Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-29@20:33:24 GMT

امربه معروف ونهی ازمنکر یک رسالت همگانی است

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۲۶۸۶

به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج از یزد، بی شک یکی از فرائضی که زمینه ساز تحقق عمل به واجبات الهی است ووبنا به فرموده مولای متقیان امام علی (ع) همه اعمال وواجبات در مقابل آن مانند دمیدنی در دریای مواج وخروشان است وبه مناسبت قرار داشتن در هفته امر به معروف ونهی از منکر گفتگویی با جناب سرهنگ هاشم شفیعی، دبیر امر به معروف ونهی از منکر ناحیه مرکزی یزد درمورد اهمیت این واجب الهی، اصول وشرایط آن داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لطفاً در مورد اهمیت واولویت فرضیه امر به معروف ونهی از منکرتوضیح فرمایید؟
امربه معروف ونهی ازمنکر به خصوص بسیج عموم مردم برای مقابله با منکرات و تذکر لسانی پیاپی به خاطیان، محیط وفضای بسیار مناسبی را در جامعه به وجود می‌آورد که کم کم افراد نسبت به مسائل دین وشریعت خود احساس مسئولیت بیشتری را پیدا می‌کنند ودر واقع تقیدات به اجرای احکام الهی ظور وبروز می‌یابد؛ ودرنقطه مقابل، بی توجهی در این مسأله مورد تاکید در احادیث وروایات معصومین از رغبت مردم وهمچنین انگیزه جهت شناخت وعمل به آن می‌کاهد
به نظر شما کدام یک از اقشار جامعه درترویج فریض امربه معروف و نهی از منکر نقش مهمتری دارند؟
در واقع ترویج واشاعه وفرهنگ سازی امربه معروف ونهی ازمنکر یک رسالت همگانی است کما اینکه ما در روایات داریم که (کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته) یعنی همگی در قبال هم مسئولیم، اما در این بین، مسئولیت نخبگان، علماء ودانشمندان هر جامعه وقومی همانطور که در آیات سوره مائده داریم که در واقع به مذمت علمای مسیحی ودانشمندان یهود می‌پردازد وسکوت شان در مقابل گناهان قوم را تقبیح می‌کند؛ به این نتیجه می‌رسیم که سرنوشت علماء به عنوان سردمداردان وهادیان یک قوم بسیار سنگین است وهرگونه کوتاهی در اسن زمینه آنان را یه کیفر وسرنوشت گناهکاران مورد اشاره قرآن مبتلا می‌سازد وشریک جرم محسوب می‌گردند؛ این حکم الهی شامل همه رهبران ودانشمندان در طول تاریخ می‌شود وبرای همگان یکسان است.
از روایات اصلی ائمه معصومین واشارات امامین انقلاب اسلامی به اهمیت فراگیری فرضیه امربه معروف ونهی از منکر نقل بفرمایید؟
حضرت امیر علیه السلام فرمود: ه:
إعتبروا ایّها النّاس بما وعظ الله به أولیائه من سوء ثنائه علی الأحبار إذ یقول: (لو لا ینهاهم الرّبّانیّون و الأخبار عن قولهم الإثم) و قال (لعن الذین کفروا من بنی إسرائیل) إلی قوله: (لبئس ما کانوا یفعلون) و إنّما عاب الله ذلک علیهم لأنّهم کانوا یرون من الظّلمة الّذین بین أظهرهم المنکر و الفساد ینهونهم عن ذلک رغبةً فیما کانوا ینالون منهم و رهبة ممّا یحذرون و الله یقول: (فلا تخشوا النّاس و اخشون)
و قال: (والمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر). فبدأ الله بالأمر بالمعروف و النّهی عن المنکر فریضة منه لعلمه بأنّها إذا ادّیت و اقیمت، استقامت الفرائض کلّها هیّنها و صعبها»
حضرت امام رحمه الله در تفسیر وتوضیح این روایت بسیار مهم می‌فرمایند:‌ای مردم! از پندی که خدا به دوستدارانش به صورت بدگویی از «احبار» داده، عبرت بگیرید؛ آنجا که می‌فرماید: «چرا نباید علمای دینی و احبار از گفتار گناهکارانه‌ی آنان (یعنی یهود) و حرام خواری آنان جلوگیری کنند. راستی آنچه انجام می‌داده و بوجود می‌آورده اند، چه بد بوده است» ... در حقیقت، خدا آن را از این جهت برایشان عیب می‌شمارد و مایه‌ی ملامت می‌سازد که آنان را با چشم خود می‌دیدند که ستمکاران به زشت کاری و فساد پرداخته اند، و باز منعشان نمی‌کردند؛ به خاطر عشقی که به دریافت‌های خود از آنان داشتند؛ و نیز به خاطر ترسی که از آزار و تعقیب آنان به دل راه می‌دادند؛ در حالی که خدا می‌فرماید: «از مردم نترسید و از من بترسید» و می‌فرماید: «مردان مؤمن دوستدار و رهبر و عهده دار یکدیگرند. همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند». (می بینیم که در این آیه در شمردن صفات مؤمنان، صفاتی که مظهر دوست داری و عهده داری و رهبری متقابل مؤمنان است) خدا از امر به معروف و نهی از منکر شروع می‌کند و نخست این را واجب می‌شمارد؛ زیرا می‌داند که اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام بگیرد و در جامعه برقرار شود، همه واجبات، از آسان گرفته تا مشکل، همگی برقرار خواهد شد؛ و آن بدین سبب است که امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از دعوت به اسلام (یعنی جهاد اعتقادی خارجی) به اضافه‌ی بازگرداندن حقوق ستمدیدگان به ایشان و مخالفت و مبارزه با ستمگران (داخلی) و کوشش برای این که ثروت‌های عمومی و درآمد جنگی طبق قانون عادلانه اسلام توزیع شود و صدقات (زکات و همه مالیات‌های الزامی یا داوطلبانه) از موارد صحیح و واجب آن جمع آوری و گرفته شود و هم در موارد شرعی و صحیح آن به مصرف برسد.


