پاسخ برخی مداحان به ورودشان به عرصه سیاست؛ سعید حدادیان: در سیاست از علی پروین صاحبنظرتر هستم/ پناهی: وظیفه مداح ورود به سیاست نیست
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۴۴۸۶۸
ساعت24-درباره ورود مداحان به عرصه سیاست دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. موافقان میگویند مداح باید شم سیاسی داشته باشد.
ورود مصداقی مداحان به عرصه سیاست از دوران دولت نهم یعنی محمود احمدینژاد باب شد. دولت معجزه هزاره سوم که بسیار به مذاق برخی از مداحان خوش آمده بود باعث شد تا پای مداحان علاوه بر مجالس و هیئات به سفرهای استانی هم باز شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره ورود این قشر از جامعه به عرصه سیاست، درون جامعه مداحان نیز دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. آنچه در زیر میخوانید پاسخ برخی از مداحان سرشناس به این پرسش است که «آیا مداحان باید به عرصه سیاست و مصادیق آن ورود داشته باشند؟» پاسخها از منابع رسانهای جمعآوری شده است. احمد زینالعابدین: مداح باید شم سیاسی داشته باشد
وقتی که به گذشته رجوع میشود و به هاشمیات مینگریم یا به مداحان بزرگی، چون دعبل خزاعی و کمیت و ...، متوجه میشویم که اینها نمیتوانستند، به سیاست وارد نشوند.
نمیتوانستند که از ظلم و ستم بنیامیه در حق اهل بیت (ع) سخن نگویند. نمیتوانستند، از مظلومیت اهل بیت (ع) حرفی به میان نیاورند. باید از یزید زمان و عمر سعد زمان سخن میگفتند. سیاستبازی و فریببازی مد نظر نیست؛ اما اینکه از سیاست حرفی بزنند، جای بحث است.
بله؛ باید از انتخابات و مبارزه با آمریکا و اسرائیل و بیعدالتی روزگار و ... صحبت کنند. برای حفظ نظام باید از مظلومیتهای ولایت مطلقه فقیه سخن به میان آورند. دیانت ما همان سیاست ماست و سیاست ما همان دیانت ما. هر روزی مناسبات خاص خودش را دارد، سخنران با سخنرانیاش، مداح با مداحیاش و ... باید در حیطه کار خودشان، برای تبعیت از، ولی امر مسلمانان از سیاست صحبت کنند.
مداح باید شم سیاسی داشته باشد و به بحث سیاسی وارد شود. امروز موضوع غزه و فلسطین مطرح است. یک روز بحث وهابیت و کشتار شیعیان است و ...؛ پس باید در هر موضوعی بدون جنجالآفرینی و مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری وارد شد.
منصور ارضی: سیاست ما عین مداحی ماست
سیاست ما عین مداحی ماست امام میفرماید، مدرس هم میگوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست به ما بگویید. دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست. یعنی همه حرکتهای امام حسین (علیه السلام) سیاسی بوده، اما سیاسی کاری نبوده است. چه مرضی افتاده در این افراد که مدام میگویند چرا مداحها اینطور میکنند.
مجلهای منتشر میشود که پشتوانه آن سازمان تبلیغات و شهرداری است در آن بیان میکند که نباید مداح سیاسی باشد. "أرضیتم بالحیاة الدنیا" راضی شدیم به متاع دنیا. اینها میگویند روضه امام حسین (علیه السلام) باید تعزیهای باشد. برای اینها خوب است. اما تعزیهای که به کسی برنخورد. اما اگر امام حسین (علیه السلام) را برای مردم ترسیم کردی که از ما این کار میخواهد واکنش نشان میدهند. اما امروز برعکس شده است و ما همه از امام حسین (علیه السلام) طلبکاریم که این حاجت آن حاجت را بده و...، اما الآن میبینیم که امام حسین (علیه السلام) از ما تکلیف خواسته است برای دین. امام (علیه السلام) که از ما التماس نمیکند. بدانید که نهضت مداحها هم در طول تاریخ، با این وضعیت درست شده و برای غیر سرخم فرود نیاورده است الا خدا و اهل بیت (علیهم السلام) و از هیچکس هم نمیترسد.
نوکر امام حسین باید در صحنه باشد، از همه اتفاقات جامعه درس بگیرد، سخن بگوید و مردم را آگاه کند چه از زبان ابی عبدالله و چه از زبان امروز. مداح باید ظلمها را بگوید. دزدیها را بگوید. اینکه فقط بگوییم به امام حسین ظلم شده و ظلم را محدود کنیم به آن زمان، این هیچ فایدهای ندارد. تمام مداحان باید این حرکت را شروع کنند. تحول در نوکری اهل بیت لازم است...
برخی دنبال هستند که مداحان فقط برای مردم روضه بخوانند و تحلیلی از جریانات امروز ارائه ندهند.
ماشاالله عابدیفرد: مداح نباید وارد جزییات مسائل سیاسی بشود
همانطور که بزرگان دینی ما از جمله امام (رحمت الله علیه) گفته اند، دیانت از سیاست جدا نیست. بعد از پیروزی انقلاب، اینکه یک روحانی گوشهای اختیار کند و کاری به کار نظام نداشته باشد، کمکم به فضیلت تبدیل شده بود که امام گفت، این قضیه، فضیلت نیست. پیامبر و امامان ما به سیاست کار داشتند و قرآن، یک کتاب سیاسی است. میگوید: با کفار مقاتله کنید. اما جواب شما؛ اصل اینکه مداح، روحانی و دعاخوان از سیاست جدا باشد، صحیح نیست. باید در این وادی حضور داشته باشند. منتها از هرکس یک توقعی دارند و از او حرفی را میخرند. از مداح جهتدهی و خطدهی را معمولا نمیپذیرند. او را بهعنوان یک روضهخوان قبول دارند. آنها باید جهتدهی کلی داشته باشند و وارد جزییات نشوند. خط کلی را بگویند و مخاطبشان را به طرف حمایت از رهبری و نظام جمهوری اسلامی سوق بدهند.
اگر خلاف این عمل کنند، حتی ممکن است مستمعین عکس آن را رفتار کنند. اگر انتخابات است، باید مردم را به شرکت در رأیگیری و فرمایشات مقام معظم رهبری سوق بدهند. اگر زمانی مداحی بالای چارپایه میرفت و شاه را دعا میکرد، تمام مردم با او مخالف بودند. حالا اگر کسی مقید باشد که یک نفر برود بالا نه به جمهوری اسلامی کاری داشته باشد، نه رهبری را دعا کند و نه از شهدا یاد کند، خلاف خواسته جامعه است.
حسین هوشیار: منبر امام حسین (ع) محل تسویهحسابها نیست
معتقدم، منبر امام حسین (ع) محل تسویهحسابها نیست. همانطور که منبر، امانت است، گوش مستمع هم امانت است. باید امانتدار خوبی باشیم. امانتی که ممکن است، فردا دست ما نباشد. معتقدم، فریاد حقطلبی افتخار یک مداح است. همانطور که افتخار میکنیم، منبر در زمان رژیم گذشته سیاسی بود، افتخار میکنیم که روح حماسه و ظلمستیزی هم در آن بود.
حسن خلج: نباید وارد بازیهای سیاسی بشویم
متاسفانه برخی از مداحان به جای پرداختن به مباحث مذهبی و انجام وظایف یک مرثیهخوان به جناحهای سیاسی متمایل میشوند و به همین دلیل معنویت از مجالسشان رخت برمیبندد.
یک مداح باید تنها به ذکر مصیبت بپردازد و از ولیفقیه پیروی و تبعیت کند و مراقب باشد وارد بازیهای سیاسی نشود.
یک مداح باید مردم را با معارف اهل بیت آشنا کند و آنها را به پشتیبانی از ولایت فقیه رهنمون باشد نه اینکه سعی در بسط و القای سلیقه سیاسی خود داشته باشد.
سعید حدادیان: در سیاست من صاحبنظرم یا علی پروین؟
باید بگویم که حتماً باید مداحان به عرصه سیاست هم وارد شوند، ثانیاً درکدام انتخابات دیدید که نظرات ورزشکارها و یا بازیگران را نپرسند؟ با همه قشرهای مختلف مصاحبه میکنند و نظرشان را میگیرند، همیشه از آقای پروین پرسیده شده شما به چه کسی رأی میدهی؟ اما به سعید حدادیان و مداحان که میرسد همه صدایشان درمیآید، تازه من سیاسیتر باید باشم یا آقای پروین؟ من در عرصه سیاسی کشور صاحب نظر هستم یا آقای پروین و قلعهنویی؟
من به نمایندگی از مداحان میگویم که ما در تمام جاهایی که خطر جدی کلیت جامعه را تهدید کند وارد عمل میشویم و این را هم امام راحل دستور دادهاند که انجام دهیم، مثلاً بنده به عنوان یک مداح طبق فرموده مقام معظم رهبری باید از دولت حمایت کنم و میکنم، اما آنهایی که با دولت مخالفت میکنند و دلیل مخالفتشان هم مشخص است به ما میگویند چرا وارد عرصه سیاست میشوید و از دولت حمایت میکنید؟
محسن طاهری: روشنگری مانعی ندارد
اگر گرایشهای درست و خطوط بارز دینی، سیاسی و فکری -که روشـنگری افــــکار عمومی و جامعه را باعث میشود- گفته شود، مانعی ندارد.
اگر ذاکر و مداح خودش این صفات را داشته باشد و در بین شنوندگان و مشارکتکنندگان امواج مثبت ایجاد کند، به اندازه کافی اثر خواهد گذاشت. اگر هم از آنها در موردی نظرخواهی شود، همچون دیگر اقشار و آحاد جامعه باید به وظیفه شرعی، الهی و سیاسی خود عمل کنند.
منصور نورایی: آیا منِ مداح نباید شمر و عمر سعد امروز را نام ببرم؟
اهل بیت (ع) فرمودهاند: «بگویید در حق ما آل محمد (ص) چه آوردهاند تا مردم قدر و ارزش دین را بدانند.» پس در این صورت منِ مداح که میخواهم، حقایق را بیان کنم، آیا نباید بگویم که شمر چه کسی بود؟ شمر امروز، عمر سعد امروز چه کسی است؟ من باید چیزی بگویم که مردم عبرت بگیرند. من چطور میتوانم، مداحی کنم و کودتاگران سقیفه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) را معرفی کنم؛ اما کودتاگران امروز را معرفی نکنم؟ آیا عدهای حق دارند، از سیاست بگویند -که صد البته سواد اسلام سیاسیشان از بسیاری از مداحان هم پایینتر است-، اما مداحان که وظیفه دارند تا پیام اهل بیت (ع) را بیان کنند، حق ندارند؟ البته مخالفم که مداحی که سواد ندارد، مداحی کند.
مداح باید باسواد باشد، باید به هر چیزی که میخواهد بگوید، علم داشته باشد. باید به روز باشد. باید با سیاست آشنا باشد؛ اما کسی که سیاست میداند، باید از سیاست حرف بزند. کسی که حقایق را نگوید، باور دینی ندارد. مداح باید از سیاست بگوید؛ البته مداحی که سواد و علم داشته باشد.
مهدی منصوری: مداح نباید خود را وابسته به یک جناح و خط کند
نباید مداح هیچ تحرکی نداشته باشد. اگر مداح سیاست را نداند و خوب را از بد تشخیص ندهد و نتواند برای آینده و کشورش سرنوشت تعیین کند، نمیشود. مداح باید مثل یک دایره المعارف و با نقاط مثبت و منفی جامعه آشنا باشد. مداح نباید خود را وابسته به یک جناح و خط کند. این خداپسندانه نیست. باید بتواند جامعه را هدایت کند که در این مورد هم هرچه باشد، باید بزرگترهای خود را الگو قرار دهد. اگر صدایش خوب است و یا شعر خوب میگوید، دلیل نمیشود که سیاستش هم خوب باشد. تخصص و تعهد باید در کنار هم قرار گیرند.
نریمان پناهی: وظیفه مداح ورود به سیاست نیست
ورود مداحان به عرصه سیاسی اشتباه است؛ خدا به همه عقل داده و فهم و شعور داده و انسان باید از عقلش استفاده کند؛ نباید در جلسات مداحی به هم نان قرض بدهند که به فلانی رای بدهید و به فلانی رای ندهید.
تو روضه خوان هستی، وظیفه تو این است بروی بالای منبر روضه را بخوانی و حق نداری به این نمره بدهی و به آن ندهی و به کسی مثبت بدهی و به دیگری منفی؛ تو روضه خوان هستی، روضه ات را بخوان دعایت را بکن و برو دنبال کار و زندگی ات؛ وظیفه تو نیست بی احترامی کنی و وارد سیاست شوی.
متاسفانه برخی مداحان در زیارت عاشورای خود زیارت را قطع میکنند و حرف سیاسی میزنند در حالی که با این کار زیارت شان را باطل میکنند. کجا گفته شده یا نوشته شده که وسط زیارت عاشورا میتوان حرف زد و آن هم سیاسی؟!
تو حق نداری در بین زیارت عاشورا بحث سیاسی کنی خیلی بد و زشت است در محضر امام حسین زیارت را قطع کنی و حرف را مرتب عوض کنی و این بی ادبی به ساحت حجت خداست. خبرانلاین
منبع: ساعت24
کلیدواژه: احمدی نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آصفری: بلندتر شدن دیوار بیاعتمادی نتیجه سیاستهای اتحادیه اروپا در قبال ایران است
نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامی که ایران در عملیات «وعده صادق» انجام داد، در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بود و اینکه امروز اتحادیه اروپا بجای اینکه متخلف را مورد بازخواست قرار دهد، دوباره از تحریمهای جدید علیه ایران صحبت میکند، غیر از اینکه دیوار بیاعتمادی میان ایران و اتحادیه اروپا را بلندتر میکند، خروجی دیگری در پی نخواهد داشت.
محمدحسن آصفری در گفتوگو با ایسنا در واکنش به ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دستیابی اعضای این اتحادیه به یک توافق سیاسی در زمینه اعمال تحریمهای پهپادی و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برای اتحادیه اروپا جای تأسف دارد که در حالیکه بیش از ۶ ماه از جنگ غزه میگذرد هیچ موضعگیری در خصوص حمایت از مردم بیگناه غزه انجام نمیدهد یا در قبال جنایاتی که جریان تکفیریها و داعش در عراق و سوریه و جاهای دیگر انجام دادند و همچنین اتفاقاتی که در میانمار انجام شد و مردم بیگناه و مسلمان و غیر مسلمان از بین رفتند، اتحادیه اروپا هیچ اعتراضی انجام نداد و اخیراً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به یکی از جنایات رژیم صهیونیستی در خصوص اعمال تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی را مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه « اگر این تحریمها کار ساز بود، امروز مشارکت مردم را پای صندوقهای رای نداشتیم»، تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید متوجه باشد که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد کسی مثل رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد به خاک ایران تجاوز کند و ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را مورد تعرض قرار دهد؛ ما منتظر بودیم اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی اروپا درباره اقدامی که رژیم صهیونیستی انجام داد اعتراضی داشته باشند اما چنین اتفاقی رخ نداد؛ زمانی که آنها نسبت به این اقدام جنایت کارانه اعتراضی نمیکنند، قرار نیست که جمهوری اسلامی ایران نیز ساکت بنشیند.
این نماینده مجلس با اشاره به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: اقدامی که ایران در عملیات وعده صادق انجام داد، در پاسخ به جنایاتی بود که رژیم صهیونیستی مرتکب شده بود و اینکه امروز اتحادیه اروپا بیاید بجای اینکه متخلف را که رژیم صهیونیستی است مورد بازخواست قرار دهند، دوباره از تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت میکند، غیر از اینکه دیوار بی اعتمادی میان ایران و اتحادیه اروپا را بلندتر و مانع ذوب شدن یخهای روابط میان ایران و اتحادیه اروپا میشود، خروجی دیگری در پی نخواهد داشت.
آصفری با بیان اینکه «اقدام آنها مطمئناً در اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خودکفایی نیروهای مسلح در زمینه موشکها و پهپادها تاثیری نخواهد گذاشت»، تصریح کرد: اعتقاد دارم که رفتار اتحادیه اروپا رفتاری دوگانه است چراکه در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در جاهای دیگر ساکتند اما در قبال پاسخ ایران این گونه رفتار میکنند. البته رفتار آنها به این جهت است که امروز بسیاری از سیاستمداران اروپایی یا عضوی از جریان صهیونیستها بشمار میروند یا اینکه از حامیان آنها هستند و بخشی از هزینههای تبلیغاتی آنها را در انتخاباتهای مختلف صهیونیستها تامین میکند و توقعی از آنها وجود ندارد اما رفتارهای دوگانه آنها به غیر از اینکه حقوق بشر و منشور ملل متحد را زیر سوال میبرد، نتیجهای در پی ندارد.
انتهای پیام