Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از وين؛ نشستی تحت عنوان پناهندگی و تروریسم با حضور کارشناسانی از اروپا، آفریقا و آسیا در حاشیه سی و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

در این نشست رابطه پناهندگی و تروریسم و آثار متقابل این دو مقوله با یکدیگر و چگونگی سوءاستفاده تروریست ها از موضوع پناهندگی برای گسترش اقدامات تروریستی گفت و گو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ریکاردو برتسکی رئیس مرکز اطلاعات و امنیت اروپا در این باره گفت وضعی که اکنون در ادلب سوریه شاهدیم نشانگر بحران اقدامات بشردوستانه است.
وی افزود مشخص است اتحادیه اروپا با میزبانی از تروریست ها کنوانسیون 1951 ميلادي را نقض می کند و بین سال های 2013 تا 2017 به تروریست هایی که از سوریه آمده بودند، پناهندگی اعطا کرد.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات به حملات تروریستی در اروپا منجر شده است؛ گفت اتحادیه اروپا وظایف خود را نادیده گرفت، هرچند که قربانیان زیادی را به جای گذاشت. در سال 2015 در مجموع 211 حمله تروریستی موفق یا خنثی شده از سوی کشورهای اروپایی گزارش شد که به قربانی شدن 151 نفر و مجروح شدن بیش از 360 تن منجر شده بود و این فساد باید امروز پایان پذیرد و ریشه کن شود.
دنیل دی پاولیس از بنیاد اروپایی مطالعات جنوب آسیا گفت ارتباط پناهندگی و تروریسم واقعی است چرا که پناهندگان در خطر افراط گرایی قرار دارند. از سال 2013 تا 2017 حملاتی در کالیفرنیا، پاریس، لندن و بروکسل اتفاق افتاد و مشخص شد بعضی از این تروریست ها از از طریق مهاجرت وارد کشورهای دیگر شده اند.
دکتر ابراهیم گل استاد دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست گفت امروزه می دانیم مفاد کنوانسیون پناهندگان درباره افرادی که ضد صلح و بشریت مرتکب جنایت شده اند، اجرا نمی شود.
وی گفت ما از مفهوم جنایت جنگی آگاه هستیم و این جنایت ضد بشریت و صلح است. اسناد بین المللی زیادی به این مفهوم اشاره دارد و موارد زیادی در دادگاه های بین المللی داریم.
منصوره کرمی، نایب رئیس انجمن دفاع از قربانیان تروریسم نیز در این باره گفت براساس کنوانسیون 1951 ژنو، اعطای پناهندگی به افرادی که مرتکب اعمال جنایی و ضد بشری شده اند مستثنا شده است. ولی متاسفانه در این سال ها شاهد هستیم اعضای گروه های تروریستی ضمن اخذ پناهنگی در کشورهای اروپایی و حضور در مجامع حقوق بشری قوانین بین المللی را به سخره گرفته اند. کسانی که بارها در رسانه های مسئولیت تروریستی اعمال خود را پذیرفته اند اکنون در کشورهای اروپایی به راحتی فعالیت های خود را دنبال می کنند.
پاکنژاد عضو انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اقدام تروریستی هفتم تیر 1360 در ایران و شهادت پدر و عموی خود در آن فاجعه گفت محمدرضا کلاهی صمدی عامل انفجار ترویستی حزب جمهوری در سال های اولیه دهه 1980 از ایران می گریزد، سال ها در کمپ اشرف در عراق به سر برده و سپس به اروپا می رود و در چند دهه هرگز هویتش افشاء نمی شود. در 15 دسامبر سال 2015 رسانه های دولتی کشور هلند، از کشته شدن فردی به نام علی معتمد، 56 ساله ایرانی الاصل، ساکن هلند خبر می دهند که بعدها پلیس هلند و مقامات قضایی وی را همان صمدی کلاهی عامل منفجر کردن دفتر حزب معرفی می کنند. علی معتمد، هنگام قتل، پناهندگی دولت هلند را داشته و مدت ها در شهر "آلمیره"، در کنار همسر و فرزند خود با همین نام جعلی زندگی می کرد.
وی افزود به تازگي رسانه های خبری از جمله "پارول"، "پاناروما"، "کرایم سایت" و حتی رسانه های خبری وابسته به دولت "نزرلند وان آورو"، اعلام کردند این فرد کشته شده، "محمدرضا کلاهی صمدی"، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق، عامل انفجار دفتر حزب جمهوری در 7 تیر 1360 بوده است.
وی تاکید کرد مقامات قضایی هلند درباره پیشنه محمدرضا کلاهی صمدی تحقیق و اطلاعات دادگاه را براي دسترسی قربانیان فاجعه هفتم تیر منتشر کند.
خانم حق پناهی دیگر عضو انجمن در این پنل بیانیه انجمن را قرائت کرد و و راهکارهای زیر را برای عبور از بحران پناهندگی ارائه کرد.
وی گفت بحران پناهندگی یکی از بزرگترین خطراتی که ایجاد می کند، گسترش تروریسم در سراسر جهان است، موضوعی که کشورهای مهاجر پذیر در اروپا را به بازنگری در قوانین مهاجرت مجبور کرده است. بحران پناهندگی بزرگترین چالش قرن ماست و این در حالی است که جامعه جهانی واکنش مناسبی در این باره نداشته و تلاشی براي کاهش و حل بحران نمی کند.
انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در راستای تبیین موضوع و ارائه راهکار کارشناسانه راهکارهای زیر را به مقامات و شخصیت های ملی و بین المللی ارائه می دهد.
1. تعریف و تبیین مرز تروریسم و جرم سیاسی با تاکید بر اعطای پناهندگی
2. تاکید بیشتر به مکانیسم های راستی آزمایی برای اعطای پناهندگی
3. بازنگری، اصلاح و شفافیت در قوانین به منظور جلوگیری از اعطای پناهندگی به مجرمین تروریستی
4. ایجاد سازوکارهای مناسب تر در استرداد مجرمین تروریستی
5. انتشار اطلاعات پرونده مقتول محمد رضا کلاهی عامل فاجعه تروریستی هفتم تیر از سوی دادگاه شهر لِیلی‌اِستاد Lelystad و ایجاد وضعیتی جهت شکایت خانواده های شهدای هفتم تیر به عنوان شخص ثالث در این پرونده.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ژنو پناهندگي تروريسم سوريه اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در شمال عراق و سوریه ۴ نفر از عناصر گروهک تروریستی پ ک ک / ی پ گ را از پای درآورده اند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین بر ادامه مبارزه قاطع با گروهک‌ های تروریستی تا نابودی آخرین عنصر تروریستی تاکید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: ۴ تروریست پ ک ک / ی پ گ از جمله ۳ نفر در منطقه عملیاتی پنجه قفل و یک نفر در منطقه عملیاتی سپر فرات از پای درآمدند.

ارتش ترکیه ۹ اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت نیروهای مسلح تحت حمایت خود در شمال سوریه، عملیاتی را با عنوان چشمه صلح در شرق رودخانه فرات آغاز کرد و طی آن توانست کنترل ۲ شهر تل ابیض و رأس العین را به دست بگیرد.

این در حالیست که ترکیه در سال‌ های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از دمشق و بغداد بارها به خاک عراق و سوریه تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض این دو کشور را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6097649

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • هراس کره جنوبی از حملات تروریستی کره شمالی | وزارت خارجه بیانیه داد | افزایش سطح هشدار در ۵سفارتخانه
  • کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد
  • پولشویی
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • نشستی برای بررسی مسائل تامین آب شرب پایدار در شهر خضرآباد
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است