Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:33:30 GMT

کشمکش سیاسی در سرنوشت دیوان عالی و کنگره آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۶۳۰۷

کشمکش سیاسی در سرنوشت دیوان عالی و کنگره آمریکا

نیویورک– ایرنا– فضای سیاسی آمریکا در هفته های باقی مانده تا انتخابات کنگره، شاهد کشمکش بر سر ترکیب دیوان عالی آمریکا و همزمان با آن، بی سابقه ترین تنش ها و تبادل اتهام ها میان دمکرات ها و ترامپ بوده است.

به گزارش ایرنا، پس از انتشار مقاله «من بخشی از مقاومت در دولت دونالد ترامپ هستم» در روزنامه نیویورک تایمز، در تازه ترین و البته شدیدترن واکنش ها به آن، «استیو بنن» مشاور سابق ترامپ در امور راهبردی، شرایط آمریکا را بحرانی دانسته و مدعی شده است که زمینه چینی برای کودتا علیه رئیس جمهوری آمریکا در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنن با اشاره به مقاله یک مقام گمنام بلند پایه کاخ سفید در نیویورک تایمز به خبرگزاری رویترز گفت: آنچه که چند روز پیش دیدیم، مساله ای جدی است. این یک کودتا بود. آخرین بار که یک رئیس جمهوری ایالات متحده به این شکل مورد هجمه قرار گرفت، در دوران «آبراهام لینکلن» بود که ژنرال «جورج مک کللان» به رئیس جمهوری وقت آمریکا حمله کرد.
به باور ناظران هشدار تند بنن که در جریان یک ظهور نادر رسانه ای پس از برکناری از سمت مشاور راهبردی کاخ سفید ابراز شد، حکایت از نگرانی جدی اطرافیان ترامپ از متزلزل شدن جایگاه وی در درون کاخ سفید دارد.
عملیات رسانه ای علیه ترامپ پس از آن اوج می گیرد که نیویورک تایمز، یکی از بزرگترین روزنامه های منتقد ترامپ، هفته گذشته مقاله ای را منتشر کرد که صلاحیت ترامپ برای ریاست جمهوریی را زیر سوال برد.
این مقاله که همچون بمبی در فضای سیاسی آمریکا منفجر شد، واکنش خشمگینانه رئیس جمهوری این کشور را به دنبال داشته است.
دونالد ترامپ در روز جمعه گذشته گفت وزارت دادگستری ایالات متحده باید درباره نویسنده این مقاله تحقیق و مشخص کند چه کسی این مطلب را نوشته است. وی افزود که مساله امنیت ملی کشور در میان است.
همزمان، تلویزیون سی ان ان آمریکا سندی را منتشر کرده است که گفته می شود یک دستیار رئیس جمهوری آمریکا از روی میز ترامپ سندی را سرقت کرده است.
این سند دولت کره‌جنوبی را از تمایل کاخ سفید برای «فسخ» توافق تجاری میان دو کشور که 6 سال بود از اجرای آن می‌گذشت، مطلع می‌کرد و گفته می شود که «گری کوهن» مدیر سابق شورای ملی اقتصاد آمریکا این برگه را برداشته تا ترامپ آن را امضا و اجرایی نکند.
بسیاری از طرفداران ترامپ، گزارش سی ان ان و نیویورک تایمز را اقدامی هماهنگ برای بی اعتبار نشان دادن رئیس جمهوری آمریکا، حتی در میان دستیارانش می دانند و می گویند این کار در راستای تقویت ایده بی کافیتی ترامپ در داخل حزب جمهوریخواه صورت گرفته است.

**ورود اوباما و کری به کارزار انتخاباتی
از سوی دیگر رهبران کلیدی دمکرات ها از جمله باراک اوباما و جان کری وارد کارزار انتخاباتی شده و انتقادهای تندی را در زمینه سیاست داخلی و خارجی متوجه شخص رئیس جمهوری آمریکا کرده اند.
وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه ای با تلویزیون سی بی اس، دیدار ماه گذشته ترامپ با پوتین را در هلسینکی، ننگین خواند و گفت ترامپ به دلیل خارج کردن آمریکا از برجام، واشنگتن را در جهان منزوی کرده است.
در گفت وگویی دیگر، جان کری به تلویزیون سی ان ان مطرح کرد: اکنون زمان آن است که نمایندگان سنا به پا خیزند و از قانون اساسی و خود نهاد سنا دفاع کنند.
باراک اوباما نیز روز هفده شهریور، با رفتن به جمع دانشجویان ایالت ایلینوی و یک سخنرانی شدید وارد کارزار انتخاباتی این کشور شد.
اوباما، ترامپ را به قانون گریزی و بی اخلاقی متهم کرد و خواستار مشارکت گسترده دمکرات ها در انتخابات آینده شد.
یکی از نکات مهم در سخنان رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، اشاره به نظام قضایی آمریکا و سیاسی کردن آن توسط ترامپ بود.
به گفته ناظران، یکی از اساسی ترین نگرانی های دمکرات ها، چیره شدن قضات محافظه کار بر دیوان عالی آمریکاست که پیامدهای بلند مدتی بر سیاست و جامعه این کشور خواهد داشت.

** اهمیت دیوان عالی
ترامپ به تازگی یک قاضی به شدت محافظه کار به نام «برت کاوانا» را به عنوان جانشین «آنتونی کندی» قاضی میانه روتری که بازنشسته شده است، برای عضویت در دیوان عالی کشور معرفی کرده است.
سنای آمریکا باید صلاحیت او را تایید کند اما با توجه به ترکیب سنای آمریکا، این احتمال می رود که کاوانا از سوی این مجلس تایید صلاحیت شده و به حلقه 10 نفره قضات دیوان عالی آمریکا بپیوندد.
دیوان عالی آمریکا اساسا از 10 قاضی تشکیل می شود که اکنون چهار نفر آنها گرایش دمکرات داشته و پنج نفر دیگر به جمهوریخواهان نزدیک هستند. آنتونی کندی هر چند یک جمهوریخواه بود اما همیشه مواضع نسبتا میانه داشت و در مواردی به نفع دمکرات ها رای می داد.
مقام قاضی دیوان عالی آمریکا مادام العمر است و از طرف دیگر این نهاد قدرتمند قضایی می تواند تصمیم های کلیدی درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور بگیرد.
به طور مثال، سرنوشت موضوع جنجال برانگیز سقط جنین یا بحث جاری در آمریکا درباره عدالت نژادی در دانشگاه های آمریکا و امتیازاتی که برای برخی اقلیت های نژادی برای پذیرش در نظر گرفته می شود، در این دادگاه مشخص خواهد شد.
بسیاری از دمکرات ها نگران هستند که با تایید کاوانا، قانون سقط جنین در آمریکا به خطر افتاده و انجام آن با موانع جدی قانونی روبرو شود.
پس از کناره گیری رابرت کندی، دمکرات ها استدلال می کنند که تصمیم گیری برای تایید صلاحیت کاوانا تا پس از برگزاری انتخابات کنگره در آبان ماه به تعویق افتاد. آنها امیدوارند با پیروزی در انتخابات کنگره، مانع از ورود کاوانا به دیوان عالی آمریکا و در نتیجه افزایش قضات جمهوریخواه آن شوند.

**گره خوردن سرنوشت دیوان عالی و انتخابات کنگره
اما مساله ترکیب دیوان عالی آمریکا از جهات دیگری نیز با انتخاب کنگره پیوند دارد.
به نوشته «امبر فیلیپس» در واشنگتن پست، دمکرات ها احساس می کنند که بدون در اختیار داشتن ریاست جمهوری و کنگره، یک دیوان عالی متمایل به جمهوریخواهان، عملا به معنای چیره شدن کامل این جریان بر نهادهای کلیدی حکومت آمریکا خواهد بود.
تحلیلگر واشنگتن پست می افزاید: آنها به خوبی می دانند وارد شدن برت کاوانا به دیوان عالی، می تواند این نهاد را برای یک نسل در اختیار جناح محافظه کار قرار دهد.
اما به نظر می رسد گزینه های پیش روی دمکرات ها دشوار و محدود باشد.
این نکته ای است که نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم «جاناتان مارتین» و «الکساندر برنز» به آن اذعان می کند.
این مقاله در عین حال یکی از نقاط ضعف جمهوریخواهان را در این انتخابات کنگره، رای زنان می داند و تاکید می کند که انتخابات آبان ماه شاهد یکی از عمیق ترین شکاف های جنسیتی در تاریخ انتخابات های آمریکا خواهد بود.
دلیل آن نیز ناخرسندی زنان از رفتار و سیاست های ترامپ است.
به نوشته نیویورک تایمز، اگر دمکرات ها بتوانند زنان رای دهنده را علیه برت کاوانا و سابقه مخالفت وی با سقط جنین بسیج کنند، فشار ناشی از آن باعث عقب نشینی برخی سناتورهای جمهوریخواه برای رای فوری به کاوانا خواهد شد.
زیرا آنها نگران اثر منفی ناشی از تایید کاوانا برای دیوان عالی، بر زنان و رای آنها در انتخابات کنگره خواهند شد. به این ترتیب شاید موضوع رای سنا به وی به پس از برگزاری انتخابات کنگره موکول شود.
به هر ترتیب با گره خوردن سرنوشت دیوان عالی با انتخابات آبان ماه کنگره، واشنگتن در هفته های آینده شاهد کشمکش ها و جنجال های تازه ای خواهد بود که شاید در این میان بمب های خبری دیگری در دو سوی این کارزار انتخاباتی منفجر شود.
اروپام**م.ع**1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا ترامپ انتخابات كنگره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی