Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- «دیگر رای نخواهم داد»، «از رای به روحانی پشیمانم»، «آینده چه می‌شود» این‌ها جملاتی است که این روز‌ها به وفور از سوی مردم کوچه و بازار و کاربران شبکه‌های اجتماعی شنیده می‌شود به نظر می‌رسد وضعیت فعلی کشور، جامعه را دچار نوعی سرخوردگی و نگرانی از آینده کرده است.   نخستین بار مسئله «ناامیدی» در ماه‌های نخست بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات شکل گرفت و فضای مجازی کشور و جامعه به سمت و سویی حرکت کردند که نمایانگر نوعی سرخوردگی از دولت و وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی توجهی روحانی به خواست عمومی جامعه در خصوص کابینه دولت دوازدهم، فیلترینگ، محافظه کاری حسن روحانی در مواجه با مخالفان از جمله مواردی بود که واکنش توام با ناامیدی مردم را به همراه داشت.

اما با آغاز نوسانات بازار ارز این ناامیدی با نگرانی‌های بسیاری از آینده همراه شد و حالا این روز‌ها جسته و گریخته در فضای مجازی شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از کاربران نه تنها از رای سال گذشته خود ابراز پشیمانی می‌کنند بلکه بعضا معتقدند که دیگر حاضر به حضور در انتخابات نخواهند شد. اما این صرفا در سطح جامعه وجود ندارد و بنا بر گفته روحانی، رگه‌هایی از ناامیدی میان وزرای دولت وی نیز دیده می‌شود و این می‌تواند تبعات بسیاری برای کشور داشته باشد.

تنها راهکار سیاست‌ورزی‌های اصلاح‌گرایانه است
در همین خصوص عبدالله ناصری تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفتگو با فرارو اظهار کرد: «تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران نشان داده است که هر زمان سیاست‌ورزی اصلاح‌گرایانه مداوم و مستمر بوده است، دستاورد‌های بسیاری برای مردم و جاممعه مدنی و همچنین عرصه سیاسی کشور به همراه داشته است. در نقطه مقابل هر زمان که سیاست ورزی‌های اصلاح‌گرایانه ارتباط خود را با جامعه قطع کرده است و کمتر به آن توجه شده، هر سه عرصه سیاسی، جامعه و جامعه مدنی، متضرر شده اند؛ لذا به عقیده من هر اتفاقی هم که رخ دهد باید نگاه اصلاح‌گرایانه در کشور تداوم پیدا کند و هیچ وقت هم با این سیاست‌ورزی نباید قهر کرد.»

وی ادامه داد: «با این حال من هم مانند بسیاری از اصلاح‌طلبان نگران آینده هستم و به همین دلیل است که مداوم تاکید داریم که آقای روحانی باید عملکرد به مراتب بهتری از خود به نمایش بگذارد. زیرا عبور از گفتمان اصلاح‌گرایانه‌ای که در ایام انتخابات از آقای روحانی دیدیم و اصلا به همین دلیل هم به ایشان رای دادیم، می‌تواند تبعات بسیاری برای نظام سیاسی کشور به همراه داشته باشد. آقای روحانی و تمام کنشگران سیاسی باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط کشور در یک وضعیت خاص قرار دارد اگر قرار باشد در این بزنگاه رویکرد‌های اشتباه در دستور کار قرار گیرد، هزینه آن را تمام کشور پرداخت خواهند کرد.»

او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان میزان ناامیدی که در جامعه ایجاد شده را کاهش داد، اظهار کرد: «الان متاسفانه مشکلات اقتصادی بر هرنوع برداشت و تحلیل سیاسی و جامعه شناختی سایه انداخته است و به همین دلیل معمولا می‌بینیم که نگاه مردم در کوچه و خیابان بسیار متفاوت است. البته نمی‌توان به آن‌ها ایرادی هم گرفت. زیرا به هرحال مقوله اقتصاد در مولفه بسیاری تاثیر می‌گذارد اگر قرار باشد نگاهی به تمامی ابعاد داشته باشیم باید بگویم که هیچ موضوعی در کشور نیست که تحت تاثیر اقتصاد قرار نگرید؛ لذا طبیعی است که مردم تحت تاثیر فشار اقتصادی که این روز‌ها در کشور وجود دارد، نتوانند تحلیل مناسبی از شرایط موجود داشته باشند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: «بنابراین تنها راه برون رفت از شرایط فعلی بهبود وضعیت اقتصادی کشور است که این خود نیازمند عوامل مختلفی است. زیرا برای بهبود اوضاع ما نیازمند این هستیم که علاوه بر یافتن راهکار‌های اقتصادی، عملکرد مناسبی هم در عرصه سیاست خارجی داشته باشیم. زیرا همانطور که می‌دانید بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور به دلیل مسائلی است که در حوزه سیاست خارجی رخ داده است و اگر ما می‌خواهیم مجددا امید را به کشور برگردانیم یا افزایش دهیم، باید دست به اقدامات جدی در این عرصه بزنیم.»

او عنوان کرد: «از سوی دیگر مسئله سیاست داخلی هم مهم است و متاسفانه دولت آقای روحانی در این حوزه هم دستاورد چندانی نداشته اند باید سعی کنند برای برخی مسائل راهکار‌های عملی بیابند. در چنین شرایطی نگاه واقع بینانه‌تری در کشور حاکم خواهد شد با کاهش فشار اقتصادی مجددا امید با جامعه برمی‌گردد. واقعیت این است که الان مردم به دلیل این فشار‌های اقتصادی در اوج عصبانیت سیاسی و اجتماعی هستند و این نه تنها به آینده سیاسی آقای روحانی لطمه خواهد زد بلکه آینده سیاسی نظام مدیریتی و سیاسی کشور را هم تهدید می‌کند.»

ناصری در خصوص نقش جریان‌های سیاس در این برهه زمانی عنوان کرد: «به عقیده من جریان‌های سیاسی باید رویکرد‌های اصلاح‌گرایانه خود را ادامه دهند. زیرا اگر قرار باشد از سیاست‌ورزی اصلاح‌گرایانه عبور کنیم، جامعه یا به سمت براندازی می‌رود و یا منفعل می‌شود که هر دو حالت آینده مناسبی را برای نظام سیاسی کشور به همراه نخواهد داشت؛ بنابراین مردم باید بپذیرند که جز روند اصلاح‌گرایانه هیچ راه حل دیگری وجود ندارد و چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان باید این مسیر را ادامه دهند و این را برای جامعه مدنی با تمام پستی‌ها و بلندی‌هایی که دارد، شفاف کنند.»

ناکارآمدی دولت‌ها به ناامیدی دامن زده است
همچنین حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «به نظر من ابتدا لازم است امیدواری را تعریف کرد و مشخص شود که منظور از امید در جامعه و امید به آینده چیست. اگر منظور از امید این است که ما یک آینده روشن و مشخص بر اساس آرمان‌هایی که تعریف کرده ایم، برای کشور متصور هستیم که خب به عقیده من این در میان همه مردم ایران وجود دارد. زیرا مردم از تلاش و حرکت برای رسیدن به وحدت، کوتاه نخواهند آمد و همانطور که مقام معظم رهبری هم بار‌ها تاکید کرده اند، کشور ما یک آینده روشن خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «اما اگرمنظور از ناامیدی، رویکردی است که مردم در مواجه با روش‌ها و شیوه‌هایی که برخی مسئولان، دارند باید بگویم که کاملا درست است و این روز‌ها میزان ناامیدی از برخی مسئولان به دلیل نادیده گرفتن قول‌ها و وعده‌های آن‌ها نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. دلیلش هم این است که بعضا برخی شعار‌هایی دادند که توانایی اجرای آن را نداشتند و یا پایداری لازم برای تحقق این قول‌ها را نداشتند.»

