Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@04:03:18 GMT

ذبح گوسفند در پیشاپیش هیئات مذهبی سنت درست یا غلط!

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۹۷۹۵

ذبح گوسفند در پیشاپیش هیئات مذهبی سنت درست یا غلط!

یکی از سنت‌هایی که در مقابل دستجات عزاداری با اقبال زیادی روبرو است، قربانی کردن حیوانات برای ادای نذر به صورت سنتی در مقابل عزاداران و در معابر عمومی است. در حالی که کارشناسان این اقدام را حرکتی در جهت تهدید سلامت مردم و تخریب چهره شهرها می دانند.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل: یکی از سنت‌هایی که در مقابل دستجات عزاداری در ماه محرم در کشور ما با اقبال زیادی روبرو است قربانی کردن حیواناتی نظیر گاو و شتر برای ادای نذر به صورت سنتی در مقابل عزاداران و در معابر عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که کارشناسان این اقدام را حرکتی در جهت تهدید سلامت مردم و تخریب چهره شهرها و مناطق می دانند.



رها شدن خونابه، پوست و امعاء و احشاء دام ها در خیابان ها یکی از معضلات زیست محیطی شهرها در این ایام است که شهروندان پس از دام در کوچه ها و معابر به پاکسازی و تمیز کردن آن مبادرت نمی کنند.



سرپرست شبکه دامپزشکی آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل با اشاره به اینکه ذبح گوسفند به عنوان نذر فلسفه و احکام خاص خود را دارد گفت: ذبح گوسفند در معابر و پیشاپیش دستجات عزاداری از سه جنبه بهداشتی، شرعی و روانشناختی قابل بررسی است. از نظر بهداشتی، ذبح حیوانات در معابر عمومی علاوه بر آنکه می‌تواند سبب انتقال بیماریهای واگیر بین انسان و حیوان شود، تهدید جدّی برای بهداشت عمومی و محیط زیست محسوب می شود.


امیرحسین شفیعیان یادآور شد: از مجموع عوامل بیماری زای انسان، حدود 50 درصد منشاء حیوانی دارند، لذا مناسب است از ریختن خون حیوان در معابر عمومی و نیز ذبح غیربهداشتی آن پرهیز شود.



سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل این اقدام را از لحاظ شرعی هم قابل تامل دانست و افزود: غالب مراجع معظم تقلید بر این باورند که ذبح دام در معابر عمومی چنانچه باعث اذیت دیگران شود باید از آن پرهیز کرد و از سویی چون سبب آلودگی‌های مختلف و نجاست معابر می شود این کار نباید انجام گیرد.



شفیعیان به ایرادات روانشناختی این اقدام پرداخت و گفت: ذبح حیوان مقابل چشم کودکان در معابر عمومی کار درستی نیست و می‌تواند اثرات زیانباری برای آنان داشته باشد.



وی افزود:  لازم است به این نکته ظریف توجه شود که اگر کودکی مقابل دسته عزاداری، صحنه ذبح حیوان را ملاحظه کند و به این دلیل ترس او را فرابگیرد، خدای ناکرده ممکن است به دلیل همزمانی این اتفاق با مراسم مقدس عزاداری خاطره ناخوشی هم برای او از این مراسم ایجاد شود.



دکتر شفیعیان با بیان اینکه لازم است ذبح و قربانی دام در مراکز معتبر عرضه بهداشتی و کشتارگاه دام انجام شود، افزود: امیدواریم مسئولین محترم هیأت‌های مذهبی به این مُهم توجه کرده و سلیقه خود را بر جنبه دینی و بهداشتی و روانشناسی غلبه ندهند.



رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل هم در این خصوص گفت: ذبح دام و احشام در معابر عمومی زمینه تهدید سلامت شهروندان را به دنبال دارد و سبب شیوع بسیاری  از بیماری های مشترک دام و انسان می شود از همین رو لازم است تا هیئات مذهبی و عزاداران حسینی به توصیه های کارشناسان بهداشتی توجه کنند.



حجت الاسلام سمیع الله مردان افزود: ذبح دام پیشاپیش دستجات عزاداری کشتار‌ می‌شود موجب جاری شدن خون در معابر و کف خیابان‌ها شده که سبب نجس شدن مکان های مذهبی می شود و از لحاظ شرعی هم مشکلاتی را بوجود می آورد.



وی در ادامه بیان داشت:  در این ایام، اولویت با کشتار دام‌های قربانی و نذورات مردم در کشتارگاه است و در غیر این صورت به عزاداران حسینی پیشنهاد می کنیم مکان های خاصی که توسط هیئات مذهبی و با نظارت دامپزشکی و شبکه بهداشت ویژه این امر تدارک دیده شده است را برای ادای نذورات خود انتخاب کنند.

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم شیرخوارگان حسینی محرم خبرگزاری شبستان اردبیل عزاداری امام حسین ع شیرخوارگان اقتصاد مقاومتی شیراز آمریکا شهرستان آران و بیدگل عزاداری محرم ماه محرم آران و بیدگل ذبح قربانی ذبح ذبح شرعی ذبح گوسفند محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، حجت الله مددخانی شامگاه یکشنبه در این خصوص اظهار کرد: در حادثه برخورد قطار با گله گوسفند در حوالی آبیک ۵۷ راس گوسفند تلف و ۲ چوپان مصدوم شدند.

فرماندار شهرستان آبیک با ناگوار خواندن این حادثه تصریج کرد: در این حادثه علاوه بر ۵۷ گوسفند، ۲ چوپان نیز از ناحیه دست و سر مجروح شدند که مراحل درمانی را سپری می کنند.

مددخانی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برای تردد در این منطقه پل زیر گذر احداث شده است، اما چوپانان گله را از روی ریل عبور داده که منجر به وقوع چنین اتفاق تلخی شده است.

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۲۰ راس گوسفند
  • اعلام هشدار هواشناسی سطح زرد
  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • (ویدئو) انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • وقتی هوش مصنوعی از هر چیزی توپ درست کنه! (عکس)