Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه های ارتباطی به‌ عنوان شریان ‌های اصلی نقاط شهری و روستایی دارای اهمیت فراوان هستند اما یکی از معضلات امروزه راه ‌ها بروز حوادث است که در این میان واژگونی خودروها بیشترین علت حوادث جاده‌ ای محسوب می‌ شود.
شهرستان 180 هزار نفری قوچان در مجموع 700 کیلومتر راه شامل 190 کیلومتر راه شهری و 510 کیلومتر راه روستایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جاده قوچان - فاروج یکی از اصلی‌ ترین جاده های خراسان رضوی به دلیل قرار گرفتن در ورودی استان از مسیر استانهای شمالی کشور و سالانه محل رفت و آمد خودروهای خیل عظیمی از زائران حرم منور حضرت علی بن موسی‌ الرضا(ع) است.
10 کیلومتر از جاده قوچان - فاروج در فاصله روستای فیلاب تا یوسف‌ آباد با وجود دو مسیر جاده ‌ای رفت ‌و برگشت به دلیل وقوع حوادث به ویژه واژگونی خودرو به ‌عنوان یکی از نقاط حادثه ‌خیز در خراسان رضوی معرفی شده است.
دو مسیر مجزا در این جاده احتمال وقوع تصادفات رخ ‌به ‌رخ را به صفر رسانده اما وجود اختلاف سطح قابل ‌توجه بین جاده و حاشیه آن تعداد واژگونی خودرو در این مسیر را افزایش داده است.
اختلاف ‌نظر مسئولان باعث شده همچنان مشکل شیب جاده در این مسیر باقی بماند اما رفع شیب جاده‌ ای به همراه ارتقای وضعیت ایمنی حفاظ ها و روشنایی مسیر می ‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تعداد واژگونی خودرو در این جاده داشته باشد.

* افزایش ایمنی جاده‌ ای
رئیس پلیس‌ راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: جاده قوچان - فاروج به ‌عنوان قطعه راهی از ورودی استان باید مسیری آبرومند باشد و هر چه ایمنی آن افزایش یابد تصادفات نیز کمتر خواهد شد.
سرهنگ هادی امیدوار یکی از دلایل بروز حوادث در این مسیر را کمبود حفاظ‌های ایمنی در دو طرف جاده ذکر و بیان کرد: با توجه به اختلاف سطح بین جاده و حاشیه آن در صورت نبودن حفاظ ایمنی واژگونی خودرو رخ می‌ دهد.
وی همچنین تجهیزات، گارد ریلها و دوربرگردانهای ناایمن طراحی ‌شده در این مسیر را بسیار خطرناک توصیف و بیان کرد: فضای بین باندها کم بوده و در حدی نیست که بتوان دوربرگردان ایمن داشت. این امر موجب بروز تصادفات در دوربرگردان های مسیر شده است.
رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با اشاره به کاربری مسکونی اراضی حاشیه در طول این جاده و وجود زمین‌های کشاورزی که منجر به تصادف با عابر پیاده نیز می ‌شود گفت: از ابتدای امسال بیشترین معضل تصادفات عابر پیاده هنگام شب بوده است که با ایجاد روشنایی در مسیر به ویژه در مناطق مسکونی و زیرگذر برای عبور افراد، دام و احشام می ‌توان موجب کاهش این حوادث شد.
سرهنگ امیدوار افزود: ایستگاه ثابت پلیس به همراه 2 تیم گشت در این مسیر با توجه به اهمیت موضوع فعال‌ شده که موجب کاهش حوادث نسبت به سنوات قبل شده است.
وی 70 درصد تصادفات قوچان در سال 95 را مربوط به جاده های فاروج و درگز دانست و اظهار داشت: پوشش بیشتر پلیس در سال گذشته کاهش تصادفات را به همراه داشت و تمرکز روی این مسیرها موجب افزایش تصادفات در جاده چناران شد که با جابه ‌جایی کانکس و چیدمان گشت‌ ها این مشکل نیز رفع شده است.

* عوامل انسانی علت افزایش حوادث در جاده قوچان - فاروج
فرماندار قوچان نیز با بیان اینکه جاده قوچان و فاروج نیازمند انجام اصلاحات نیست گفت: عامل اصلی حوادث در این مسیر، تردد ادوات کشاورزی و روستائیان ساکن در مجاورت جاده اصلی است.
علیرضا قامتی افزود: اکثر کارشناسی‌ ها عوامل انسانی را دلیل اصلی بروز حوادث در این مسیر می‌ داند و این امر نیازمند افزایش فرهنگ رانندگی است و در برخی از قسمت‌ ها نیز با نصب علائم هشدار دهنده و گارد ریل ‌ها می‌ توان ایمنی جاده را افزایش داد.

*شیب طبیعی زمین بیشترین علت وقوع واژگونی در جاده قوچان – فاروج
رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای خراسان رضوی نیز بیشترین علت وقوع تصادفات در مسیر قوچان - فاروج را شیب طبیعی زمین دانست و گفت: افزایش سرعت و دسترسی‌ های غیرمجاز برای ورود به جاده، واژگونی خودرو را افزایش داده است که با کنترل سرعت توسط پلیس می‌ توان این حوادث را کاهش داد.
فرشاد سلطانی افزود: طرح شناسایی و انسداد راه ‌های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد که با مسدود شدن این راه ‌ها احتمال انحراف خودرو کاهش ‌یافته و شاهد کاهش واژگونی خودروها خواهیم بود.
وی شیب شیروانی جاده در محدوده مزبور را یک به پنج خواند و اظهار داشت: با توجه به آئین‌ نامه اصلاح شیب ‌های کمتر از یک به سه، تمام شیب ‌های تندتر از این استاندارد توسط اداره راه قوچان اصلاح ‌شده و در کل جاده شیب کمتر از یک به سه وجود ندارد.
وی گفت: به منظور افزایش ایمنی جاده و عدم انحراف خودرو ها در سرعت‌ زیاد نیز مطالعاتی در دست انجام است که پس از جذب اعتبار ، مناطق مورد نیاز اصلاح می ‌شود.
سلطانی افزود: جاده قوچان – فاروج جزو راه ‌های اصلی است که بر اساس آئین ‌نامه اجرا شده اما عرض و شعاع کم در دوربرگردان ‌های جاده، دور زدن را دچار مشکل می ‌کند.
قوچان در 137 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
7501/6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت پلیس راه فرماندهی انتظامی راهداری و حمل و نقل جاده زمین علی بن موسی الرضا کشاورزی رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی

ایسنا/خراسان رضوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قوچان گفت: خشکسالی‌ها و کاهش منابع آبی و کاهش تولید در بخشی از محصولات کشاورزی موجب شده که محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی برای ایجاد درآمد پایدار اهمیت یابد.

هادی زحمتی در گفت و گو با ایسنا از کاشت زیره سبز مناسب کشت در دیم‌زارهای قوچان خبر داد و افزود: در صورت کاهش بارش‌ها در شهرستان، کشت این گیاه دارویی همراه با آبیاری تکمیلی برای دستیابی به عملکرد اقتصادی توسط کشاورزان شهرستان از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم برنامه کشت گیاهان دارویی دیم در شهرستان شناسایی و ترویج می‌شود.

 زحمتی بیان کرد: حتی اگر عملکرد تولید زیره در یک هکتار ۳۵۰ کیلوگرم باشد با توجه به قیمت مناسب آن به ازای هر کیلوگرم است از نظر اقتصادی بسیار مناسب است.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قوچان خاطرنشان کرد: خشکسالی‌ها و کاهش منابع آبی و کاهش تولید در بخشی از محصولات کشاورزی الزام به تغییر الگوی کشت را دو چندان کرده است و محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی برای ایجاد درآمد پایدار اهمیت یافته است.

وی گفت: گیاهان دارویی مزایای خاصی در نیاز آبی کم، سازگاری بالا، نقش در سلامت و بهداشت، ایجاد اشتغال‌زایی دارند.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در ادامه از سبز شدن ارقام نخود کشت شده به صورت انتظاری در این طرح خبر داد و گفت: در ارقام مختلف گندم کشت شده قبل از باران مؤثر در آخر مهرماه متأسفانه به دلیل بارندگی نامناسب در پاییز و دو نم شدن بذور، سطح سبز ضعیفی دارند در حالی که کشت رقم باران پس از بارندگی‌های مؤثر سطح سبز خوبی دارد.

وی بیان کرد: این طرح به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم به کشاورزان در مناطق دیم خیز شهرستان قوچان در دهستان دولتخانه بخش باجگیران با عنوان پایگاه نوآوری جهش تولید در دیمزارها ایجاد شده است.

زحمتی گفت: تأثیر علف‌کش اتوبور در مزرعه نخود مورد بررسی قرار گرفته است و تا این لحظه نتیجه مثبت و قابل قبولی مشاهده نشده که نیاز به بازدید مجدد و بررسی بیشتر دارد.

وی در ادامه توجه به وضعیت اقلیمی و یا دسترسی به آب در زمان استفاده از کود سرک را بسیار مهم دانست و افزود: متأسفانه با توجه به کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی که در اکثر روستاهای تحت پوشش برگزار شده هنوز برخی از کشاورزان بدون توجه به پیش‌بینی هواشناسی و عدم احتمال بارش کود سرک استفاده می‌کنند.

زحمتی با بیان اینکه ضرورت رعایت اصول فنی در استفاده از کود سرک در دیمزارها اجتناب‌ناپذیر است، بیان کرد: در شرایط استفاده از کود سرک در کمترین بارندگی و استفاده بیش از اندازه از این نوع کود در آخر فصل موجب چروکیدگی دانه و کاهش تولید خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۸ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در خراسان شمالی/تصادفات فوتی در استان ۲۵ درصد افزایش یافت
  • کاهش دما در خراسان رضوی/بارش‌های رگباری پیش بینی شده است
  • ۷ نفر در حوادث جاده‌ای خوزستان جان باختند
  • کاهش ۴۸ درصدی فوتی در حوادث ترافیکی شهری و جاده‌ای در سیستان و بلوچستان
  • اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه‌های مازندران
  • ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی
  • تصویب قوانین بازدارنده برای کاهش حوادث جاده‌ای
  • اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۸۰۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • ویژه برنامه‌های فرهنگی وهنری با هدف کاهش حوادث جاده‌ای در ایرانشهر
  • کاهش ۴۷ درصدی فوتی های سوانح جاده‌ای در گلستان