Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین صفاری  مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به مسمومیت غذایی در ماه محرم و صفر سال گذشته و همچنین ماه رمضان سال جاری، اظهار کرد: خیران و افرادی که نذوراتی دارند باید این مسأله را مدنظر داشته باشند که زمان زیادی بین بسته‌بندی و مصرف غذا وجود نداشته باشد زیرا بسته‌بندی، قرار دادن غذاها روی هم و نگهداری بیش از 3 ساعت نهایتاً زمان زیادی را تا مصرف غذا به دنبال دارد که شرایط مساعدی برای رشد میکروب و آلوده شدن غذا فراهم می‌کند و در نهایت سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را دچار مسمومیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که در ایام ماه محرم حدود 45 تیم دو نفره نظارت بر هیئات، مساجد و تکایا را بر عهده دارند و به مکان مراسم‌ها و تهیه و پخش نذورات مراجعه می‌کنند، افزود: 20 تیم بازرسی در داخل شهر اصفهان و 25 تیم بازرسی در شهرستان‌ها نسبت به حجم کاری موجود، فعالیت می‌کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در ادامه بیان کرد: این تیم‌های دو نفره بازرسی در حال حاضر از هیأت‌ها، مساجد و مراسم‌های عزاداری بازدید کرده و گزارش کاری خود را تهیه و ارائه می‌کنند، اگر موردی مغایر با موازین بهداشتی وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم برخورد قهری داشته باشیم و باید در این موارد همکاران تذکر و آموزش لازم را بدهند زیرا باید حرمت عزاخانه امام حسین(ع) و افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند حفظ شود، مگر این‌که در خطر بودن سلامت مردم به جد دیده شود، در این صورت به اجبار با این گونه مکان‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی همچنین از آموزش دادن به هیئات خبر داد و مطرح کرد: حدود 20 روز قبل از محرم آموزش‌ها و تذکرات لازم به تعدادی از هیئات داده شد، به خصوص پیرامون ذبح غیرمجاز یا کشتار غیرمجاز که نباید جلوی دسته‌ها انجام شود، بعضی از افراد تمایل دارند که نذورات و ذبح خود را جلوی دسته‌ها انجام دهند که از نظر مرکز بهداشت و دامپزشکی ممنوع است و با توجه به بیماری تب کریمه کنگو یا ( CCHF)، این موضوع باید رعایت شود.

صفاری در ادامه اذعان داشت: آموزش‌های لازم برای جلوگیری از این اقدام انجام شده است زیرا کار بسیار خطرناکی است، گوسفندی که ذبح می‌شود باید حتماً مورد تأیید کارشناس‌های دامپزشکی باشد تا دچار بیماری خاصی نباشد و از نظر سلامت گوشت و انتقال بعضی از بیماری‌ها مثل CCHF حتماً باید اطمینان حاصل شود که گوشت مشکلی ندارد که اگر این کار در کشتارگاه انجام شود، همه مسائل بهداشتی رعایت می‌شود.

وی با اشاره به خطرناک و سرطان‌زا بودن ظروف یکبار مصرف فوم و پلی استایرن به دلیل آزاد شدن مونومر هنگام ریختن مواد غذایی داغ درون آن‌ها، عنوان کرد: خیران برای پخش نذورات خود از ظروف مورد تأیید استفاده کنند و تأکید ما بر این است که خیران بحث سلامتی مردم را هم جزو نذوراتشان قرار دهند، آن‌ها می‌توانند از ظروف گیاهی و ظروف آلومینیوم که مشکل خاصی نداشته باشد و لیوان‌های سلولزی یا گیاهی برای چای استفاده کنند ولی از لیوان‌های پلی استایرن برای نوشیدنی‌های داغ به هیچ وجه استفاده نشود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با توجه به تمایل گروهی به استفاده از ظروف دائم به جای یکبار مصرف، متذکر شد: اگر در شست‌و‌شوی استکان و نعلبکی، سه مرحله نظافت رعایت شود و از عهده این‌ کار بر بیایند، مشکلی ندارد، ولی ما در بحران کم‌آبی به سر می‌بریم و این کار مصرف آب را زیاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: برای رعایت بهداشت این ظروف باید در یک ظرف چای و تفاله را خالی کنند، در ظرف دیگری که آب و مواد شوینده مخلوط شده، استکان و نعلبکی را تمیز کنند و در ظرف بعدی با آب جاری یا همان آب لوله کشی مرحله نهایی تمیز کردن را انجام دهند، اگر این سه مرحله انجام شود از نظر بهداشت و سلامتی مشکلی ندارد ولی به هر حال بحث صرفه‌جویی در مصرف آب هم مطرح است که در این روش انجام نمی‌شود.

صفاری خاطرنشان کرد: اگر از لیوان‌های سلولزی یا مقوایی که مورد تأیید است یا لیوان‌های گیاهی یا استکانی که به خوبی نظافتش رعایت شده باشد، برای نوشیدنی‌های داغ استفاده شود، مشکل بهداشتی وجود نخواهد داشت ولی از ظروف پلی استایرن یا پلاستیک به هیچ عنوان استفاده نشود.

وی در رابطه با مواد غذایی خامی که استفاده می‌شود، به خیران توصیه کرد: از مواد غذایی و آب مصرفی مناسب، مطلوب و با کیفیت استفاده شود، برنج، گوشت، حبوبات یا موادی که به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند حتماً از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و محل پخت مورد تأیید کارشناسان بهداشت باشد و در طباخی‌های غیرمجاز یا مکان‌هایی که شرایط بهداشتی را ندارند، مراحل تهیه غذا انجام نشود تا برای سلامتی مصرف کنندگان مشکلی به وجود نیاید.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان به مردم توصیه کرد: مردم از ظروف نامناسبی که برای توزیع نذورات در برخی مکان‌ها وجود دارد، استفاده نکنند، درست است که نذر امام حسین(ع) است ولی سلامتی خودشان هم مطرح است و نباید از لیوان‌های شفاف و یکبار مصرف برای نوشیدنی‌های داغ مثل چای و شیر استفاده کنند.

وی از خیران و مردم خواست: کسانی که نذر دارند حتماً محل‌هایی را برای جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف یا زباله‌ها در نظر بگیرند و همچنین مردم دقت کنند که با پخش کردن و پرتاب ظروف غذا یا لیوان چای به بیرون از خودرو، کار کارگران شهرداری را دوچندان نکنند که این کار زیبنده عزاداران امام حسین(ع) نیست.

صفاری در پایان تصریح کرد: اگر مردم احیاناً مواردی را دیدند که با موازین بهداشتی مغایرت داشت، می‌توانند با سامانه 190 که به صورت رایگان در اختیارشان قرار دارد، به ما اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/م

 

نظارت 45 گروه بازرسی بر نذورات استان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۱۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟

گروه اقتصاد و درآمد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، امروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس، برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشته است، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند و مجلس چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرده، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

به گزارش جماران، قالیباف در نشست علنی مجلس تاکید کرد: آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

 

انتقادات نمایندگان مجلس از عدم اجرای تعهدات در تامین نیازهای دارویی کشور تا جایی پیش رفت که نمایندگان کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ دانستند و ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه را به رای گذاشتند.

این اظهارات ریس مجلس در حالی مطرح شد که در آخرین روز فروردین ماه، بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، در جریان بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان «کوثر سمنان»، خبر خوشی برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها داشت. او با بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه ریزی است، گفته بود در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوار‌ها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم. به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.

با اینکه جامعه و نظام سلامت کشور نیاز فراوانی به تحقق این وعده ها دارد و اجرایی شدن آن خصوصا برای اقشار محروم که بعضا به دلیل ناتوانی در تامین داروی مناسب که با قیمتهای گزافی به فروش می رسند، جان خود را از دست می دهند، اهمیت زیادی دارد، اما انتقاد از وضعیت بغرنج تامین دارو و هزینه درمان در ماه ها و هفته های پیش، پرتکرارتر از گذشته مطرح می شود.

حتی حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ماه های گذشته گفت: در برخی از بیمارستان‌ها تا وقتی از بیمار سکه و دلار نگیرند بیمار را عمل و درمان نمی‌کنند، باید وزارت بهداشت فکری کند چون این موضوع مشکل اساسی در کشور است.

علاوه بر این، گزارشها حاکی از این است که در هفته های گذشته، قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی رشد چند برابری داشته و تامین آن با مشکلات متعددی برای خانواده ها همراه است.

رایگان شدن درمان انواع سرطان ها در حالی نوید داده می شود که بررسی ردیف های بودجه ای سال 1403 که در جریان لایحه ای به مجلس تقدیم شده، نشان می دهد ردیف های بودجه ای مرتبط با تامین دارو و امور بیماریهای خاص هم حال و روز خوشی ندارند.

هر چند که بودجه قابل توجهی برای توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور درنظر گرفته شده است، اما این بودجه در راستای تامین تجهیزات است و نه کمک به تامین ارز واردات دارو یا درمان بیماران خاص و صعبت العلاج، همچنان که ردیف بودجه کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، یرخشک، کیت و کیسه خون و مواد مصرفی پزشکی رد 3درصدی داشته و به سازمان بیمه سلامت مرتبط با اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده با پوشش بیمه درمان، هیچ بودجه ای تعلق نگرفته است.

علاوه بر اینها، رشد بودجه کمک به انواع خیریه های مرتبط با درمان بیماریهای خاص، سرطانی و ام. اس. که اسامی آنها در ردیف بودجه ای ذکر شده، منفی بوده است. براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس ، در شرایطی که کشور با تورم رسمی بالای 40درصد روبرو است، رشد بودجه 23 درصدی برای وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

         

دیگر خبرها

  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • سرطان روده بزرگ سهم ۱۰درصدی از کل سرطان‌ها دارد
  • مصرف کدام کره از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