درچند نکته ضرورت امربه معروف ونهی ازمنکررا نتیجه گیری فرمایید؟
۱-سکوت در مقابل هر گونه خطا ویا جنایتی در هر مکان وزمانی توسط هر شخصیتی مورد مذمت جدی قرآن وروایات است اگر شرایط آن فراهم باشد ودر انجام آن کوتاهی شود وبی شک عذاب الهی را در دنیا وآخرت در بردارد؛ خطاب احادیث هم به همه علمای یهود، مسیحیت وحتی اسلام است.
۲-سستی وسهل انگاری علما در زمینه امربه معروف و نهی ازمنکر که نماد‌های اسلام در نگاه مردم هستند می‌تواندضربات مهلکی را به اصل بقای اسلام داشته باشد ورفتار آنان با مردم عادی قابل مقایسه نیست.
۳-انسان در مسیر امر به معروف ونهی از منکر ممکن است همانطور که حضرت لقمان به پسرش فرمود: (واصبر علی مااصابک) متحمل سختی‌هایی بشود، بنابراین باید سودجویی‌های مادی وترس وواهمه را کنار بگذارد وبرای انجام تکلیف الهی شخصیت، آزادگی ودین خود را پایمال متاع قلیل دنیانسازد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

علیرضا پناهیان در همایش سالیانه هیات‌های رزمندگان سراسر کشور گفت: وظیفه هیئت در مواجهه با شعار امسال این است که فرهنگ کار جمعی را در فعالیت‌های اقتصادی جا بیندازد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئت‌های رزمندگان سراسر کشور با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مشهد مقدس دنبال شد.

علیرضا پناهیان با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: موضوعی که در این جلسه می‌خواهم درباره آن صحبت کنم این است که وظیفه هیئت نسبت به نامگذاری امسال که از سوی رهبر انقلاب انجام شده، چیست و هیئات چه برنامه‌هایی برای تحقق درست این شعار باید داشته باشند؟ همانطور که می‌دانید شعار امسال مشارکت مردم در اقتصاد و تولید است؛ این نامگذاری باعث می‌شود که کارهای اقتصادی مردمی شده و از دولتی بودن فاصله بگیرد. این موضوع کمک می‌کند تا نظام سرمایه داری به مانند کشورهای غربی در اقتصاد ایران حاکم نشود.

