Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@18:27:30 GMT

بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت‌های فرآوری شده

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۸۱۰۵

به گزارش مهر، محققان هشدار می دهند اگر می خواهید از این بیماری ها دور بمانید مصرف غذاهای فرآوری شده را متوقف نمایید.

گوشت های فرآوری شده شامل هات داگ، همبرگر، سوسیس و کالباس هستند. این گوشت ها به طریقی آماده می شوند که طعم و مزه شان با استفاده از نمک، خشک کردن و دودی کردن حفظ می شود. مصرف این نوع مواد خوراکی موجب افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات سلامت می شود که در ادامه به آنها اشاره می شود:

سرطان کلورکتال (انتهای روده بزرگ)

موسسه سرطان سازمان بهداشت جهانی، گوشت های فرآوری شده را در رده مواد سرطان زا طبقه بندی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام این سازمان، مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده (کمتر از دو برش کالباس) ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال را تا ۱۸ درصد افزایش می دهد. محققان عنوان می کنند نیتریت و نیترات افزوده شده در طول فرآوری گوشت به عنوان نگهدارنده عامل بروز این سرطان است چراکه این ترکیبات  می توانند به مواد شیمیایی سرطان زا در بدن تبدیل شوند.

بیماری قلبی

تحقیقات علمی نشان می دهد بین آلرژن موجود در گوشت قرمز نظیر کالباس و همبرگر و تشکیل چربی های مسدودکننده عروق قلبی رابطه وجود دارد که موجب افزایش ریسک حملات قلبی و سکته می شود. چربی های اشباع شده در این گوشت ها هم عامل اصلی بیماری قلبی هستند.

کاهش تعداد اسپرم

گوشت های فرآوری شده موجب تحریک سلول های چربی در بدن در تبدیل تستوسترون به استرادیول (که شبیه استروژن است) شده و در نتیجه به تولید اسپرم آسیب می رسانند. به همین دلیل مردانی که به طور مرتب گوشت فرآوری شده مصرف می کنند در مقایسه با مردانی که به ندرت از این نوع گوشت ها استفاده می کنند، تعداد اسپرم کمتری دارند.

بیماری کبدی

گوشت های فرآوری شده حاوی میزان بالا نمک است که منجر به احتباس مایعات در بدن می شود. در نتیجه بدن دچار تورم شده و بیماری کبدی ایجاد می شود.

بلوغ دیرهنگام

محققان ایرلندی دریافتند مصرف بیش از اندازه نمک که معمولا در گوشت فرآوری شده یافت می شود، ممکن است منجر به بلوغ دیرهنگام شود که می تواند باعث بروز مشکلات رفتاری، استرس و کاهش قدرت باروری شود.

فشارخون بالا و دیابت

فسفات موجود در گوشت های فرآوری شده می توانند عامل فشارخون بالا و بیماری قلبی باشند. میزان بیش از حد زیاد فسفات موجب تولید هورمونی موسوم به FGF۲۳ در استخوان ها می شود که به قلب فشار آورده و می تواند منجر به فشارخون بالا شود. سدیم اضافی در گوشت های فرآوری شده تاثیر منفی بر میزان قندخون هم دارند که می تواند منجر به دیابت شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

به گزارش خبرگزاری مهر، منیر ظفرنژاد افزود: سیزدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی که در نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران برگزار می‌شود همزمان با نوزدهمین سالگرد فعالیت‌های شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی ایران است و این کنگره سه روزه که از ۵ الی ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بیمارستان قلب شهید رجایی با مشارکت ۱۵ انجمن علمی قلبی برپا می‌گردد بزرگ‌ترین کنگره سالانه قلبی در ایران است.

دبیر اجرایی گروه فیزیوتراپی ادامه داد: دلیل اهمیت برگزاری کنگره‌های تخصصی در زمینه قلب نسبت به سایر کنگره‌ها، این است که به بررسی و تبادل نظر در مورد بیماری‌های قلبی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در ایران (۴۶ درصد) می‌پردازد. اهمیت دیگر این کنگره چون همیشه انتقال تجارب و یافته‌های علمی بین رشته‌ای و آشنایی با نقش تخصص‌های مرتبط با قلب در درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.‌

مسئول شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: امسال برگزاری این کنگره با هفته سلامت نیز همزمان شده و در نتیجه زمان مناسبی برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد علل، شیوع و پیشگیری از بیماری‌های قلبی در سطح جامعه است. ضمن اینکه، بالا بردن دانش و آگاهی جامعه نسبت به فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی می‌تواند کمک بزرگی در پیشگیری از مشکلات قلبی داشته و بار هزینه‌های بالای درمان را کاهش دهد.

وی افزود: ریسک فاکتورهای قابل کنترل قلبی از مواردی است که برای کاهش ابتلاء به بیماری‌های قلبی باید تبلیغات وسیعی در مورد آنها انجام گیرد.

این فیزیوتراپیست، با عنوان این مطلب که انجمن قلب آمریکا همراه با انستیتو بین المللی سلامت در آخرین گزارش مشترک منتشر شده در سال ۲۰۲۴، ریسک فاکتورهای قلبی را به دو دسته تقسیم کردند، گفت: دسته اول ( Core health behavior ) که شامل پایین بودن فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه ناسالم، خواب نامناسب و مصرف سیگار است و دسته دوم(Core health factors) شامل کلسترول، قند و فشارخون بالا، چاقی و استرس است. تغذیه سالم و افزایش فعالیت‌های فیزیکی دو فاکتور مهمی هستند که می‌توانند بر بسیاری از موارد بالا تأثیر گذار باشند.

دبیر اجرایی گروه فیزیوتراپی کنگره افزود: از آنجا که بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در جهان و ایران است، توصیه و تشویق شهروندان به داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای از شیوع بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شاخه قلب انجمن فیزیوتراپی امسال نیز برنامه‌های تخصصی خود را در سه روز برگزار می‌کند. مباحث فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی مطرح شده شامل ۶ پانل تخصصی از جمله پانل رویکرد فیزیوتراپی در نارسایی قلبی، پانل رویکرد فیزیوتراپی در هایپرتنشن، پانل رویکرد فیزیوتراپی در ICU قلب، پانل رویکرد فیزیوتراپی در دیابت، پانل مشترک با انجمن نارسایی قلب با عنوان «فعالیت فیزیکی و ورزش در بیماری‌های قلبی عروقی»، و پانل مشترک با انجمن پرستاران قلب با عنوان «چالش‌های بازتوانی قلبی» است.

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی نیز شامل فازهای ۱، ۲و همچنین فاز ۳ بازتوانی قلبی، کارگاه احیای قلبی ریوی و کارگاه آموزشی تنفس، توانبخشی و توانمند سازی ساختارهای حیاتی بدن با استفاده از روش‌های توازن ذهن و تنفس دیافراگمی، هستند. به علاوه، مباحث رویکرد فیزیوتراپی در بیماری‌های عروق محیطی، آموزش الکتروکاردیوگرام ویژه فیزیوتراپیست ها، بررسی رادیوگرافی ریه در بخش‌های ویژه و ارائه مقالات منتخب است.

ظفرنژاد در پایان گفت: در کنگره امسال جمعی از اساتید فیزیوتراپی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شیراز، گیلان، جندی شاپور و هرمزگان حضور خواهند داشت که بر غنای علمی کنگره افزوده خواهد شد.

کد خبر 6087575 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • فواید خوردن کره برای بدن