Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@14:53:12 GMT

مسیر دستیابی به عرفان برای هر کسی جنبه منحصربفرد دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۲۹۳۱

مسیر دستیابی به عرفان برای هر کسی جنبه منحصربفرد دارد

استاد تمام دانشگاه تهران گفت: ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به این پدیده برای هر شخص جنبه ای شخصی و منحصر به فرد دارد.

برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فِرَق مختلف آن، با حضور مرتضی كربلایی، مدرس حوزه و دانشگاه و یحیی یثربی، استاد تمام دانشگاه تهران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

 

در این برنامه یحیی یثربی با اشاره به این که عرفان و تصوف یکی از آیین ها یا مکاتب باستانی است، گفت: عرفان و تصوف مربوط به دوران باستانی زندگی و تاریخی انسان است که عقلانیت در آن حضور خاصی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی عرفان و تصوف برای اولین بار در هند و یونان باستان شکل گرفته است، اظهار کرد: بر اساس نظریه های مختلف مردم هند در دستیابی و اعتقاد به عرفان و تصوف بر مردم یونان باستان تقدم دارند.

 

استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به اعتقاد صوفیان اضافه کرد: صوفی ها معتقد هستند که درک از طریق حس و عقل فقط به ظاهر دنیا محدود می شود و عالم پشت این دنیا را با تکیه بر عقل و حس نمی شود، درک کرد.

 

وی با اشاره به این که صوفیان میان ظاهر و باطن فاصله می بینند، تاکید کرد: به اعتقاد صوفی ها برای رسیدن به باطن باید از مشقت های بسیار عبور کرد.

 

یثربی ادامه داد: به اعتقاد صوفیان باطن انسان آموختنی نیست، بر همین اساس صوفی ها برای دستیابی به باطن متحمل زحمات و رنج طی مسیر می شوند.

 

وی با اشاره به این که عرفان در طول مسیر و یک پروسه قابل دستیابی می شود، اظهار کرد: ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به این پدیده برای هر شخص جنبه ای شخصی و فردی دارد.

 

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو مرتضی كربلایی با بیان اینکه گرایش به معنویت و عرفان قدمت بسیار زیادی در تاریخ زندگی انسان دارد، گفت: سطح ظاهر دین در قالب شریعت معرفی می شود، در حالی که این پدیده از لایه هایی بسیار عمیق و تو در تو شکل گرفته است.

 

وی با اشاره به این که منشا حرف های تمامی عرفای حقیقی در شریعت و قرآن است، ابراز کرد: در مسیر شریعت انسان از ارتکاب به گناه منع می شود، در حالی که در طریقت انسان علاوه بر منع ارتکاب از فکر کردن به گناه نیز منع می شود.

 

این استاد حوزه تاکید کرد: در بسیاری از موارد نیت به یک عمل برابر است با عمل کردن به آن موضوع، بر همین اساس موارد باطنی متعدد می تواند در مسیر گناه می تواند ارتکاب به گناه محسوب شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی اردبیل خبرگزاری شبستان عزاداری امام حسین ع شیراز شیرخوارگان دفاع مقدس شهید گمنام تصوف یحیی یثربی عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۲۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست

رشیدی کوچی نماینده مجلس با انتقاد از تلاش برای تعطیلی پنجشنبه ها، خواستار تایید تعطیلی هفتگی روزهای جمعه - شنبه شد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با عصر ایران در مورد طرح مجلس برای افزایش تسهیلات آخر هفته، گفت: اینکه هر کاری را بخواهیم سیاسی کنیم و آسمون ریسمون ببافیم که حرفمان را به کرسی بنشنایم اشتباه است. مجلس تصمیم گرفت که در طرحی یک روز به تعطیلات آخر  هفته اضافه کند نگاه ما نیز این بود که با توجه به اینکه در کل دنیا تعطیلات آخر هفته، شنبه و  یکشنبه است ‌و در کشور ما این تعطیلات جمعه است.

وی افزود: ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم و اگر قرار است تعطیلات را اضافه کنیم روز شنبه باشد که فاصله  تعطیلات ما با دیگر کشورها کم و‌دو روز شود.
او اظهار کرد: متاسفانه عده ای با اینکه روز شنبه تعطیل شود مخالف هستند. دیدیدم در فضای اقتصادی کشور نیز فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی با تعطیل شدن روز شنبه موافق هستند و تاکید کردند که در صورتی که شنبه ها تعطیل شود در مراودات اقتصادی ‌و تجاری قویتر عمل می کنند. 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها بیان کرد: عده ای با این استدلال که شنبه برای یهودی هاست که استدلال بی ربطی است با تعطیلات شنبه مخالفت کردند. آنها تلاش می کنند پنجشنبه ها تعطیل شود با این اتفاق  عملا چهار روز با اقتصاد دنیا فاصله داریم و این لج و لحبازی درست نیست و به نفع فضای‌تجاری و اقتصادی کشور نیست.  

رشیدی کوچی تصریح کرد: به ما که با تعطیلی شنبه موافق هستیم برچسب می زنند. وقتی که برچسب می زنند و می گویند شنبه برای  یهودی ها است زبان عده ای بسته می شود. 

این نماینده مجلس افزود: این استدلال که شنبه برای یهودی هاست و باید با تعطیل بودن آن مخالف باشیم جنبه کج فهمی و نافهمی دارد تا جنبه مذهبی و علمی چراکه روز جمعه که امورات مذهبی مان نظیر نماز جمعه و… انجام می شود تعطیل است.  

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم نمایندگان به تعطیلات جمعه و شنبه رای دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به کجا رسید؟ چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟ تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؟ توقف در بدیهیات

دیگر خبرها

  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لحبازی درست نیست
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!