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

وی با اشاره به وجود یک مانع در مسیر مشارکت مردم در تولید گفت: با این حال، موضوع مشارکت مردم در تولید یک مانع جدی دارد و آنهم این است که مردم ما خیلی اهل مشارکت نیستند. در این بین، هیئت‌ها نقش مهمی دارند و باید تلاش کنند تا انگیزه مشارکت مردم در اقتصاد را تقویت کنند. اگر یک هیئت بگوید که من فقط سینه زنی می‌کنم و به شعار سال کاری ندارم، هیئت سکولار است. همانطور که شیعه انگلیسی کسی است که به مهمات جامعه توجه ندارد و فقط در یک گوشه می‌نشیند و سینه می‌زند. سوال اساسی این است که آیا هیئت باید کار اقتصادی بکند؟ خیر، منظور من این نیست که هیئت کار اقتصادی بکند، بلکه منظورم چیز دیگری است که در این جلسه آن را شرح خواهم داد.

این خطیب با طرح یک پرسش صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: چرا چندین سال است که رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند اما این موضوع شکل نمی‌گیرد؟ به نظرم، دلیل این موضوع این است که هنوز زندگی جمعی مومنانه مبتنی بر تعاون در بین مردم به وجود نیامده است؛ هیئت‌ها باید این مسئولیت مهم را به دوش بگیرند و نقص‌های گذشته را جبران کنند. مسجد نتوانست این نقش را ایفا کند اما هیئت ظرفیت نقش آفرینی در این زمینه را دارد، چرا که محبت اهل بیت را در دل خود دارد و در آن همه به محبت اهل بیت علیهم السلام چنگ می‌زنند.

پناهیان تاکید کرد: بنده تاکید می‌کنم که وظیفه هیئت در مواجهه با شعار امسال این است که فرهنگ کار جمعی را در فعالیت‌های اقتصادی جا بیندازد. دقت داشته باشید که هیئت فقط محل مناجات با خدا نیست، بلکه محل ارتباط گرفتن با یکدیگر است. باید فرهنگ زندگی مواساتی در هیئت‌ها تمرین شود و آن را ابتدا در بین خودشان و سپس در بین مردم جاری سازند. اگر این اتفاق رخ بدهد، اتفاق خوبی در موضوع مشارکت مردم در اقتصاد رخ خواهد داد.

وی با اشاره به منظومه فکری امامین انقلاب گفت: هنر حضرت امام این بود که مفاهیم مهم را به دل جامعه می‌آورد. مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند: مواسات یکی از مفاهیمی است که باید در جامعه بیاید. مواسات، وظیفه هیئت است. دقت داشته باشید که هیئت ستاد برگزاری مراسمات عزاداری و شادی نیست، بلکه محل ایجاد یک زندگی جمعی است. نباید هیئت را به مسجد و نماز جمعه تبدیل کنیم.  

جبلی: تحقق شعار سال را دنبال می‌کنیم

او ضمن برشمردن ویژگی‌های مدیر هیئت گفت: هیئت باشکوه آنی نیست که 10 هزار جمعیت در آن بیایند، بلکه آن هیئتی است که هزار نفر جمعیت در آن بیاید اما همه‌شان با هم زندگی کنند و رفیق باشند.  مدیر هیئت موفق کسی است که همه را با رفاقت در کنار خود می‌آورد. مدیر هیئت موفق کسی است که به مانند فرماندهان جنگ عمل می‌کند؛ با همه رفاقت می‌کند و نمی‌گذارد کسی ضعیف شود. مدیر هیئت باید شمع جمع باشد که اگر این چنین نبود، تکبر ورزیده است. هیئت باید بستر رفیق یابی، زندگی رفاقتانه و رفیق بازی جوانان باشد. اگر مدیر هیئتی نتوانست چنین چیزی را در هیئت خود پیاده کند، شکست خورده است. مدیر هیئتی که نتواند با افراد همکارش ارتباط رفاقتی بگیرد، مدیر هیئت نیست و باید جایش را به فرد دیگری بدهد.

وی در پایان گفت: خوشخبتانه هیئت رزمندگان از شبکه سراسری گسترده‌ای در کل کشور برخوردار است و باید از این ظرفیت به نفع جریان انقلاب استفاده کند. اهالی هیئت رزمندگان بیایند و فرهنگ کار تعاونی را در جامعه ایجاد بکنند. حرف من این است که امروز رسالت هیئتی‌ها جا انداختن زندگی تعاونی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • رویکرد ما همگانی کردن ورزش در سطح محلات است
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد