Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش سرویس خبر علم و فناوری بسیج از سیستان و بلوچستان، فناوری صفحات خورشیدی برای تولید جریان برق و اینکه چرا در ایران این فناوری بسیار کم رمق بوده است را کارشناس حوزه فناوریهای صفحات خورشیدی پاسخ می دهد.

ساره ریگی دانشجوی دکترا برق و پژوهشگر فناوری صفحات خورشیدی بیان داشت: در مورد انرژی های نو و تجدید پذیر در ایران می توانیم به این نکته اشاره کنیم که با توجه به بیابان های بزرگی که در کشور داریم تقریباً ظرفیت بالایی برای تولید داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مهم ترین عامل کم رنگ شدن تولید این انرژی ها و خصوصاً انرژی خورشیدی در کشور ما هزینه سلول های خورشیدی هست، هر چند با گذشت زمان کاهش قیمت وجود داشته، اما در کشور ایران هنوز هم این مشکل وجود دارد.

پژوهشگر استان تاکید کرد: یک مطلب بسیار مهم تر در زمینه عدم تولید در کشورمان وجود ثبات در خرید تضمینی برق تجدید پذیر هست. یعنی چون ما در کشور منابع عظیم نفت و گاز داریم این نگاه بوجود آمده که رفتن به سمت انرژی خورشیدی و کلاً انرژی های نو نسبت به انرژی فسیلی یعنی صرف هزینه هایی که مقرون به صرفه نیست. هرچند که در برنامه های دولت به افزایش سهم انرژی های نو اشاره شده است.

ریگی تصریح کرد: این نکته را هم نباید تکذیب کرد که ما قطعاً دانش این علم را داریم اما تولید صفر تا صد را نداریم. هزینه  اجرای این تولید در کشور ما بالا و هزینه های استفاده از این انرژی ها پایین است، لذا شرکت در این زمینه خیلی زیاد هست و همه ادعای تولید دارند اما خودشان هم می دانند که وارد کننده قطعات و مونتاژ کننده هستند.

پژوهشگر جوان در بحث سرمایه گذاری یادآور شد: کشورهایی مثل چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و کره از سیستان برای استفاده از انرژی خورشیدی بازدیدهایی داشتند اما راه به جایی نبردند. در مورد تولید برق هم همین الان به افغانستان و پاکستان برق با ولتاژهای ۲۰ و ۶۳ صادر می کنیم و قرار هست برق ۲۳۰ هم صادر بشه که بالطبع اگر با منابع تجدید پذیر این صادرات همراه باشد، نفع را خود ما و جوانان ما می برند.

وی راه رهایی از این بحران را اینگونه توصیف کرد: مهم ترین اقدام در استان می تواند، تهیه اطلس واقعی انرژی های نو باشد. که البته می تواند در سطح کشور هم انجام شود. که برای این کار یک سری ایستگاههای هواشناسی باید در مناطق مختلف احداث شود که با جمع آوری اطلاعات این ایستگاهها می توانند اطلاعات دریافتی از تابش نور خورشید، قدرت و جهت وزش بادی، دما و رطوبت محیطی، میزان بارش واقعی و... را در اختیار داشت و با این اطلاعات واقعی سرمایه گذاران را هدایت کرد.

ریگی افزود: در کشور ما بخصوص در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های بالایی برای تولید انرژی های نو وجود دارد، این استان با توجه به اینکه یکی از پهناورترین استان های کشور هست از لحاظ منابع انرژی نو از مناطق ویژه در ایران و جهان محسوب می شود، از آنجا که در کشور، خورشید ابتدا از سراوان طلوع می کند و همینطور تعداد روزهای آفتابی تقریباً در همه مناطق استان زیاد هست می توان از این سرمایه عظیم بهره مند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بادهای ۱۲۰ روزه پر قدرت سیستان و مسطح بودن فلات هامون و تابش عمود خورشید باعث شده است که در این مورد استان سیستان و بلوچستان تبدیل به یک گنجینه طبیعی شود. اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نشده و این انرژی ها رها مانده که با مدیریت صحیح و برنامه های علمی و کاربردی می توان از این منابع استفاده بهینه کرد.

وی در انتها افزود: هم مرزی سیستان و بلوچستان با افغانستان خود یک پتانسیل بالا است و خوب می دانیم که افغانستان نیاز جدی به منابع انرژی دارد که می توان با انرژی های خورشیدی و بادی و کارآفرینی در این حوزه ها برای جوانان تولید شغل هم کرد. همچنین سرمایه گذاران با راهنمایی و آشنایی با این منطقه و با توجه به پتانسیل های این استان می توانند با ایجاد کارگاهها و کارخانجات صنعتی تولید تجهیزات و قطعات سرزمین آفتاب را از محرومیت نجات دهند و اشتغالزایی کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۰۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران ساخته می شود | راه نجات بوستان های جنگلی تهران از نظر یکی از مدیران شهری

به گزارش همشهری آنلاین، نوید خاصه‌باف صبح امروز در نشست خبری در تشریح برنامه‌های عملیاتی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در سال جهش تولید با مشارکت مردم توضیحاتی را ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

*سال ۱۴۰۲ بودجه محقق شده سازمان ۱۲۶ درصد بود یعنی بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه محقق سازمان این دستگاه بوده است.

*ما سرمایه‌گذار را پیمانکار نمی‌بینیم؛ بلکه معتقدیم سرمایه‌گذار شریک ما در اجرای پروژه است و با همین تغییر رویکرد در همین مدت توانستیم سرمایه‌گذاری جدید را شروع کنیم و ۱۶ ابرپروژه در شهر تهران تعریف شده است که ارزش ریالی آن ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است و در مناطق نیز ریزپروژه‌هایی تعریف شده است.

*اطلس جامع سرمایه‌گذاری شهر تهران در حال تدوین است، در راستای تحقق شعار سال یک کارگروه تشکیل شده است که با محوریت سازمان سرمایه‌گذاری در همه ادارات مختلف این مهم پیگیری می‌شود و در نظر داریم در هر منطقه یک پروژه مسکونی با مشارکت مردم ایجاد کنیم و هر شهروندی متناسب با توان مالی خود از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریداری کند.

*در هر منطقه یک پروژه معرفی می‌شود که شهروندان می‌توانند برای ثبت‌نام به یک سامانه بروند و یا به اداره کل برنامه‌ریزی شهرداری تهران مراجعه کنند، این طرح از سوی معاونت مالی پیشنهاد شده است و در نظر داریم در هر منطقه یک پروژه را عمدتا با کاربری مسکونی شناسایی کنیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری این مهم را پیش ببریم.

*راه‌اندازی داشبورد مدیریتی سرمایه‌گذاری شهرداری تهران یکی از مهمترین اقدامات این دوره مدیریت شهری است، ذیل این داشبورد سند جامع سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات و بلاتکلیفی پروژه‌های جاری، تشکیل هیات اندیشه‌ورز، تشکیل کمیته حقوقی و قراردادی، تهیه پیش‌نویس لایحه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، آماده‌سازی اطلس سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شهر تهران انجام شده است.

* درباره آخرین وضعیت احداث زباله‌سوز در تهران باید بگویم که جزئیات فنی زباله‌سوز را باید از سازمان مربوطه بپرسید اما مشاور خروجی طرح را به ما اعلام کرده است و ما نیز چند مدل مالی و اقتصادی تدوین کردیم و بعد از آن مطالعات را به سازمان‌های مربوطه ارائه خواهیم کرد. اما در نظر داشته باشید که زباله‌سوز بزرگترین پروژه مالی شهرداری تهران است.

*درخصوص سرانجام تم‌پارک در شرق تهران هم صحبت این است که مکاتبات متعددی را با سازمان‌های محیط زیست از جمله منابع طبیعی داشته‌ایم که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم البته در حال رایزنی با سرمایه‌گذار هستیم تا طرح خود را تعدیل کند و شهردار نیز به وزیر کشاورزی نامه زده است تا در جلسه‌ای راه‌های احداث این تم‌پارک بدون آسیب رساندن و تصرف فضا، عملیاتی شود. البته طرح سرمایه‌گذار وسیع است و قابلیت اجرا به آن‌گونه که مدنظرش است را ندارد و همچنین باید مطالعات ترافیکی و غیره این طرح نیز انجام شود و باید در مورد اجرای این پروژه بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

*ساخت هتل‌های جنگلی در برخی از بوستان‌های جنگلی هم هنوز نهایی نشده و به همین دلیل هم هیچ مجوزی صادر نشده اما روز گذشته با یک مجموعه فاخر که اسم آن را قید نمی‌کنم جلساتی در مورد ساخت هتل‌های جنگلی داشتیم.

*مطالعات نشان می‌دهد به دلیل هزینه‌های زیاد نگهداری جنگل‌ها و کمبود آب متاسفانه بعضی از فضاهای جنگلی همچون سرخه حصار و... آسیب دیده‌اند و یکی از راه‌های نجات آنها همین مساله است، بخش خصوصی در ازای سود شهرداری ملزم به نگهداشت فضاهای جنگلی می‌شود.

*فراخوان ساخت هتل کوهستان در منطقه ۲ به زودی اعلام می‌شود و سرمایه‌گذار خارجی نیز برای ساخت هتل برج میلاد اعلام آمادگی کرده است، اتمام پروژه دیدار نیز در دستور کار است؛ اما با این حال نیاز به فضای اقامتی وجود دارد و طرح ما این است که بدون تعرض به فضای سبز هتل بسازیم و روز گذشته نیز با این شرکت که تجربه خوبی در سراسر کشور دارد، جلسه برگزار کردیم و قرار شد که مطالعات خود را در این خصوص انجام دهد و بعد از اینکه طرح کامل شد موضوع را به منابع طبیعی ارجاع می‌دهیم و بعد از آن سبک این هتل‌ها وارد تشریفات قانونی می‌شود. اما دقت داشته باشید مهمترین آورده ساخت این هتل‌ها فضای سبز خواهد بود.

*درخصوص سرانجام پروژه هزار و یک شهر با تاکید بر اینکه متاسفانه این پروژه در گردابی افتاد که به نظر من بخش زیادی از این گرداب فضای سیاسی بود و پروژه را به سمتی برد که انجام نشود، البته طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل نکرد و شریک ما نیز معتقد است که متعاقبا شهرداری هم به تعهدات خود عمل نکرده و نهایتا پروژه‌ای که قرار بود سال ۹۶ تمام شود، حالا در حد پیشرفت ۱۷ درصدی قرار دارد.

*با شریک‌مان جلسات زیادی برگزار کردیم و شریک اعلام کرد که قراردادی که در آن زمان منعقد کرده آورده‌های اقتصادی را تأمین نمی‌کند و شریک خواستار تغییر در قرارداد بود و تا پایان اردیبهشت‌ماه فرصت زمانی دارد که نسبت به ارائه پیشنهاداتش اقدام کند و اگر به توافق رسیدیم تا پایان سال آینده می‌بایست پروژه هزار و یک شهر عملیاتی شود و اگر به توافق نرسیدیم و سرمایه‌گذار انصراف بدهد می‌توانیم برنامه‌های دیگری داشته باشیم اما نکته مهم این است که با شریک به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است به جای دعاوی حقوقی با توافق موضوع را جلو ببریم.

* درخصوص سرانجام توسعه شهر آفتاب نیز با بیان اینکه ما در مورد پروژه شهر آفتاب توسعه را دنبال می‌کنیم به‌گونه‌ای که قرار است تمام آورده‌های شهر آفتاب صرف همان مجموعه شود، مدیران شهری به دنبال انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب هستند؛ اما مساله این است که ما در شهر آفتاب کمبودهایی داریم و وزیر صمت در جلسه با شهرداری تأکید کرد که ظرفیت‌های لازم در شهر آفتاب ایجاد شود و بعد از آن نمایشگاه‌های پرمخاطب منتقل شود. به نظر می‌رسد اگر همت کنیم یک تا دو سال آینده نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب منتقل می‌شود و اولویت ما اکنون ساخت سالن‌ها و بعد ساخت مرکز تجارت جهانی ۲ است. اما اگر بتوان با توجه به ظرفیت‌های پیرامونی نمایشگاه به یک ذون اقتصادی و یا منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کنیم این نمایشگاه نیز رونق دوچندانی خواهد گرفت.

کد خبر 846388 برچسب‌ها ساخت و ساز سفر - هتل و هتلداری شهردارى تهران تهران بوستان مدیریت شهری

دیگر خبرها

  • ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستها
  • یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران ساخته می شود | راه نجات بوستان های جنگلی تهران از نظر یکی از مدیران شهری
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • سامانه‌ خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان ساخته شد
  • ناگفته‌هایی از نجات یافتگان در کوهستان | طبیعت‌گردانی که با مرگ دست و پنجه نرم کردند
  • روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • انرژی خورشیدی چیست؟
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی فوق نازک