Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید ابریشمی رادشهردار کاشان، در  جلسه شورای اسلامی شهر کاشان که با موضوع «بررسی و شناسایی مشکلات و چالش های ایام ماه محرم و راهکارهای تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا» برگزارشد گفت: محرم و عاشوراصرفا یک مقطع و رویداد تاریخی نیست بلکه یک فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: درست است که عزاداری ابا عبدالله به عنوان نماد و سمبل مطرح است اما این عزاداری باید به نوعی مروج شعائراین قیام بزرگ شود.

ابریشمی راد، با اشاره به شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و حرکت در مسیر سعادت و هدایت بر اساس این پیام گفت: همه نهادها در قبال رفتار شهروندان و بیش از همه شهرداری به عنوان بزرگترین نهاد دربرابر این رفتار اجتماعی و آیینی مسوول است.

وی با اشاره به عوض شدن جای نمادها با ارزش ها و توجه به عنصر مادی فرهنگ بدون توجه به عنصر معنوی آن گفت: علی رغم همه این مسائل عزاداریها بویژه در کاشان به یک ظرفیت بی بدیل تبدیل شده است که در دستور کار قرارگرفتن شناسایی این فرصت و چگونه کمک گرفتن از این فرصت به نفع توسعه شهر ضروری است.

به گفته وی، هیات مذهبی ابزارنیست بلکه پایگاه اجتماعی و قدرت اجتماعی تاثیر گذار و کارآمد و مولد اجتماعی در توسعه ظرفیت ها است که از این فرصت برای توسعه شهر باید استفاده کرد.

شهردار کاشان اظهارداشت:ما باور داریم مساجد کانون نورانی محلات وهیئات مذهبی پایگاه اجتماعی است وافتراق هیئات با مسجد بسیار آسیب زا است وما در قبال رفتار اجتماعی مسئول هستیم.

ابریشمی راد، اظهارداشت: در گردهمایی خودجوش و آیینی محرم ثروت عظیمی هزینه می شود که می تواند درتوسعه شهری و مجرای صحیح آن هدایت شود تا توسعه و تعالی اخلاق اجتماعی و شعائر ارزشی ایجادکند.

وی همچنین با اشاره استفاده از 50 درصدی بانوان جامعه با تاثیرگذاری 80 درصدی آنها گفت:بانوان بهترین قشر برای فعالیت های اجتماعی و توسعه اخلاق اجتماعی و فرهنگ سازی آن در خانه و اجتماع هستند.

به گفته وی، شهرداری از مدتها قبل خود را برای برگزاری مراسم پرشور حسینی از جمله با افزایش ساعت کار اتوبوسرانی در کلیه خطوط تا ساعت 11 شب ، پیش بینی تانکرهای آب به دلیل گرمی احتمالی هوا در تاسوعا و عاشورا برای عزادران و سایر اقدامات مدیریت شهری تجهیز کرده است.

 

مشکل اساسی آتش نشانی امداد رسانی در معابر مسدود توسط هیئات است

محمدمسعود چایچی،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان نیز با تاکید بر اینکه مدیریت محتوایی و اجرایی ایمنی هر ساله ضمن بازدید ها انجام می شود گفت: حدود 250 مسجد را در مردادماه بازدید کردیم امامشکل اساسی ما در این ایام امدادرسانی در معابر فرعی حتی اصلی با انسداد معابر توسط هیئات است.

به گفته وی، قریب به اتفاق محل عزاداری ها ایمنی لازم را ندارد از جمله درب های ورودی و خروجی حسینیه ها هیچکدام به اندازه کافی و استاندارد برای خروج در صورت بروز حوادث نیست.

وی با تاکید بر اینکه سلامت افراد در مباحث برق، آشپزخانه ها و مسائل داخل حسینیه ها بسیارمهم است افزود: استقرار ایستگاه های صلواتی علاوه بر آتش نشانی به تائیدیه پلیس راهنمایی رانندگی وفرمانداری نیاز به مجوز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز دارد.

به گفته وی، آنچه که از برگزاری و خروجی جلسات آسیب شناسی مهم است ملزم کردن مسوولان و متولیان هیات ها به رعایت موارد احصا شده است.

چالش حجم عظیم پسماندها و دفن آن در اثر ازدیاد استفاده از ظروف یکبار مصرف

مهندس خالدی، معاون خدمات شهری شهرداری کاشان نیز،حوزه شهرداری در خدمات شهری را به سه مرحله ایجاد مقدمات قبل از شروع محرم، در زمان انجام مراسم توسط مردم و کمک به برگزاری مراسم وبازخورد آن تقسیم کرد و گفت:حوزه خدمات شهری با توجه به اسم آن هم که مشخص است خدمات شهری و محیط زیست را در برگشت بهداشت و سلامت سرلوحه کار خود قرارداده است.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز هدف و راهکار مشخص تدوین نکردیم گفت: اگر چشم انداز و برنامه داشته باشیم می توانیم مدیریت کنیم و نتیجه بهتری بگیریم ولی آنچه رخ می دهد تصمیمات بر حسب توزیع نذورات و کار انجام شده برای ارائه خدمت حوزه خدمات شهری است.

خالدی، فرآیند کار خدمات شهری را در محرم غیر از شرایط عادی با تغییر، گستردگی و اضافه ساعات کار آن دانست و گفت: نیروهای تنظیف شهر و جمع آوری زباله پس از اجرای مراسم هیئات مذهبی تا صبح مجبوربه ادامه خدمات هستند.

وی چالش اصلی حوزه خدمات شهری را بحث بهداشت، سلامت و محیط زیست بدلیل استفاده بیش از حد ظروف یکبار مصرف برشمرد و گفت: فرهنگ سازی عدم استفاده از این ظروف نیاز به برنامه فرادستی برنامه و آموزشی از طریق تبلیغات مداح و روحانی هیئت با ارائه راهکارهای جدید و جایگزین دارد.

به گفته وی، اگر چه وزن زباله در ماه محرم کم میشود ولی حجم آن زیادتر می شود و کار خدمات شهری را در ایجاد پسماند و دفن آن سخت تر می کند.

خالدی، فعالیت و کثرت چایخانه ها در ایستگاه های صلواتی با ایجاد پسماند زیاد و ساماندهی آن با برگزاری جلسات خدمات شهری از سه ماه قبل طی هماهنگی با فرمانداری و سازمان زیباسازی تاکیدکرد و گفت: این ایستگاه ای صلواتی و چایخانه ها باید مجوز از حوزه زیباسازی بگیرند و و بحث ایمنی را از طریق سازمان آتش نشانی پیگیری کنند.

وی، معضل داربست بندی در منطقه یک را که بیشترین هیئات مذهبی را دارد یادآورشد و گفت: ورود خودروهای آتش نشانی و خدمات رسانی به معابر این منطقه با وجود داربست ها مشکل و در بعضی معابر فرعی غیرممکن است.

به گفته وی، تهیه و تحویل سطل و کیسه زباله به ایستگاه های صلواتی و چایخانه ها و کاور برای پسماند از جمله اقدامات خدمات شهری در جمع آوری پسماندها است.

خالدی تصریح کرد: با احتساب قیمت 350 تومانی یک کیسه زباله اگر حداقل 700 هیات و 100 چایخانه با تحویل روزی 10 کیسه زباله در نظربگیریم فقط 5 میلیون تومان کیسه زباله چالش اقتصادی پسماند و دفن آن برای حوزه خدمات شهری در ایام محرم است.

وی اظهارداشت:البته مبحث زیست محیطی پسماندهای ظروف یکبار مصرف نیز معضلی دیگر است که در چایخانه ها می تواند با جایگزین کردن استکان شیشه ای به شرط رعایت کامل نکات بهداشتی استفده از لیوان یکبار مصرف را کنار گذاشت.

استفاده از داربست های ناایمن توسط داربست بندهای بدون مجوز

اشعریون از سازمان زیباسازی شهرداری کاشان نیز در خصوص کسب مجوز آذین بندی، تبلیغات و داربست بندی هیئات مذهبی گفت: هیئات برای دو فرمت آزین بندی و تبلیغات، استقرار ایستگاه های صلواتی از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و این سازمان زیباسازی مجوز می گیرند.

وی گرفتن مجوز برای ایستگاه صلواتی علاوه بر سازمان از پلیس راهنمایی رانندگی، فرمانداری، آتش نشانی و تائیدیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان را تاکید کرد و گفت: سازمان زیباسازی بحث ساماندهی و ایمنی را بدون محدود کردن هیات ها دارد.

اشعریون، تصریح کرد: آسیب اصلی را نصب داربستهای ناایمن و فاقد مجوز، داربست بند فاقد جواز کسب و مسدود کردن کوچه ها توسط هیئات مذهبی است.

واحدیان، مدیر منطقه یک شهرداری کاشان نیز با تاکید بر اینکه در دستگاه عظیم حسینی زیبا ترین عشق و دلدادگی ادب و تواضع را باید در مبحث محتوایی ارائه کنیم گفت:اگر بتوانیم در تمام برنامه ها این مقوله را به نمایش بگذاریم در واقع می توانیم خیلی از مشکلات را در حوزه های مختلف به حداقل برسانیم.

به گفته وی، مباحث محتوایی احترام و ادب اول می تواند توسط عوامل شهرداری نمایش داده و رعایت شود.

وی افزود: در مقوله اجرایی نیز با محوریت خدمات شهری مبحث تنظیف شهر و جمع آوری زباله ها را بویژه در منطقه یک که بیشتر هیات ها و مجامع فرهنگی را دارد روبرو هستیم.

واحدیان با اشاره اینکه برنامه ای در مدیریت تبلیغات و روش درست آن نداریم گفت: در نورپردازی ها خوشبختانه فرهنگ استفاده از لامپ های کم مصرف نهادنیه شده است اما در استقرارایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات معضلاتی را داریم.

 

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری مناسبتهای مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۰۰ نیروی شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی معابر کرمانشاه پای کار هستند

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه از فعالیت شبانه‌روزی ۱۷۰۰ نیروی خدمات شهری برای رفع آب‌گرفتگی معابر شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد موحدی‌مجد امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران در خصوص آب گرفتگی معابر شهر کرمانشاه به دنبال بارش‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه شدت بارش‌ها بالا بوده و حجم بارش در زمانی کوتاهی صورت گرفت، آب گرفتگی معابر یک امر طبیعی است و در تمام شهرها و کلانشهرهای دنیا رخ می‌دهد، مهم این است که این آبگرفتگی‌ها اختلال جدی ایجاد نکرده و طولانی مدت نشود.

وی افزود: ظرفیت کانال‌های دفع آب‌های سطحی در تمام دنیا بر اساس میانگین بارندگی‌ها در هر منطقه طراحی و همین امر موجب می‌شود که در بارش‌های شدید در بازه زمانی کوتاه، شاهد آب گرفتگی معابر باشیم.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای بارش‌های اخیر، از آماده‌باش ۱۷۰۰ نیروی خدماتی شهرداری کرمانشاه خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بارندگی‌ها این نیروها در سه شیفت کاری تقسیم می‌شوند و در هر شیفت حدود ۶۰۰ نفر در حال خدمات‌رسانی هستند.

موحدی‌مجد با بیان اینکه آماده‌باش نیروها تا پایان بارندگی‌ها ادامه دارد، از مردم خواست در این شرایط از تردد غیرضروری در شهر اجتناب کرده تا نیروها بتوانند راحت‌تر فعالیت کرده و مشکل ترافیکی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکل حاد در خصوص بارندگی‌ها نداشته‌ایم، گفت: تنها یک مورد که قدری ایجاد مشکل کرده و نیروها پیگیر رفع آن هستند، آب گرفتگی زیرگذر میدان شهدا است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه افزود: این زیرگذر مشکل اساسی دارد و باید تأسیسات آن مانند زیرگذر امام حسین (ع) کاملاً بازسازی شود تا دیگر شاهد آب‌گرفتگی مشکل‌ساز در این نقطه نباشیم.

طبق اعلام هواشناسی، سامانه ناپایدار مستقر در جو استان، تا روز شنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 749766

دیگر خبرها

  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • پیام تبریک شورای هیئات مذهبی مازندران به مناسبت روز معلم
  • ۱۷۰۰ نیروی شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی معابر کرمانشاه پای کار هستند
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • تویوتا به دنبال فرصت در آفریقا
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت