«چهل منبران»؛ تمثیلی بر تعزیت حضرت زینب (س) از کربلا تا شام
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۰۷۱۶
تهران- ایرنا- ایران یکی از متنوعترین اقلیمها، اقوام و رفتارهای فرهنگی مردمان را داراست که این رفتارهای آیینی در اشکال و انواع مختلف به ویژه در مراسم سوگواری بروز و ظهوری متفاوت یافته اند.
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، یکی از این آیینهای جذاب و دیدنی آیین عزاداری «چهل منبران» است. در کنار اصفهان و لرستان به عنوان استانهای فلات مرکزی ایران، استانهای گیلان و گلستان در شمال کشورمان نیز با شیوههایی کاملا متفاوت، ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و واقعه کربلا به اجرا میگذارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیین عزاداری «چهل منبران» یا «چهل منبر»از آن دست آیینها، رفتارها و شیوههای عزادارای مذهبی است که میتوان گونههای مختلف آن را در نقاط گوناگون کشورمان به سادگی رصد کرد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که از میان عموم آیینهای سوگ ایرانی، یکی از آیینهای ثبت شده ملی در دسته آیینهای عزاداری در دهه نخست ماه محرم، آیین «چهل منبران» است. در این آیین شاهد آن هستیم که در کنار یا روبهروی خانههای شهرها و روستاهایی که در آنها مجلس تعزیت و سوگواری حضرت امام حسین(ع) برگزار میشود، سکوها یا منبرهایی برای ادای نذر مردم جهت روشن کردن شمع تعبیه میشود. تعداد این سکوهای روشن کردن شمع حاجت (منبرها) در هر محله و منطقه باید به عدد 40 برسد. افراد هنگام ورود به آن خانه ها برای حضور در مراسم سوگواری و عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام شمع حاجت خود را روشن می کنند و حاجات و خواستههای خود را با ارباب و سید و سالار شهیدان در میان میگذارند.
در گونه دیگر از اجرای این رسم که ثبت ملی شده است و بیشتر در منطقه خرم آباد استان لرستان شاهد آن هستیم، اجرای آیین بیشتر توسط بانوان عزادار ایرانی صورت می گیرد. بانوان عزادار به یاد و پاسداشت مقام حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان نخستین راوی حماسه تراژدی عاشورا که همراه با اسیران باقیمانده از واقعه عاشورا از کربلا تا شام در چهل منزل این مسیر را طی کرده و در هر منزل به ذکر مصیبت و اتفاق رخ داده و جفای روی داده بر حضرت امام حسین علیه السلام سخنرانی و سوگواری می کند؛ بانوان عزادار در حقیقت چهل منبر را طی می کنند و این رسم از امامزاده اصلی آن شهر و یا روستا آغاز میشود تا بعد از چهل منزل بار دیگر به همان امامزاده شهر یا روستا می رسد.
هر کدام از این منبرها در برابر خانه ها و تکایا قرار دارد و مردم عزادار آنجا می روند تا به تعزیت و سوگواری بپردازند و در نهایت شاهد آن هستیم که در عصر تاسوعا عزاداران سعی می کنند حداقل در چهل منزل و یا تکیه برای عزاداری و روشن کردن شمع حاجت خود شرکت کنند تا تمثیلی باشد بر آن چهل منزلی که حضرت زینب (س) از کربلا تا شام پشت سرگذاشت.
در نهایت از عصر تاسوعا تا شام عاشورا این افراد، اعم از زن و مرد، روزه سکوت می گیرند و در سکوت خود به تزکیه نفس و پرورش روح وفاداری به حضرت زینب (س)، حضرت فاطمه سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام می پردازند.
فراهنگ** ا.خ**1055
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي شيوه هاي عزاداري محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) شهر مقدس قم سوگوار و عزادار است.
عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) با حضور در بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به سوگواری و عزاداری میپردازند.
ویژه برنامههای سالروز شهادت صادق آل محمد (ع) در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و بیوت مراجع عظام تقلید هم برگزار شد.
در دیگر شهرها و روستاهای استان هم دوستداران اهل بیت (ع) با شرکت در برنامه های سوگواری و عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) عشق و ارادت خود را به این امام همام ابراز کردند.