته
-
در دست خداست سرنوشت و دایم
هر زنده به سوی مرگ ره می‌پوید
هر چیز، فناپذیر باشد جز حق
این است حقیقتی که خود حق گوید
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۳۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود

برنامه «جام جم» که نگاهی نقادانه به رویکرد‌های کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد، با نگاهی تحلیلی موضوعات بحث برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی می‌کرد.

گفتنی است فصل جدید برنامه «جام جم» در دست طراحی است، زمانبندی تولید و پخش آن از طریق درگاه‌های رسمی معاونت سیما اطلاع رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه