Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:49:23 GMT

کیمیای تعزیه داری حسین (ع) بی نیاز از منت اکسیر

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۷۱۴۹

کیمیای تعزیه داری حسین (ع) بی نیاز از منت اکسیر

تهران -ایرنا- عزاداری برای سید الشهدا از افتخارات فرهنگ شیعی است که در قالب های گوناگون ریشه در تمدن کهن ایران زمین به عنوان مهد تشیع دارد، فرهنگی که به آن می بالیم و این روزها از سوی دشمنان و ناآگاهان به سبک و سیاق های گوناگون مورد هجمه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا برگزاری آیین های عزاداری سالار شهیدان و سوگواری برآنچه در کربلا به بزرگان دین برترین مخلوقات زمین گذشت، نه فقط ایام محرم و صفر که در تمام روزهای سال از موارد مورد مبالات ایرانی هاست که سعادت سوگواری ائمه اطهار را یافته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارادت به اهل بیت (ع) یکی از پشتوانه های این مردم و سند هویت دینی آنان است، عاملی که البته دشمنان هرگز از آن غفلت نکرده اند و به شیوه های مختلف از هجمه مستقیم تا روش های غیرمستقیم و واردکردن آسیب به بنیان های این افتخار سعی در انحراف و تزلزل آن دارند.
تلاش برای رخنه کردن و تاثیر منفی در این سند افتخار از طریق ورود سبک های غیر اصولی و نامتناسب با فرهنگ شیعی در آیین های عزاداری از جمله قمه زنی و یا رواج اشعار و سبک های ستایشگری دور از شان و مقام ائمه از جمله آسیب هایی است که سالهاست دشمنان اسلام در پی تقویت آن هستند.
امری که بسیاری از بزرگان و علما را به توصیه های مکرر به تعدادی از مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) جهت رعایت شئون اخلاقی،‌ دینی و عقلی در روضه‌خوانی‌ها و تلاش برای معرفی درست و عقلانی و منطقی شخصیت اهل بیت(ع) با بیان واقعیت‌ها واداشته است.
برخی آسیب های فرهنگی وارد شده به فرهنگ عزاداری شیعه در کشور بی شک نیازمند ریشه یابی و پیشگیری از به انحراف کشیده شدن این آئین هاست، تا مبادا اصالت این فرهنگ زیر سوال برود.
طی دهه های اخیر به گفته مداحان پیشکسوت جریانی توسط برخی مدیحه سرایان شکل گرفته که محتوا را فدای قالب اشعار می کنند، رواج برخی اشعار بی محتوا و گاهی خلاف واقعیت در سوگواری ها، کمرنگ بودن تشریح اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا، ناآشنا بودن برخی مداحان با عواقب سبک های غیر اصولی در برخی موارد که اسباب سوءاستفاده دشمنان را فراهم می کند، از جمله آسیب های این عرصه از زبان مداحان پیشکسوت و با مطالعه است که به اعتقاد آنها تمرکز در نظارت و ایجاد تشکیلاتی در این مسیر می تواند راهگشا باشد.

*مداحان چارچوب ها را زیر پا نگذارند
حاج محسن طاهری یکی از این مداحان با ذکر این بیت شعر «کیمیایی است عجب تعزیه داری حسین که نباید ز کسی منت اکسیر کشید»، می گوید: مصراع دوم شعر به خیلی چیزها اشاره دارد.
به گفته طاهری، برخی از مداحان برای اینکه مجلسی را سر شوق و ذوق بیاورند بسیاری معیارها و چارچوب ها و خط قرمزها را زیر پا می گذارند.
وی افزود: جوانانی که در این راه قدم می گذارند باید مراقب باشند در شان اهل بیت (ع) رفتار و عزاداری کنند، رهبر انقلاب بارها در دیدار با مداحان به این مطلب اشاره کرده اند که ما باید الگوهایمان در چگونگی مداحی و ارتباط با مخاطب مشخص باشد.
طاهری افزود: نباید برای دشمنان دین و مذهب به دلیل ناآگاهی سوژه سازی کنیم تا مبادا اصل عزاداری زیر سوال رود، به دیگرانی که به هیچ چیز پایبند نیستند، خوراک ندهیم.
این مداح پیشکسوت از جوانان و نوظهوران این عرصه خواست تا رعایت کرده و از آنچه در شان و شئونات اهل بیت نیست از جمله آلات موسیقی، سبک ها، نواها و آواهایی که در خور شان اهل بیت (ع) نیست، حذر کنند.
طاهری گفت: در برخی موارد غیر از این شاهدیم که به تعبیر رهبری شعر ممکن است شعر عزاداری باشد، اما قالب ارائه آن قالب یک خواننده لهوی و غربی است، باید دقت کنیم در خط دشمنان اهل بیت (ع) قرار نگیریم، تمام این عزاداری ها و تحریک عواطف و احساسات برای این است که در خط دوستان اهل بیت باشیم و به این لشکر اضافه کنیم نه اینکه لشکر دشمن را زیاد کنیم، می خواهیم مایه زینت و افتخار باشیم نه مایه شرمساری.

**صدای خوش برای مداحی کافی نیست
این مداح پیشکسوت افزود: هر حرفه و کاری نیازمند آموزش است، در بحث آموزش صداسازی، آواها و شرایط خوانندگی کلاس های مختلفی داریم که از سالیان سال بوده و ردیف ها و آوازهای سنتی آموزش داده می شود، بحث مداحی هم همینگونه است.
طاهری گفت: مداحی عرصه های مختلف دارد، ادبیات، مصایب، روضه ها، مقاتل و مسایل برخورد های اجتماعی همه جایگاه خود را دارد و باید آموزش داده شود و شخصی که قصد مداحی دارد باید این ها را فرا بگیرد و اینگونه نیست که فقط به صرف برخورداری از صدای خوش شروع کند.
وی افزود: صدای خوش یکی از ابزارهای مداحی است، اما حتما باید محتوا را با آموزش صحیح به صدای خوش افزود.

**هر وقت الگوها و نسخه ها گم شوند، مردم به بیراهه می‌روند
حاج محسن حسن زاده دیگر مداح پیشکسوت گفت: ما در عزاداری الگو و نسخه داریم، باید ببینیم اهل بیت (ع) چگونه برای اباعبدالله عزاداری می‌کردند، اگر اینها را الگو قرار دهیم راه گمشده را پیدا می کنیم.
وی افزود: عده ای بسیار متوجه اهمیت عاشورا هستند، به عمق این اقیانوس می روند و دُر و گوهر استخراج و آنها را زینت جان و جهان می کنند اما عده ای فقط به روی اقیانوس شنا کرده و فقط به گریه و روضه خوانی بسنده می کنند.
حسن زاده گفت: گریه و روزه را قبول داریم باید باشد و سفارش هم شده و باید انجام شود اما اگر عزاداری فقط این باشد، متاسفانه آسیب می بینیم، باید ببینیم هدف امام حسین (ع) چه بود اگر می گوید من «کشته اشکم» یعنی کشته اشک بچه یتیم، بیوه زن فقیر و مستضعف از ظلم و جور هستم نه اینکه کشته شدم تا برای من گریه کنید.
وی افزود: مرثیه خوانی و مداحی بزرگترین مقام است، اما گریه و اشک ها باید به سبک سنتی باشد، اگر قرار باشد هرمداحی اعمال سلیقه کند و ازمسیر اهل بیت (ع) پا را فراتر بگذارد به یقین هلاک میشود حتی اگر عزاداری کند.
حسن زاده گفت: اهل بیت (ع) جایگاه اسرار پروردگارند و ستون‌های استوار یقین و حامل کتاب های آسمانی، با این اعتقاد هرکس یک قدم از اینها عقب بماند هلاک می شود و یک قدم جلو برود هم هلاک می‌شود، باید همراه با اهل بیت (ع) و قرآن بود هیچ کدام از اینها به تنهایی نمی شود.
وی ادامه داد: مداحان باید جایگاه اهل بیت را برای مردم تبیین کنند، امام حسین (ع) برای چه کربلا آمد؟ هدفش این بودکه اسلام بماند. اسلام آیا در زندگی من پیاده شده؟.

** خانه از پای بست ویران است
حاج علی انسانی دیگر مداح پیشکسوت در زمینه برخی سبک های مداحی دور از شان ائمه گفت: تا نظارت کامل در این رابطه نباشد کار به سامان نخواهد کشید، در این حالت باید گفت «خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است».
حاج علی انسانی افزود: باید در مورد مداحان و ستایشگران و ذاکران اهل بیت (ع) سامانه ای برای نظارت تشکیل شود تا مورد بی مهری برخی ها قرار نگیریم.
این مداح پیشکسوت گفت: تا جامعه مداحی تشکل پیدا نکند، اوضاع به سامان نمی شود، پیغمبر ما، هم بشیر بود و هم نظیر، پس نظارت لازمه هرکاری است.
انسانی افزود: اخیرا می گویند، فلان ذاکر، ستایشگر یا مداح از فلان مجلس مبالغ هنگفتی گرفته است که این مساله مورد اعتراض است، باید دید در مقابل این مبالغ چه چیزی تحویل داده، تحویل دادنش مساله است که تا نظارت نباشد کار به سامان نخواهد شد.
وی گفت: عده ای هم کم لطفی کرده و با اهداف نامقدس مجلسی را به پا می کنند و از ذاکر دعوت و برای پست ها و آینده خود سوء استفاده می کنند و پول هایی پرداخت می شود که به اسم تمام جامعه مداحی تمام می شود و این ظلم است.

** ضرورت حذف موازی کاری در تشکیلات مداحی کشور
حاج مهدی آصفی دیگر ذاکر و نوحه سرای پیشکسوت کشور گفت: زمانی اوضاع مداحی خیلی بی سر و سامان بود اما الان در حال بررسی هستند، مداحان باید زیر نظر یک موسسه و بنیاد قرار گیرند و پس از اراده به مداحی با آموزش صحیح جذب تشکیلات آن حرفه شوند.
وی افزود: برخی از تازه واردان حرف اساتید مداحی را گوش نمی دهند و به این مساله واقف نیستند که به صرف صدای خوب نمی توان مداح شایسته بود، بلکه توجه به ردیف و قافیه در خواندن مهم است.
آصفی گفت: در دوران کنونی شعرای خوبی به عرصه آمده اند که می توان از اشعار آنان بهره برد، اما کانالی برای خوراک دادن به مداحان جوان و مطالبه آنچه ارائه می شود، لازم است.
وی افزود: مبنای مداحی نیاز به چارچوب دارد، کانون مداحان، خانه و بسیج مداحان فعالند اما موازی کاری دارند و موازی کاری باعث افزایش و خروجی کم می شود بنابراین باید همه با هم باشند با هزینه کمتر و خروجی و آموزش بیشتر.
آنچه مسلم است حوزه مداحی و عرصه عزاداری نیز همچون بسیاری زمینه های فرهنگی نیازمند آسیب شناسی جدی و به دلیل حساسیت، حوزه نظارت بسیار دقیق برای حفظ اصالت و هویت آن دارد.
فراهنگ**3009** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مداحي آسيب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۷۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا

مردی که ساقی محل بوده و مشتری دائمی خود را به قتل رسانده بود، نه در بازجویی و نه در دادگاه اعتراف نکرد و منکر همه چیز شد، اما قضات رای به قصاص او دادند و با تایید این حکم در دیوان عالی، متهم در یک‌قدمی چوبه دار قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، این ماجرای تلخ نیمه شب پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ هنگامی در شهر مرزی سرخس آغاز شد که سرنشینان یک خودرو پیکر نیمه جان و خون‌آلود مردی را شبانه کنار در منزلی داخل یک کوچه انداختند و از محل گریختند.

لحظاتی بعد اهالی منزل که صدای برخورد شیئی با در حیاط را شنیده بودند، سراسیمه از خانه بیرون آمدند و با پیکر فردی به نام «حسین-س» روبه‌رو شدند که از سر و گوش وی خون می‌ریخت. آنها با دیدن وضعیت وخیم این مرد بلافاصله به وی آب نوشاندند و با امدادگران اورژانس تماس گرفتند.

زمان به کندی سپری می‌شد و بستگان و اطرافیان مرد مجروح دقایق سختی را با اضطراب و نگرانی می‌گذراندند تا اینکه خودروی اورژانس و نیرو‌های کلانتری از راه رسیدند و پیکر خون‌آلود را در حالی به بیمارستان لقمان حکیم انتقال دادند که مرد مجروح در پاسخ به این سوال اطرافیانش که چه کسی تو را به این روز انداخت، نام مرد معروف به «گدا و پسرش» را بر زبان راند و گفت:آن‌ها مرا با چوب زدند.

در حالی که تحقیقات گسترده نیرو‌های انتظامی با دستورات قضایی برای ریشه یابی این ماجرای تلخ و دستگیری مرد معروف به گدا که نام شناسنامه‌ای دیگری داشت، آغاز شده بود، اقدامات درمانی به دلیل کمبود برخی امکانات تخصصی در سرخس به نتیجه نرسید و حسین-س به بیمارستانی در مشهد منتقل شد، اما او بعد از حدود یک ماه که در کما به سر می‌برد، چشمانش را گشود و برای مراقبت‌های ویژه به منزل یکی از بستگانش در مشهد رفت، اما چند روز بعد جان سپرد و بدین ترتیب پرونده مذکور رنگ جنایت گرفت.

کنکاش‌های پلیس سرخس در این باره با دستگیری گدا در حالی وارد مرحله جدیدی شد که تحقیقات نشان داد او از توزیع‌کنندگان مواد مخدر است و حسین نیز در حالی برای خرید مواد مخدر نزد او رفته بود که فقط مشتی پول خرد (سکه) در دست داشت.

یکی از مطلعان در این باره به پلیس گفت: من صدای ریخته شدن سکه‌ها روی زمین را شنیدم که موجب درگیری لفظی بین مرد معتاد و ساقی محل شده بود. به همین خاطر هم یک اسکناس هزار تومانی به او دادم تا مواد مخدر را به مرد معتاد بدهد.

در حالی که پزشکی قانونی نیز علت مرگ حسین-س را خونریزی مغزی بر اثر ضربه اصابت جسم سخت تشخیص داده بود، متهم «ع-ز» (ساقی محل) هرگونه درگیری خود با مرد معتاد را انکار کرد و مدعی شد که او فقط ظهر روز حادثه برای خرید تریاک به منزل او مراجعه کرده است.

وی در ادامه اعترافات خود مدعی شد شب حادثه برای خرید میوه و دیگر مایحتاج زندگی بیرون از منزل بوده و ساعت ۲۳ به منزلش رفته است. بررسی‌های بیشتر نشان داد که ماجرای رها شدن پیکر خون‌آلود ساعت ۲۳:۴۵ به پلیس گزارش شده است.

با توجه به تحقیقات تکمیلی در دادسرای عمومی و انقلاب سرخس، این پرونده جنایی با کیفرخواست صادر شده به شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و توسط قضات با تجربه مورد رسیدگی قرار گرفت. در جلسات محاکمه که به ریاست قاضی هادی دنیا دیده و مستشاری قاضی غلامرضا مصطفوی در مشهد برگزار شد، گدا و پسرش پای میز عدالت نشستند تا به همراه وکلای خود از اتهام قتل عمدی دفاع کنند.

با توجه به حساسیت این پرونده پیچیده جنایی که به کلافی سردرگم می‌ماند، واکاوی تخصصی از سطر به سطر اوراق آن آغاز شد. در نهایت قضات دادگاه سرنخ اصلی آن را در حالی به دست گرفتند که ساقی محل در برابر دلایل انکارناپذیر و استنادات دقیق دادگاه، حیرتزده به وکلا می‌نگریست تا شاید راه چاره‌ای بیابند.

