Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@18:54:54 GMT

انسان ۵۰ تا ۲۰۰هزار سلول بنیادی خونساز دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۲۸۱۰

انسان ۵۰ تا ۲۰۰هزار سلول بنیادی خونساز دارد

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در موسسه sanger و موسسه MRC Cambridge Stem Cell به رویکردی جدید برای مطالعه‌ سلول‌های بنیادی مبتنی بر روش‌های مورد استفاده در اکولوژی دست یافته‌اند.

نتایج منتشر شده در مجله‌ نیچر در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۸ فرصتی جدید برای مطالعه در رابطه با چگونگی تغییر سلول‌های بنیادی سراسر بدن در طول زندگی و نیز طی بیماری ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از توالی یابی ژنومی برای طراحی و آنالیز شجره‌نامه‌ سلولی منجر به نگاهی بر چگونگی پیشروی سرطان‌ها و دلیل کارآمدتر بودن درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی نسبت به سایر درمان‌ها می‌شود.

تمامی اندام‌های بدن ما، برای ادامه‌ عملکرد به سلول‌های بنیادی بستگی دارند. سلول‌های بنیادی بزرگسال موجود  در بافت‌ها  و اندام‌ها، سلول‌هایی‌اند که زادوولدشان، تمامی سلول‌های تخصصی یک بافت را می‌سازد.

دانشمندان برای نخستین بار قادر به تعیین تعداد سلول‌های بنیادی خونی  که به‌طور فعال منجر به سلامتی یک انسان می‌شود، شدند. محققان از روش ابتدایی مورد استفاده در اکولوژی برای تعیین مقدار سلول‌های بنیادی استفاده کرده و تخمین زده‌اند که یک فرد بزرگسال سالم دارای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار سلول  بنیادی می‌باشند که در هر زمان به تولید سلول‌های خونی منجر می‌شود.

دانشمندان تعداد سلول‌های بنیادی خونی که از کودکی تا جوانی به سرعت افزایش می‌یابند را مشخص کرده‌اند. تعداد سلول‌های بنیادی طی دوره بزرگسالی تقریباً ثابت می‌ماند.

در این مطالعه، پژوهشگران تمام توالی‌های  ژنومی ۱۴۰ گروه سلول بنیادی خونی از یک مرد ۵۹ ساله سالم را موردمطالعه قرار دادند. این تیم پژوهشگر روشی اتخاذ کرده‌اند که به شیوه‌ی قدیمی در اکولوژی برای مشخص کردن جمعیت گونه‌های مختلف و در نتیجه نشان‌دار کردن سلول‌های بنیادی و مقایسه‌ی آن‌ها با جمعیت سلول‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Henry Lee-Six محقق موسسه‌  sanger معتقد است ما در ابتدا تعدادی سلول بنیادی را از خون و مغز استخوان جدا کردیم و ژنوم های آنان را برای یافتن یک جهش مورد توالی یابی قرار دادیم.

وی افزود: جهش‌ها همانند بارکد عمل کرده و به طور منحصربه‌فردی یک سلول بنیادی و نسل‌هایش را علامت‌گذاری می‌کند. سپس به دنبال این جهش‌ها در دیگر سلول‌های خونی گشتیم تا ببینیم کدام بخش از سلول‌های خونی دارای بارکدهای مشابهی بوده و از همین طریق توانستیم تخمین بزنیم که به طور کلی چه مقدار سلول بنیادی وجود دارد.

به گفته وی، روش‌های کنونی برای محاسبه‌ میزان جمعیت سلول‌های بنیادی، از جمله مهندسی ژنتیک بدین معنی است که آن‌ها محدود به مدل‌های موجودات زنده‌ای از جمله موش است . با آنالیز جهش‌هایی که به طور طبیعی در سلول‌های انسان اتفاق می‌افتد، محققان توانسته از انبوه جهش‌ها به منظور برای ردیابی سلول‌های بنیادی برای مشاهده این که دینامیک یک سلول بنیادی چگونه در طول زندگی یک فرد تغییر می‌کند، استفاده کنند.

کد خبر 4403680 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی سرطان سلول بنیادی مردم علیه احتکار نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو امنیت اطلاعات هوش مصنوعی فناوری فضایی محمد جواد آذری جهرمی سلول بنیادی گوشی آیفون صنعت خودروسازی روباتیک روبات گوگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون

علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح بازدید روز گذشته خود از اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: این بازدید به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان تهران و جهت آشنایی میدانی با دستاوردها، خدمات، ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه مهم و حیاتی برگزار شد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران افزود: با توجه به اینکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مسئولین سازمان انتقال خون، این اداره کل تأمین کننده ۲۵ درصد خون و سایر فرآورده‌های خونی کشور و از مراکز حیاتی تهران است و خون، پلاسما، پلاکت، کرایو و ... از فرآورده‌های خونی است که این مجموعه برای بیمارستان‌ها و بیماران خاص، اعمال جراحی، بیماران سرطانی و ... تأمین می‌کند.

خضریان با بیان اینکه انتظارات اعتباری متناسب با وسعت و اهمیت این مجموعه از مهمترین مسائل اداره کل انتقال خون استان تهران است، گفت: با توجه به نیاز اداره کل انتقال خون به تجهیزات خاص برای تولید و انتقال محصولات خونی و حفظ سلامت این محصولات و هزینه بالای نیروی انسانی متخصص و شبانه‌روزی، مجموعه انتقال خون با کسری اعتبارات در سال گذشته مواجه بوده و این مسأله موجب نارضایتی بخشی از کارکنان و حتی ترک کار آنها و شرکت‌های طرف قرارداد شده است.

عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: عدم مدیریت بحران برای وقایع طبیعی و آسیب پذیری برخی از اماکن وابسته به سازمان انتقال خون در برابر این حوادث و موضوعات مرتبط با حملات سایبری بخش دیگری از مشکلات انتقال خون کشور است که باید هرچه سریعتر مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

خضریان در پایان بیان کرد: با عنایت به برنامه دولت جهت افزایش نزدیک به ۵ هزار تخت بیمارستانی در سطح استان تهران، ضروری است موضوع نگاه ویژه به مراکز دریافت محصولات و فرآورده‌های خونی به عنوان یک امر حیاتی برای خدمات درمانی در تهران مورد توجه جدی قرار گیرد و در همین خصوص مقرر شد تا مجمع نمایندگان تهران در جلسات آتی خود با مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران به این موضوع ورود نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی