Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده کانون پتنت ایران گفت:کانون پتنت ایران  یک نهاد دولتی زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف کمک به تجاری سازی فناوری شرکت‌های دانش بنیان از سال ۸۴  شکل گرفته و تا ۹۵ درصد از اختراعات حمایت می‌کند.

امیرحسین برنایی، نماینده کانون پتنت تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به پتنت و شرایط ثبت آن در کشور گفت:گواهی ثبت اختراع یا گواهی حاکمیتی  معادل فارسی پتنت است که انحصار تودیع یک فناوری در قالب اختراع را به ثبت می‌رساند که در هر کشور قوانین مربوط به پتنت متفاوت است و براساس آن سازمان مربوطه گواهی ثبت پتنت اعطا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی  در ادامه اظهار کرد: در  کشور‌های مختلف از لفظ پتنت استفاده می‌شود و شرایط ثبت اختراع  در هر کشور براساس روند اداری  تعیین می‌شود، اما از لحاظ چارچوب‌ها کشور‌ها با یکدیگر شباهت‌های زیادی در زمینه اجرای قوانین دارند.

برنایی با تاکید بر سه شرط اصلی یک اختراع به عنوان پتنت تصریح کرد:  از سه شرط اصلی برای ثبت یک پتنت می‌توان به  ۱. کاربرد صنعتی یا سومندی ۲. نوآوری، ۳. گام ابتکاری اشاره کرد که البته این اصطلاحات، تعاریف حقوقی  نیز دارند که در سیستم ثبت اختراع کشور‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی همچنین افزود: معمولا سیستم‌های ثبت اختراع در کشور‌ها متفاوت است، کشورهای پیشرفته بنابر سیستم‌های ثبت پیچیده سیستم‌هایی  زمان بر و هزینه بر نیز  دارند. 

برنایی با اشاره  پتنت و منبع درآمد‌ها  خاطر نشان کرد: شرکت‌ها دارایی‌های فکری و دستاورد‌های فنی خود را در قالب پتنت حفاظت می‌کنند که معمولا منابع کسب درآمد زیادی برای مخترعان نیز هستند، اما در کشور ایران بنابر ضعف حمایت توسط قانون و دادگاه‌ها، پتنت‌ها جایگاه مناسبی ندارند.   

وی در ادامه گفت: پتنت‌ها شامل هر آنچه که مصنوع دست بشر باشد مانند فرآیندها، ماشین ها، دستگاه‌ها  است که در برخی کشور‌ها استثنا‌هایی نیز وجود دارد.

برنامه در خصوص کانون پتنت ایران بیان کرد:   کانون پتنت ایران  یک نهاد دولتی زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف کمک به تجاری سازی فناوری شرکت‌های دانش بنیان از سال ۸۴  شکل گرفته و تا ۹۵ درصد از اختراعات حمایت می‌کند. زمانی که فردی خواهان تجارت جهانی در کشور‌های مختلف درحوزه‌های صادرات و محصولات دانش بنیان و فناوری باشد داشتن پتنت یک امتیاز است که ثابت می‌کند این تکنولوژی متعلق به چه فردی است، پتنت‌ها یکی از پایه‌های اساسی  فروش محصول در بازار هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: اختراع از  ابتدا  تا تایید شدن زیر نظر کانون پتنت ایران قرار دارد و هدف  حمایت  و کمک به تجاری سازی فناوری در ایران است و برخی از محصولاتی که  در کشور نرخ جذب پایین تری دارند در کشور‌های دیگر مشتریان خود را جذب می‌کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پتنت اختراع روند اداری گواهی ثبت اختراع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند یکی از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در تولید بنزین را تولید و تجاری‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از معاونت علمی، یک شرکت دانش بنیان با بومی سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام مؤثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

حمزه کازرونی، مدیرعامل این شرکت در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

کد خبر 750796

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است