در همین حال قاضی «دنیادیده» به محتویات پرونده و اظهارات شاهدان و مطلعان اشاره کرد که یکی از آنها گفته بود: وقتی ماجرای کتک‌کاری و ضرب و جرح «حسین-س» را شنیدم بلافاصله شبانه به منزل گدا (ع-ر) رفتم که خودروی او مقابل منزلش پارک بود. زمانی که دستم را روی کاپوت خودرو گذاشتم هنوز داغ بود که نشان می‌داد او دقایقی قبل از خودرو استفاده کرده است.

در همین حال یکی از شهود درباره ماجرای شب حادثه به قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی گفت: آن شب من مشغول لحاف‌دوزی بودم که فردی با من تماس گرفت و از رها شدن پیکر حسین-س (یکی از بستگانم) خبر داد. وقتی به محل رسیدم آمبولانس اورژانس و پلیس ۱۱۰ هم آمده بودند. از حسین پرسیدم چه کسی تو را زد، او گفت: گدا و فرزندش مرا جای دیگری زدند و با خودرو به اینجا آوردند! من هم بلافاصله با شنیدن نام گدا به در منزل او رفتم که دیدم جلوی در منزلش خیس است، یعنی آب ریخته بودند. وقتی زنگ منزل را به صدا درآوردم، پسرش گفت پدرم خانه نیست، ولی ناگهان پدر او (ع-ز) از در پارکینگ بیرون آمد و با اخم به من گفت با چه کسی کار داری؟ گفتم من از بستگان حسین هستم. او اینجا آمده است؟ گدا در پاسخ گفت یک بار ظهر آمد و تریاک گرفت و یک بار هم نیم ساعت قبل اینجا آمد و بعد از خرید تریاک رفت.

درحالی که ساقی محل فروش مواد مخدر به مرد معتاد را تایید می‌کرد و او را از مشتریان خود می‌دانست، باز هم بر طبل انکار می‌کوبید و همچنان به تناقض‌گویی‌های خود با جملاتی مانند «کی گفته؟» ادامه می‌داد تا اینکه همه ماجرا را در آخرین دفاعیات خود منکر شد. اما قضات شعبه ششم دادگاه که با طمانینه و آرامش به اظهارات متهمان گوش می‌دادند، در نهایت پس از مشورت‌های قضایی رای خود را در این باره صادر کردند.

در این رای که به امضای قاضی هادی دنیادیده (رئیس شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی) رسیده، آمده است به نظر دادگاه حسین-س (مقتول) برای خرید مواد مخدر به متهم (ع-ز) مراجعه کرده که از مشتریان همیشگی او بوده ولی پولی به همراه نداشت. به همین خاطر و تحت تاثیر مواد مخدر برای متهم ایجاد مزاحمت کرده است تا جایی که متهم برای رهایی از مزاحمت‌های وی به قصد تنبیه او، نه به قصد قتل، با چوب به سر وی زده است و پس از مشاهده وخامت حال مرد مجروح و برای آنکه این موضوع دامنگیر وی نشود، او را با خودرو به در منزل یکی از بستگانش انتقال داده است تا آنها او را به بیمارستان برسانند و...

در ادامه این رای قاطع که به استدلال‌های دقیق و موشکافانه حقوقی و قضایی گره خورده به ضربه نوعا کشنده اشاره و تاکید شده است: «از آنجا که متهم قصد قتل نداشته، اما ضربه با چوب به سر نوعا کشنده تلقی می‌شود، بنابراین اتهام قتل عمدی وی منطبق بر موازین قانونی است...» به همین دلیل قضات دادگاه ع-ز (متهم) را به قصاص نفس محکوم کردند و رای به تبرئه فرزندش دادند چراکه دلایل کافی مبنی بر مشارکت وی در جنایت وجود نداشت.

با اعتراض متهم و وکلای مدافع به رای مذکور، این پرونده به شعبه چهارم دیوان عالی کشور ارسال شد و توسط قضات سپیدموی زیر ذره‌بین قضاوت قرار گرفت، اما آنها نیز با مطالعه دقیق محتویات پرونده به استدلال‌های موشکافانه شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مهر تایید زدند و بدین ترتیب متهم در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

منبع: روزنامه خراسان

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد