ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به آن برای هرکسی جنبه شخصی دارد
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۳۱۴۱
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور مرتضی کربلایی (مدرس حوزه و دانشگاه) و یحیی یثربی (استاد تمام دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه یحیی یثربی با اشاره به این که عرفان و تصوف یکی از آیین ها یا مکاتب باستانی هستند، گفت: عرفان و تصوف مربوط به دوانی باستانی زندگی و تاریخی انسان است که عقلانیت حضور خاصی نداشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی عرفان و تصوف برای اولین بار در هند و یونان باستان شکل گرفته است، اظهار داشت: بر اساس نظریه های مختلف مردم هند در دستیابی و اعتقاد به عرفان و تصوف بر مردم یونان باستان تقدم دارند.
استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به اعتقاد صوفیان، عنوان کرد: صوفی های معتقد هستند که درک از طریق حس و عقل فقط به ظاهر دنیا محدود می شود و عالم پشت این دنیا را با تکیه بر عقل و حس نمی شود درک کرد.
وی با اشاره به این که صوفیان میان ظاهر و باطن فاصله می بینند، تصریح کرد: به اعتقاد صوفی ها برای رسیدن به باطن باید از پس مشقت های بسیار عبور کرد.به اعتقاد صوفیان باطن انسان آموختنی نیست، بر همین اساس صوفی ها برای دستیابی به باطن متحمل زحمات و رنج طی مسیر می شوند.
یثربی با اشاره به این که عرفان در طول مسیر و یک پروسه قابل دستیابی می شود، اظهار داشت: ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به این پدیده برای هر شخص جنبه ای شخصی و فردی دارد.
در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو مرتضی کربلایی با اشاره به گرایش به معنویت و عرفان قدمت بسیار زیادی در تاریخ زندگی انسان دارد، گفت: سطح ظاهر دین در قالب شریعت معرفی می شود، در حالی که این پدیده از لایه هایی بسیار عمیق و تو در تو شکل گرفته است.
وی با اشاره به این که منشا حرف های تمامی عرفای حقیقی در شریعت و قرآن است، اظهار داشت: در مسیر شریعت انسان از ارتکاب به گناه منع می شود، در حالی که در طریقت انسان علاوه بر منع ارتکاب از فکر کردن به گناه نیز منع می شود.
این استاد حوزه در ادامه افزود: در بسیاری از موارد نیت به یک عمل برابر است با عمل کردن به آن موضوع، بر همین اساس موارد باطنی متعدد می تواند در مسیر گناه می تواند ارتکاب به گناه محسوب شود.
کد خبر 4404355 سارا فرجیمنبع: مهر
کلیدواژه: تصوف رادیو گفتگو عرفان اسلامی مردم علیه احتکار ماه محرم معرفی کتاب عاشورا فعالیت های قرآنی فلسفه علوم انسانی امام حسین ع قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه دانشگاه مذاهب اسلامی قرآن انقلاب اسلامی ایران نقد کتاب اندونزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبههای اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، میترا امین لو، مدیر كانون مدیریت داراییهای فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار كرد: مالكیت فكری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسئله اقتصاد شكل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.
مدیر كانون مدیریت داراییهای فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی كه در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب كرده اما گاهی در برخی حوزهها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبههای اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: مالكیت فكری در سالهای اخیر فقط به سمت اختراعات حركت كرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.
امین لو با اشاره به اینكه قانون مالكیت صنعتی هنوز بعد از ۱۶ سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپیرایت به قانون مالكیت صنعتی، روند كار بهشدت كند شد و متأسفانه قانون کپیرایت نیز بهطور كامل متوقف شد.
وی در این باره افزود: ما در حال حاضر در یك سری حوزهها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیتهای رقابتی جدی پیدا كردیم و این در حالی است كه نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلكه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.
مدیر كانون مدیریت داراییهای فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالكیت فكری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه كشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یك سری كنوانسیونها هم شكل گرفته تا همگرایی را زیاد كنند و به همین دلیل برخی كشورها به كنوانسیونهای بینالمللی پیوستند.
امین لو با بیان اینكه تقریباً همه كشورهای دنیا به كنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند كشور معدود به این كنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است كه بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار بهصورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوریهایی مانند هوش مصنوعی و بلاكچین نیز قوانین حقوق کپیرایت و مالكیت صنعتی را تغییر داده است.
انتهای پیام/