Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:00:51 GMT

بی توجهی به حق الناس آسیب عزاداری های امروزی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۲۴۳۸

بی توجهی به حق الناس آسیب عزاداری های امروزی

هر ساله در ماه محرم مراسم های عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود، مراسم هایی که نماد و جلوه ای از فرهنگ عاشورا است ولی گاهی این مجالس آمیخته مسائلی می شود که مغایر با اهداف و راه سیدالشهدا (ع) است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، با فرارسیدن ماه محرم آیین های عزاداری در اقصا نقاط جهان از جمله در ایران اسلامی برگزار می شود، این مراسم ها در استان قزوین هم با حضور گسترده عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود که نشان دهنده عشق و ارادت مردم به خاندان پیامبر (ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهمیت مجالس و محافل عزادری امام حسین (ع) در تبیین راه این امام تا به آنجا است که در حدیثی از امام رضا (ع) آمده است هر کس در مجلسی بنشیند که در آن، امر (و خط و مرام ما) احیا می شود، دلش در روزی که دل ها می میرند، نمی میرد.

 

با توجه به اهمیت مراسم عزاداری سیدالشهدا در ماندگاری پیام نهضت عاشورا، آنچه بسیاری ضروری به نظر می رسد برگزاری شایسته این محافل و مجالس است ولی گاهی دیده می شود این مراسم ها آمیخته  به مسائلی می شوند که مغایر با اهداف و قیام امام حسین (ع) است و این مراسم ها را از هدف اصلی که دارند، دور می کند.

 

 

* اقامه نماز در برگزاری مراسم های عزاداری باید در اولویت باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین در خصوص آسیب هایی مراسم عزاداری بیان کرد: اصل عزاداری مورد سفارش اهل بیت عصمت و طهارت است به اندازه ای که ائمه معصومین بعد از سیدالشهدا (ع) در خانه خود روضه می گرفتند و مبلغ و مداح دعوت می کردند و با این جلسه و با اشک چشم، معارف اصلی را در ذهن ها می نشاندند.

 

حجت الاسلام رضا کاظم لو اضافه کرد: بنابراین هدف اصلی در ایجاد مراسم عزاداری تبلیغ دین است و وقتی تبلیغ دین همراه با احساسات و معنویت شد در دل ها می نشیند و حتی می تواند انقلابی ایجاد کند به طوری که امام خمینی (ره) هم در فرمایشات خود بر توجه به محرم و صفر تأکید داشتند.

 

وی عنوان کرد: متأسفانه در طول تاریخ قضییه کربلا، دچار برخی اشتباهات شده ایم که البته به این موضوع انحراف نمی گویم زیرا در انحراف قصد وجود دارد ولی این اشتباهات به این دلیل صورت گرفته که شاید خواسته ایم مجالس را بیشتر گرم کنیم.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین اعلام کرد: یکی از موارد این است که عزاداری را بیشتر از نماز مورد توجه قرار دادیم در حالی که می دانیم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب ایشان در زیر تیغ حلقه دشمن نماز را به جماعت خواندند ولی وقتی به عزداری های خود چه در عاشورا و چه در دیگر روزها نگاه می کنیم گاهی می بینیم که دسته عزاداری ما پرشورتر از دسته نماز است و این موضوع به ما هشدار می دهد که مراقب باشید از هدف دور نشوید و هدف خداست و امام حسین (ع) هم خواست مردم را با خدا آشنا کند و با نماز این مسئله را اعلام کرد.

 

وی تأکید کرد: بنابراین از مردم خواهشمندیم بین خود و خدا بدون هیچ وابستگی به جناح و گروه خاصی به اصل مسئله بیشتر بپردازند و همه این اقدامات هم برای این است که انسان را موحد کند و شعار توحید هم نماز است.

 

حجت الاسلام کاظم لو اعلام کرد: مشکل و آسیب دیگر در بحث عزاداری ها، بحث محتوایی است به طوری که دیده می شود در محتوای گفتارها و شعارها گاهی انسان ها مقام معصوم را با مقام انسان عادی مقایسه می کنند حال آنکه به کربلا که نگاه می کنیم، می بینیم حضرت زینب (س) همه این سختی ها و تکه تکه شدن ها را فرمود زیبایی است زیرا وقتی خدا را می بیند این سختی ها زیبا می شود ولی گاهی در محتوا چیزهایی دیده می شود که مناسب این خاندان نیست.

 

وی گفت: نکته دیگر در خصوص دسته جات عزاداری ها است در گذشته بر طبل می زدند تا مردم مطلع شده و جمع شوند و در واقع طبل و عَلَم هدف نبوده بلکه وسیله اعلام عزاداری بوده است ولی امروز متأسفانه گاهی اینها جای هدف را گرفته اند در حالی که همین صدای طبل موجب آزار و اذیت دیگران می شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین خاطر نشان کرد: برای آگاه کردن مردم از مجالس نیاز به زدن طبل نیست و از طرفی هزینه های سنگینی برای این عَلَم ها می شود در حالی که نیازی نیست و همین هزینه ای که صرف عَلَم می شود می تواند صرف نیازمندان شود.

 

وی یادآور شد: بهترین راه این است در عزاداری سیدالشهدا این مسائل را رعایت کنیم زیرا اهل بیت (ع)  از ما می خواهند زینت آنها باشیم و تبلیغ دین را بکنیم و باید توجه داشته باشیم که هرچه داریم از محرم و صفر است.

 

 

استاد حوزه علمیه قزوین و کارشناس مسائل دینی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین با اشاره به لزوم توجه به حق الناس در برگزاری مراسم های عزاداری اظهار کرد: از آسیب هایی که در بحث عزاداری های وجود دارد، در بحث اجتماعی و اعتقادی است و در بحث آسیب ها در حوزه های اجتماعی برای نمونه دسته عزاداری موجب می شود تا شاهد راه بندان باشیم در حالی که اهل بیت (ع) به این معنا راضی نیستند.

 

حجت الاسلام محمد محمد حسینی اضافه کرد: نمونه دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که مراسم عزاداری برگزار شده و ظروف یکبار مصرف بسیاری روی زمین ریخته می شود و در واقع ایذا مومن را شاهد هستیم بنابراین اگر عزاداری همراه با ایذا دیگران و آزار و اذیت مومنان باشد نه تنها ثواب ندارد بلکه گناه هم دارد.

 

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش فرمود اگر حق الناسی بر گردن دارند با من نیایید و ما برای چنین امامی مراسم عزاداری برگزار می کنیم بنابراین باید نسبت به این نکته دقت لازم را داشته باشیم.

 

* ریا و آلودگی انگیزه نور را از مجالس عزاداری می گیرد

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه عزاداری نباید باعث شود روابط خانوادگی و اجتماعی فرد دچار آسیب شود برای نمونه فردی 10 شب به مراسم عزاداری رفته و فرزند و همسر خود را ندیده و مسائل زندگی اش را تعطیل کرده است، گاهی زیاده روی در یک ویژگی آسیب زننده به رفتارهای دیگر است.

 

وی در ادامه توضیح داد: در بحث اعتقادی هم آسیب و آفتی که وجود دارد، این است که گاهی در اشعار و مداحی ها نسبت به اهل بیت (ع) یا غلو، بزرگنمایی و افراط شده و یا تفریط و تحقیر صورت می گیرد و این کار اشتباه است و ما باید اهل بیت (ع) را آنگونه که هستند به مردم معرفی کنیم.

 

حجت الاسلام محمدحسینی گفت: آسیب دیگر اینکه جلسات عزاداری دارد مجوزی بر گناه می شود به طوری که در برخی مجالس گفته می شود با یک حسین به بهشت می روید، اگرچه این کار ثواب و اجر دارد ولی نباید عزاداری ها و سخنرانی ها چراغ سبزی باشد که فرد برود و گناه کند بنابراین باید مداحی و عزاداری ها به گونه ای نباشد که مجوز گناه به فرد دهد.

 

وی تأکید کرد: آسیب دیگر ریا و چشم و هم چشمی است که آفت خطرناکی است و امام حسین (ع) وقتی از مدینه حرکت کرد قدم به قدم بر اخلاص تأکید می کرد بنابراین ابتدا باید نیت ها و انگیزه ها صحیح باشد و برگزاری مراسم ها به دور از ریا و همراه با معرفت باشد زیرا این ریا نور را از مجالس ما گرفته و آلودگی انگیزه و نیت، برکت را از کار می گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در خصوص ضرورت معرفی الگوهای مناسبت عزاداری به مردم یادآور شد: مردم باید معرفت و بصیرت خود را نسبت به امام افزایش دهند و امام شناسی مقدم بر عزاداری است و یاران امام حسین (ع) با توجه به بصیرتی که داشتند با امام ماندند بنابراین باید این بصیرت افزایی را در بین اقشار مختلف مردم داشته باشیم تا این آسیب ها کاهش یابد.

 

برگزاری مراسم و مجالس حسینی نمادی از عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان است و این آسیب ها سبب شده تا این مجالس و محافل از مسیر اصلی خود فاصله بگیرند که در این بین سخنان رهبری بهترین راهبرد است که فرمودند «امروز حسین بن علی(ع) می تواند دنیا را نجات بدهد، به شرط آنکه چهره او را با تحریف مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم تحریف آمیز، کارهای تحریف آمیز و غلط، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منوّر حسین بن علی (ع) منصرف کند؛ با تحریف باید مقابله کنید».

 

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی اردبیل عزاداری امام حسین ع خبرگزاری شبستان شیراز روزنامه های ورزشی فوتبال ایران شیرخوارگان قیام عاشورا عزاداری امام حسین ع حق الناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در ارومیه

دریافت 35 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر (ع) مراسم عزاداری خیابانی و شاه حسین گویان پیش از ظهر شنبه در ارومیه برگزار شد.

کد خبر 6096354

دیگر خبرها

  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • برپایی مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در کیش
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) در شهرکرد
  • (عکس) گِل‌مالی قمی‌ها در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع)
  • مراسم دسته روی عزاداری شهادت امام صادق(ع) در شهر توپ آغاج
  • مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در رودسر
  • برگزاری مراسم عزاداری در ساوجبلاغ
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در ارومیه
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) در اردستان