Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@12:10:24 GMT

دیدار علیرضا مختارپور با بانوی شیرزن قهرمان گیلانغربی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۱۰۹۴

دیدار علیرضا مختارپور با بانوی شیرزن قهرمان گیلانغربی

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به همراه معاونان و مدیران کل نهاد با حضور در گیلانغرب به دیدار فرنگیس حیدرپور، بانوی قهرمان گیلانغربی رفت. ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ به نقل از مرکز اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور در جریان سفر به استان کرمانشاه و برگزاری نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان هرسین برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان هرسین و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور در روستای گورسفید گیلانغرب با فرنگیس حیدرپور، بانوی قهرمان دفاع مقدس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا مختارپور بعد از این دیدار، در صفحه اینستاگرام خود در یادداشت کوتاهی نوشت: «روز چهارشنبه 1397/6/21 توفیق زیارت شیر زن شجاع گیلانغرب سرکار خانم فرنگیس حیدرپور در روستای گور سفید دست داد. این بانوی مسلمان کُرد که در سال 59 با تبر از خود و ایران اسلامی در برابر دشمنان دفاع کرد هنوز هم در همان روستا زندگی می کند. دغدغه اش سربلندی و استقلال ایران، مقاومت در برابر دشمن، و رسیدگی به وضع مردم منطقه محروم و زلزله زده است. فرنگیس حیدرپور الگویی برای دختران نسل آینده انقلاب اسلامی است. با مطالعهٔ کتاب فرنگیس اثر نویسنده ارزشمند خانم مهناز فتّاحی، او و امثال او را بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم تا به فکر هیچ دشمنی، حمله به سرزمین مقدّس‌مان هرگز خطور نکند. ان شاء الله»

فرنگیس حیدرپور که متولد روستای «گورسفید» از توابع گیلانغرب استان کرمانشاه است در سال 59 در جریان حمله عراق به روستای محل زندگی اش با یک تبر  در برابر سربازان ارتش عراق ایستاد و به تنهایی مبارزه کرد.  

فرنگیس حیدرپور در سال 59 در حالی که 18 سال داشت در زمان حمله عراقی ها به روستای «گورسفید» در حالی که اهالی روستا به دره های اطراف گریخته بودند، به همراه برادر و پدرش برای تهیه غذا راهی روستا می شود. در طول راه برادر فرنگیس در جریان درگیری با نیروهای عراقی به شهادت می رسد. فرنگیس حیدرپور نیز در برخورد با دوسرباز عراقی بدون داشتن اسلحه، با تبر پدرش یکی از سربازان را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر کرده و تحویل مقر فرماندهی ارتش ایران می دهد.

پس از جنگ مجسمه او به عنوان نماد مقاومت، در بوستان شیرین کرمانشاه نصب شد و فیلم مستندی نیز به نام «تبر» بر اساس ماجرای درگیری او با نیروهای عراقی ساخته شده است.  

همچنین در سال 1394 کتاب «فرنگیس» توسط مهناز فتاحی در انتشارات سوره مهر منتشر شده که تاکنون به چاپ های متعددی رسیده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در مهرماه سال 1390 در جریان سفر به گیلانغرب با تجلیل از فرنگیس حیدرپور، شیرزن کرمانشاهی اینگونه از او یاد کردند: «آن بانوی مسلمان و شجاع گیلانغربی که در آن دوران تعدادی از نظامیان دشمن را به هلاکت رساند و اسیر کرد، جزوی از خاطرات این مرز و بوم است. این خاطرات درخشان پایداری مردم در حفظ هویت ملی دارای اهمیت ویژه است.»

محمدتقی خرسندی در یادداشتی روایت حضور رهبر معظم انقلاب در گیلانغرب و تجلیل از این بانوی قهرمان را منتشر کرده است که می توانید در اینجا بخوانید.

همچنین مهناز فتاحی نویسنده خاطرات «فرنگیس» درباره دلیلی که او را در نگارش خاطرات «فرنگیس حیدرپور» مصمم کرد، گفته است: وقتی که مقام معظم رهبری به شهر گیلان غرب آمدند و با این خانم دیدار کردند و آن جملات خیلی مهم را (که در ابتدای کتاب هم آورده‌ام) درباره ایشان گفتند، بیش از پیش به این یقین رسیدم که این خاطرات باید نوشته شود و خود را همچون سربازی دیدم که باید این ماموریت را انجام دهم و حجت برایم تمام شد.

گفتنی است کتاب «فرنگیس» در هفتمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

انتهای پیام/

R1013198/P1439/S4,35/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۱۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ منصور محمدی فرمانده انتظامی شهرستان گیلانغرب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر حادثه منجر به فوت در یک واحد مرغداری در این شهرستان، تیمی از مأموران به سرعت در محل حاضر شدند.

وی افزود: پس از حضور مأموران در محل و در تحقیقات ابتدایی مشخص شد یک نفر حین برق‌کاری و انجام امورات تأسیساتی در مرغداری در حال ساخت بوده که بر اثر برق گرفتگی از چهارپایه سقوط و فوت می‌کند.

فرمانده انتظامی گیلانغرب در پایان از تشکیل پرونده‌ای در این خصوص و انتقال جسد فرد متوفی به پزشکی قانونی برای تعیین علت دقیق فوت وی خبر داد.

کد خبر 6093467

دیگر خبرها

  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان / کدام بازیکنان غایب هستند؟
  • افزایش خارجی‌های پرسپولیس مقابل سپاهان/ترکیب احتمالی سرخپوشان
  • استقلال باید در تبریز مانند یک قهرمان بازی کند
  • برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • دروازه‌بان پرسپولیس به دیدار با سپاهان می رسد؟
  • قاتل فراری در دام پلیس آگاهی گیلانغرب
  • تیم ملی فوتبال دختران ایران قهرمان تورنمنت کافا شد