Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:59:12 GMT

مخالفان دمشق، سناریوی تکراری و احتمال واگرایی سعودی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۵۱۷۳

مخالفان دمشق، سناریوی تکراری و احتمال واگرایی سعودی

تهران- ایرنا- مقامات واشنگتن در آستانه حمله ارتش سوریه به ادلب بر حجم و شدت تهدیدات خود افزوده اند و احتمال تکرار ادعای کاربرد تسلیحات شیمیایی از سوی دمشق جدی به نظر می رسد. در این شرایط برخی رسانه ها از تغییر مواضع سعودی در قبال سوریه خبر داده اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، ارتش سوریه در حال تدارک برای باز پس‌گیری ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی در این کشور است و در مقابل، کشور‌های پشتیبان تروریست‌ها همانند گذشته چاره ای را برای نگاه داشتن استخوان لای زخم سوریه می جویند از جمله تکرار ادعای استفاده از سلاح شیمیایی تا به این بهانه مانع از حمله نیرو‌های ارتش و همپیمانان دمشق به آخرین دژ تروریست ها شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین ارتباط، فضاسازی رسانه ای کشورهای غربی علیه سوریه وارد فاز تازه ای شده است. آمریکایی ها هم اعلام داشته اند در صورتی که ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در نبرد ادلب استفاده کند آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد عمل خواهند شد. این در حالی است که سوریه در سال 2013 میلادی با نظارت سازمان های بین المللی سلاح های شیمیایی خود را از بین برد.
وزارت دفاع روسیه به تازگی اعلام کرده تروریست ها در نشستی در ادلب برای دامن زدن به سناریوی حمله شیمیایی در ادلب و متهم کردن نظام سوریه در این زمینه به توافق رسیده اند. برپایه گزارش وزارت دفاع روسیه تروریست ها قصد دارند در چهار منطقه ادلب تصاویری از حمله شیمیایی را منتشر کنند و این سناریو آماده اجرا است.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته است گروه تروریستی جبهه النصره و سایر تروریست ها در ادلب دمل چرکین هستند که باید هر چه زودتر آنها را از بین برد. وزیر امور خارجه روسیه هدف تهدیدهای آمریکا علیه نظام سوریه را جلوگیری از شکست تروریست ها عنوان کرد. دولت آمریکا از آزادسازی ادلب از سوی ارتش سوریه نگران است زیرا پس از این پیروزی دولت سوریه به طور کامل بر بیرون راندن نیروهای آمریکا از منطقه التنف و شرق سوریه تمرکز خواهد کرد و این موضوعی است که برای واشنگتن خوشایند نیست.
در این زمینه نشریه «المنار» فلسطین نوشت: مقدمه سازی و آمادگی ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب از کنترل گروه های تروریستی نشان می دهد صحنه تحولات سوریه با شتاب به سوی پاکسازی از حضور تروریست ها پیش می رود. از این رو آمریکا، فرانسه و انگلیس به طور آشکار و به بهانه های مختلف در حال طرح سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی هستند. تحولات ادلب و اظهارات درباره این تحولات نشان می دهد که در این شهر رویدادهای سرنوشت سازی رخ خواهد داد. ائتلاف آمریکایی - صهیونیستی برای سنگ اندازی در برابر پیشروی ارتش سوریه تلاش می کنند.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نیز در گزارشی به قلم «عمر نجیب» نوشت: هدف تهدید و هشدارهای آمریکا و برخی از کشورهای غربی علیه دولت سوریه جلوگیری از بازپس گیری استان ادلب و طرد و نابود سازی گروه های تروریستی مستقر در این شهر است. این تهدیدها موضوع جدیدی نیست بلکه با هر پیشروی ارتش سوریه از پایان سال 2016 میلادی تاکنون این تهدیدها نیز مطرح شده است. این تهدیدها با فضاسازی رسانه های در عرصه بین المللی و تاکید بر خطراتی که غیر نظامیان را تهدید می کرد، همراه بود.
روزنامه «الثوره» سوریه نیز در گزارشی به قلم «ناصر منذر» آورد: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا برای فشار و باج خواهی از سوریه به نیابت از انگلیسی ها و فرانسوی ها گفت حمله این سه کشور به سوریه این بار بسیار سخت تر خواهد بود. همه آمادگی ها برای اجرای سناریوی حمله شیمیایی هم بهانه ای برای حمله است. بولتون حقایق را تحریف می کند تا افکار عمومی جهانی را گمراه سازد و بر دروغ های خود درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه سرپوش نهد. آمریکا و همپیمانان واشنگتن برای حمایت و حفظ تروریست ها تلاش می کنند تا این گروه های جنایت های خود را ادامه دهند و بحران در سوریه به درازا کشد. این کشورها برای جلوگیری از حل سیاسی بحران سوریه که با طرح های حامیان تروریسم سازگار نیست تلاش می کنند.
در برابر این مواضع غربی ها به نظر می رسد عربستان تغییراتی را در سیاست های اعلانی خود ایجاد کرده است؛ تغییراتی که شاید به شکست های پی در پی این کشور و ناکامی گروه های مسلح تحت حمایت ریاض برمی گردد. به نوشته تارنمای شبکه خبری «روسیا الیوم»، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان (سه شنبه 20 شهریور) در یکصد و پنجاهمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره ادعا کرد ریاض قصد دارد تا ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را بدون دخالت بیگانگان با التزام به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تامین کند.
الجبیر گفت عربستان برای همسوسازی موضع مخالفان سوریه تلاش کرده است تا این مخالفان در میز مذاکرات در برابر نظام سوریه حاضر شوند و به یک راه حل سیاسی بر پایه بیانیه ژنو 1 و قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل که ثبات و استقرار سوریه و حدت سرزمینی این کشور را به دنبال داشته باشد دست یابند.
گزارش روسیا الیوم می افزاید: عربستان طی سال های گذشته بر ضرورت تغییر نظام کنونی سوریه تاکید داشته و بارها نظام سوریه را به ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم سوریه متهم کرده است. مقام های سوریه هم همواره عربستان را به حمایت از تروریسم در سوریه متهم ساخته اند. این در حالی است که «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه اخیر خود با روسیا الیوم گفته دمشق احساس کرده در موضع عربستان درباره سوریه تغییری رخ داده و این موضوع در دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و عادل الجبیر مشهود بوده است.
پژوهشم **9278**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ادلب شيميايي سناريو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری

حسین امیر عبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل شده است، عیادت کرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیا، وزیر امور خارجه ایران در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسئول درمان وی انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای او از درگاه خداوند سبحان شفای عاجل مسالت کرد.

براساس این گزارش، امیرعبداللهیان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه‌ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • حمله رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق هشت زخمی برجای گذاشت
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته