Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز خبری در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که حکایت از آغاز لابی گری‌های برخی مدیران بازنشسته نهاد‌های مختلف حاکمیتی برای افزایش حجم درصد جانبازی خود و در نتیجه حفظ سمت مدیریتی خود داشت. اگرچه این خبر به صورت دقیق عاری از مصداق مشخصی بود، اما نگرانی‌ها را در رابطه با اینکه سازمان‌های مربوطه تسلیم فشار‌های جدید شوند و کارایی این قانون را از بین ببرند، افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، پس از جدی شدن ماجرای منع بکارگیری بازنشستگان در سمت‌های اجرایی کشور و تصویب قانون این موضوع در مجلس شورای اسلامی که اخیراً به تأیید شورای نگهبان نیز رسید، شنیده‌ها حکایت از این دارد که برخی مدیران بازنشسته برای اینکه مشمول قانون مذکور نشوند، در حال لابی گسترده و فشار به مسئولان بنیاد شهید هستند تا با افزایش درصد جانبازی خود به ۵۰ درصد، سمت مدیریتی خود را از دست ندهند.
هرچند این خبر به صورت مستند و دقیق در رابطه با شخص خاصی بیان نشده است، اما شواهد موجود نشان می‌دهد تعداد زیادی از مدیران کنونی نهاد‌های حساس کشور این امکان را دارند که با افزایش درصد جانبازی خود از رقم‌های کمتر از ۵۰ درصد به این میزان، ضمن حفظ مقام کنونی به استمرار دوران مدیریت خود در کشور ادامه دهند و اصطلاحاً قانون منع بکارگیری بازنشستگان را دور بزنند.
این اتفاق از آن جهت چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد که می‌دانیم، مدیران کنونی کشور در بسیاری از پست‌های حساس سال هاست که وارد دوران بازنشستگی خود شده اند و فشار‌های فراوان برای تغییر آن‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است.
پیگیری‌های خبرنگار «تابناک»، از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رد و یا تأیید این مسئله به نتیجه نرسید، اما اطلاعات به دست آمده حکایت از این دارد که مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر همین اساس بنا دارد تا فردا ضمن برگزاری یک نشست خبری به تفصیل در مورد فشار‌های پیش آمده و نیز امکان‌های قانونی رخ دادن این اتفاق پاسخگوی رسانه‌ها باشد.
حساسیت افکار عمومی کشور در رابطه با قانون منع بکارگیری بازنشستگان و لزوم تغییر در ساختار مدیریتی کشور با رویکرد جوانگرایی را باید یکی از دغدغه‌های مهم و مفید جامعه ارزیابی کرد که چه بسا اگر این حساسیت‌ها وجود نداشت، در این رابطه نه قانونی نوشته می‌شد و نه به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌رسید.
دکتر کیومرث یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همین رابطه ضمن تأکید بر ضرورت چرخش نخبگان به «تابناک»، گفت: کشور ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که با سرمایه عظیم انسانی رو به رو است بکارگیری نخبگان در این جامعه یکی از راه‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار و پیشرفت تلقی می‌شود؛ وضعیتی که اکنون اصلاً مطلوب ارزیابی نمی‌شود و جمع کثیری از نخبگان کشور عملاً از سیستم‌های تصمیم گیری، تصمیم سازی و شریان‌های اصلی مدیریت کشور به دور هستند.
یزدان پناه با اشاره به اینکه در جامعه آزاد اندیشی، چون ایران چرخش نخبگان و استفاده از نیرو‌های نخبه و جوان باید یک ارزش تلقی شود، اضافه کرد: کشور ایران در مسیر توسعه قرار دارد و ساختار مدیریتی آن به شدت نیاز به پوست اندازی دارد. اکنون ۴ دهه از انقلاب اسلامی گذشته است و به نظر می‌رسد باید مدیران ارشد اجرایی کشور به اصل شایسته سالاری و گردش نخبگان احترام بگذارند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پدیده آقازدگی ادامه داد: من تصور می‌کنم اکنون در کشور ما با پدیده جدیدی به نام امپراتوری آقازاده‌ها رو به رو هستیم که این پدیده تا حدود زیادی امکان چرخ نخبگان را ساختار مدیریتی کشور از بین برده است.
رئیس سابق دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در پاسخ به این سئوال که چرا برخی مدیران بازنشسته تمایلی به ترک صندلی‌های مدیریتی خود ندارند، تصریح کرد: این مسئله را باید در ساختار آموزشی کشور و شفافیت‌های لازمی که ایجاد نشده است، ببینیم. به نظر بنده نبود شفافیت‌های لازم، عدم آموزش و فرهنگ سازی در این باره و نیز تراکم قوانین مشابه و محدود کننده بخشی از دلیل بروز چنین رخدادی در جامعه است.
یزدان پناه در بخش دیگری از سخنان خود و در رابطه با تلاش برخی مدیران جانباز کشور برای افزایش درصد جانبازی و تثبیت جایگاه مدیریتی خود نیز گفت: به نظر می‌رسد قانون اخیر مجلس شورای اسلامی در رابطه با منع بکارگیری بازنشستگان که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است قانون موثر و بازدارنده‌ای باشد که اگر به آن تبصره و استثنائات اضافه نشود نقش موثری در جلوگیری از هر گونه تلاش برای حفظ پست‌های مدیریتی توسط مدیران مختلف داشته باشد.
وی در پایان تأکید کرد: به نظر من مدیران کشور صرف نظر از اینکه مشمول قوانین جانبازی باشند و یا از تبصره‌های دیگر برای تصدی سمت‌های مدیریتی در دوران بازنشستگی برخوردار شده باشند، باید به قانون اخیر احترام بگذارند. این قانون از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند جامعه را در پوست اندازی یاری کند و پاسخی برای سیل عظیم دانش آموختگان شایسته و توانمند باشد؛ لذا هر گونه مقاومت در برابر آن به معنای مقاومت در برابر مصالح و منافع ملی ارزیابی می‌شود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۴۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند

«فواد ایزدی» کارشناس مسایل آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویی در آمریکا علیه نسل کُشی در غزه اظهار داشت: این اعتراض‌ها به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی بحث نسل‌کُشی در غزه است و دیگری مربوط به نسبت میان این دانشگاه‌ها با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تأمین تسلیحات نظامی است.

وی با بیان اینکه حرکت اعتراضی دانشجویان از دانشگاه کلمبیا و هاروارد که جز دانشگاه‌های برتر آمریکا هستند آغاز شد، ادامه داد: این دانشگاه‌ها در شرکت‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا این وابستگی و درهم‌تنیدگی میان این دانشگاه‌ها و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد اعتراض است.

ایزدی با اشاره به اهمیت پرداختن به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا گفت: در کشوری که رسانه‌های اصلی دست صهیونیست‌هاست، یک دفعه جمعیتی از جوانان و دانشجویان از عملیات حماس حمایت می‌کنند و به عملکرد آمریکا در قبال غزه و فلسطین انتقاد دارند؛ بنابراین این مساله اهمیت به سزایی دارد.

وی با بیان به اینکه دانشجویان دانشگاه هاروارد و کلمبیا نماینده اکثریت جوانان آمریکایی هستند، افزود: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و در واقع این دانشجوها، آقازاده‌های آمریکا هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اعتراض دانشجویان آمریکایی را مصداق داستان حضرت موسی (ع) و کاخ فرعون دانست و تاکید کرد: پیام اعتراض‌ها در منزل نخبگان مدیریتی آمریکا توسط جوانان این کشور شنیده می‌شود؛ بنابراین این مهم حائز اهمیت است.

کد خبر 6089841 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تنش مدیریتی: جنگ روانی دشمنان بارسا یا واقعیت
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