او افزود: «یک بُعد دیگر از ناامیدی که ممکن است در کشور وجود داشته باشد این است که ما امیدوار بودیم که پله‌های ترقی را خیلی سریع‌تر طی کنیم، اما حالا با گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، توقعات مردم به مراتب بالاتر از آنچه امروز داریم است. در این باره هم دستگاه‌های اجرایی مقصر هستند و اگر عملکرد بهتری انجام می‌دادند، قطعا امروز وضعیت کشور بسیار متفاوت‌تر بود؛ بنابراین برخی ناامیدی‌ها به معنی این است که مردم از برخی مسئولان بریده‌اند و خسته شدند که می‌آیند و می‌روند، اما کارنامه خوبی از خود به جا نمی‌گذارند. البته دلیل دیگری هم دارد و این است که ما با دشمنانی در خارج از کشور مواجه هستیم که پیروزی بر آن‌ها نیازمند صبر و پایداری است که برخی این صبر و پایداری را ندارند و حالا کاملا نامید شده‌اند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص راهکار برای برون رفت از این وضعیت ناامیدی و نگرانی که در جامعه ایجاد شده است، اظهار کرد: «به هرحال مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می‌طلبد که یک فرماندهی متمرکز و قدرتمندی را برای مقابله با تهدید‌ها و تحریم‌ها ایجاد کنیم و قاعدتا در این مسئله هم اختلاف نظر خاصی وجود ندارد. ولی اگر افرادی که صحبت از ناامیدی به میان می آورند منظورشان این است که ما در یک شرایط بحرانی قرار داریم و می‌خواهند بحث ناکارآمدی را مطرح کنند، این همان موضوعی است که دشمن روی آن متمرکز شده است و سعی دارد نظام را ناکارآمد جلوه دهد و من این را اصلا قبول ندارم و معتقدم افرادی که این را مطرح می‌کنند به نوعی سعی در فضا سازی برای ایجاد بحران دارند؛ لذا من فکر می‌کنم یکی از راهکار‌های رفع مشکلات و ناامیدی در کشور این است که جریان‌های سیاسی دست از این رقابت‌های خود بردارند و متحد به دنبال رفع مشکلات باشند.»

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال آیا اینکه طی ۴۰ سال همچنان در برخی حوزه‌ها دچار مشکلات اساسی هستیم به معنی ناکارآمدی نیست، گفت: «ببینید ما مدعی این نیستیم که در تمامی بخش‌ها بهترین عملکرد‌ها وجود داشته است و ما با هیچ مشکل و ضعفی مواجه نیستیم. اما معتقدم که مشکل ناکارآمدی دولت‌ها است نه نظام سیاسی حاکم. اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که عزم و اراده یک کشور در مواجه و حل مشکلات است نه اینکه دربرابر آن تسلیم شویم. کسانی که الان دم از بحران می‌زنند به دنبال یک بازگشت به عقب و تحجر سیاسی هستند و حتی بعضا از بازگشت به دوران طاغوت صحبت به میان میاورند و من اصلا با این موافق نیستم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: حسن روحانی اصلاح طلبان اصولگرایان دولت اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی جان‌باختن شهروندان عمانی در حادثه سیل را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جان‌باختن تعدادی از شهروندان عمانی در حادثه ناگوار سیل در این کشور را به دولت و مردم سلطنت عمان به ویژه خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن ابراز تأثر و تأسف از این رخداد طبیعی که موجب خسارت جانی و مالی گردید، مراتب همدردی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را به این کشور همسایه و برادر ابراز داشت و از خداوند متعال برای قربانیان این حادثه ناگوار، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان آن‌ها صبر و شکیبایی مسالت نمود.

کد خبر 6079816 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • تفاوت‌های دولت اسلامی و سکولار
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است
  • سلاح ورزی: بعد از عملیات روز یکشنبه شرایط اقتصادی کشور به سوی آرامش می‌رود
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • تسلیت کنعانی به دولت و مردم عمان
  • کنعانی جان‌باختن شهروندان عمانی در حادثه سیل را تسلیت گفت
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند