Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح نحوه تعیین اصالت دارو و مکمل‌ها، درباره فروش اینترنتی دارو، گفت: گاهی دارو و مکمل‌هایی از طریق سایت‌هایی تحت عنوان "داروخانه آنلاین" عرضه می‌شود، اما باید توجه کرد که داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند.

دکتر کیانوش جهانپور  با تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دارو، ‌ گفت: طبق قانون "تبلیغ دارو" خلاف است و اگر دارویی در جایی تبلیغ شود، قطعا این دارو غیرمجاز و قاچاق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی باید توجه کرد که تنها محل مجاز عرضه دارو و مکمل داروخانه‌ها هستند. حال گاهی می‌بینیم که داروها و مکمل‌هایی از طریق فضای مجازی و سایت‌هایی تحت عنوان داروخانه آنلاین عرضه می‌شوند، اما باید توجه کرد که اغلب اینها داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند.

وی با بیان اینکه سخت‌گیری بیشتری بر روی ممنوعیت تبلیغ دارو نسبت به مکمل‌ها وجود دارد، گفت: البته باید توجه کرد که مکمل‌ها هم فقط می‌توانند در نشریات تخصصی به جامعه پزشکی معرفی شوند و اجازه تبلیغ ندارند. به‌طور کلی تبلیغ دارو هم ممنوع است.

جهانپور با اشاره به تبلیغ یا فروش دارو یا مکمل‌ها در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی با عنوان داروخانه‌های آنلاین، گفت: ما چیزی به عنوان داروخانه آنلاین صِرف نداریم. داروخانه آنلاین زمانی می‌تواند به صورت مجاز باشد که داروخانه فیزیکی آن هم موجود باشد. یعنی داروخانه‌هایی که در سطح شهر هستند، می‌توانند مجوز سایت را هم دریافت کنند که در این صورت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم دارند. بنابراین هیچ داروخانه‌ای نداریم که فقط یک سایت باشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که همان داروخانه‌های مجازی که سایت دارند هم اصلا حق فروش دارو را به صورت اینترنتی ندارند و فقط می‌توانند مکمل، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را بفروشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه درباره نحوه تشخیص اصالت و مجاز بودن داروها و مکمل‌ها، گفت: مردم باید بدانند که یکی از راهبردهای تعیین اصالت و مجاز بودن دارو و مکمل‌ها داشتن برچسب اصالت است. در نتیجه دارو یا مکملی که برچسب اصالت نداشته باشد، غیر مجاز است. برای شناسایی اصالت دارو و مکمل می‌توان کد برچسب اصالت کالای مورد نظر را که بر روی کالا درج شده، به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد. این سامانه بعد از چند دقیقه تاریخ تولید، محل تولید، تاریخ انقضا و قیمت کالای مورد نظر را برای فرد ارسال می‌کند و مجاز یا غیرمجاز بودن دارو و فرآورده را اعلام می‌کند.

جهانپور ادامه داد: در عین حال نرم افزار TTAC هم به منظور استعلام تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور راه‌اندازی شده است. بر این اساس می‌توان این نرم‌افزار را بر روی گوشی‌های تلفن همراه اندروید نصب و از این طریق اصالت کالاهای سلامت‌محور از جمله دارو و مکمل را شناسایی کرد.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۳۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسشی از سخنگوی سازمان غذا و دارو؛ قیمت در داروخانه‌ها تغییر کرده است؟

سجاد اسماعیلی، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ میزان تولید و فروش شیرخشک رگولار از رشد حدود ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برخوردار بوده، گفت: به طوری که در سال گذشته با وجود برخی مشکلات در تامین ارز شیرخشک در ماه‌های ابتدایی سال، اما با گشایش‌های ارزی و رفع مشکلات تولید، در مجموع ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولار تامین و توزیع شد.

وی ادامه داد: این درحالیست که در سال ۱۴۰۱ میزان تولید و فروش شیرخشک رگولار ۶۰ میلیون و ۶۰۰هزار قوطی و در سال ۱۴۰۰ نیز ۵۵ میلیون و ۶۰۰هزار عدد بوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره کمبود مقطعی شیرخشک‌های رگولار از مرداد تا مهر سال گذشته به دلیل اختلال در روند تامین ارز، توضیح داد: اما در نهایت با رفع مشکلات، توانستیم در آبان، آذر، دی و بهمن کمبودها را جبران کنیم و در مجموع با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، هم تامین شیرخشک و هم توزیع آن افزایش یافت؛ به گونه‌ای که آمار توزیع به ماهی ۱۲ میلیون قوطی نیز رسید؛ در حالی که روند در سال قبل از آن طوری بود که ماهیانه بین ۵ میلیون تا ۵میلیون و ۵۰۰ هزار قوطی شیرخشک توزیع می‌شد.

وی ادامه داد: اکنون وضعیت تولید و توزیع به حد تعادل رسیده، مشکلی در تامین شیرخشک‌های رگولار در برندهای مختلف نداریم و انواع شیرخشک در کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین داروخانه‌های کشور به میزان کافی موجود است و گزارشی هم از کمبود در استان‌های مختلف بابت شیرخشک‌های رگولار نداشته‌ایم.

اسماعیلی همچنین به اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک در جهت حمایت از تولید کنندگان نیز اشاره کرد و گفت: به این ترتیب قیمت شیرخشک به قیمت واقعی آن نزدیک‌تر شد و این درحالیست که مصرف کننده با همان قیمت قبلی شیرخشک را دریافت می‌کند و تغییر قیمتی برای مصرف کننده نداشته‌ایم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مردم می‌توانند با ارایه کد ملی کودک به داروخانه و با ثبت کد ملی و استعلام شناسه رهگیری، شیرخشک را با قیمت قبلی و تا سقف ۱۰ قوطی در ماه به صورت یارانه‌ای دریافت کنند.

اسماعیلی در زمینه شیرخشک‌های رژیمی هم گفت: در زمینه شیرخشک‌های رژیمی هم با اصلاح سیاست‌های ارزی مجددا از تولید کننده این حوزه حمایت شد و مردم با مراجعه به داروخانه و ارایه نسخه پزشک و کد ملی فرزندشان می‌توانند شیرخشک را با قیمت قبلی دریافت کنند. در این حوزه نیز آمار تامین و توزیع کاملا پایدار است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: پنج تولید کننده شیرخشک در کشور فعال هستند که بر حسب نیاز کشور و پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، برنامه تامین و تولید شیرخشک را با تولیدکنندگان هماهنگ می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • تسریع صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • فقط زالوی طبی عرضه شده در داروخانه ها مورد تأیید است
  • ولایی: هیچ دلیلی برای وجود داروی غیرمجاز در داروخانه‌ها قابل پذیرش نیست
  • در زالودرمانی فقط زالوی طبی عرضه شده در داروخانه‌ها مورد تائید است
  • داروخانه‌ها مجاز به فروش زالوی طبی هستند
  • تنها زالوی طبی عرضه شده در داروخانه تأییدیه دارد
  • زالوی طبی عرضه شده در داروخانه مورد تایید است
  • پرسشی از سخنگوی سازمان غذا و دارو؛ قیمت در داروخانه‌ها تغییر کرده است؟