Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:59:54 GMT

مرکز حافظ شناسی در دانشگاه پیشاور راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۱۹۹۵

مرکز حافظ شناسی در دانشگاه پیشاور راه اندازی می شود

پیشاور- ایرنا -گوشه ایران «مرکز حافظ شناسی» با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه «اسلامیه» پیشاور پاکستان راه‌اندازی می‌شود.

گوشه در اصطلاح ادبی و فرهنگی پاکستان، ایجاد مرکز یا کرسی ویژه با هدف معرفی بیشترشخصیت بزرگ ادبی و فرهنگی در یکی از دانشگاه ها و یا نهادهای فرهنگی است.
به گزارش روز شنبه ایرنا «عباس فاموری» وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور در دیدار با «نوشاد» جانشین رییس دانشگاه اسلامی، با وی در خصوص امضای تفاهمنامه همکاری گسترش زبان فارسی و روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور، گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این دیدار که با هدف گسترش روابط فرهنگی دو جانبه برگزار شد، طرفین در خصوص تبادل هیأت علمی به ویژه برقراری ارتباط علمی دانشگاه اسلامیه پیشاور با دانشگاه فردوسی مشهد تبادل نظر کردند.
فاموری در این دیدار با تشریح مشترکات فرهنگی دو کشور، گفت:زمینه‌ مناسب توسعه گسترش روابط علمی و فرهنگی، دانشگاه و تبادل استاد و دانشجو با مراکز علمی و دانشگاهی ایران فراهم است و باید در این خصوص گام های مستحکم تری برداشت.
«نوشاد»جانشین رییس دانشگاه اسلامیه پیشاور نیز در این دیدار، توسعه همکاری‌ علمی و فرهنگی دانشگاه اسلامیه پیشاور با دانشگاه فردوسی مشهد و امضای تفاهمنامه بین دانشگاه اسلامیه و خانه فرهنگ ایران را خواستار شد.
تأمین استاد برای تدریس متون فارسی در دانشکده ادبیات اردو از سوی خانه فرهنگ ایران و موافقت دانشگاه اسلامیه پیشاور برای ایجاد گوشه ایران در کتابخانه مرکزی این دانشگاه، از دیگر توافق های طرفین بود.
به گزارش ایرنا، آبانماه سال 95 نیز«گوشه حافظ شیرازی» با هدف معرفی بیشتر این شاعر پرآوازه ایرانی و جهان اسلام به علاقه مندان پاکستانی، در بنیاد ملی کتاب پاکستان راه اندازی شد.
در محل گوشه حافظ در بنیاد ملی کتاب پاکستان، بیش از 200 جلد کتاب با موضوع های مختلف ادبی و فرهنگی از جمله درباره فرهنگ و ادب ایران قرار داده شده است، این کتاب ها از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این بنیاد اهدا شده است.
گوشه سعدی شیرازی نیز در مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور ایجاد شده است.
آساق**6125**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايران و پاكستان روابط فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد

معاون مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم از ارسال ۱۵۰ پرونده برای انتخاب اساتید نمونه از سوی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ۶ نفر از این اساتید زن و مابقی مرد هستند.

به گزارش ایسنا، علیرضا حیدری در سی و یکمین آیین نکوداشت استاد برگزیده کشوری که امروز در سازمان پژوهشی‌های علمی و صنعتی درحال برگزاری است، گزارشی از روند انتخاب اساتید نمونه اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال تحصیلی بخشنامه انتخاب عضو هیات علمی برجسته به همه دانشگاه‌ها ارسال و مدتی به آنها فرصت داده شد تا افراد واجد شرایط را به دبیرخانه معرفی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:  ابتدا تا ۳۰ دی ماه فرصت داشتند ولی تا فروردین هم پرونده‌هایی دریافت شد، بهتر است در دوره بعد بازه زمانی را رعایت کنیم. در نهایت حدود ۱۵۰ پرونده بعد از داوری اولیه در دانشگاه‌ها به دبیرخانه رسید.

معاون مرکز هیات‌های امنا و هبات‌های ممیزه وزارت علوم تاکید کرد: تعدادی از پرونده‌ها حداقل امتیازهای تعیین کننده را نداشتند و بقیه پرونده‌ها غربالگری شدند و در نهایت ۸۷ پرونده به دست آمد که انتخاب کار دشواری بود.

حیدری در پایان اظهار کرد: با توجه به برخی معیارها مانند توجه به گستره جغرافیایی، گروه‌های آموزشی یعنی ۶ گروه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری ۶۵ عضو هیات علمی از ۳۱ دانشگاه به این عنوان دست یافتند.

معاون مرکز هیات‌های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و شش نفر از اساتید نمونه خانم هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان