Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، وزیر دفاع سابق الجزایر پس از گذشت سی و شش سال از یکی از اسرار این کشور پرده برداشت و فاش کرد صدام دیکتاتور معدوم عراق، قاتل وزیر امور خارجه اسبق الجزایر است که به گفته این مقام ارشد سابق الجزایری هواپیمای حامل محمد الصدیق بن یحیی و همراهانش در جریان سفر به جمهوری اسلامی ایران در سال ماه مه سال ۱۹۸۲ میلادی برای میانجیگری بین بغداد و تهران در جریان جنگ تحمیلی با یک فروند موشک هوا به هوا بر فراز مرز‌های عراق با ترکیه هدف قرار گرفت و به کشته شدن وی و همراهانش منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در پایگاه اینترنتی خود در یادداشتی به قلم «بوعلام غمراسه» نوشت: سرلشکر خالد نزار وزیر دفاع سابق الجزایر، صدام رئیس جمهور اسبق عراق را به دست داشتن در کشته شدن محمد الصدیق بن یحیی وزیر امور خارجه اسبق الجزایر و ۱۳ الجزایری دیگر در حادثه منفجر کردن هواپیمایی متهم کرد که سوم ماه مه سال ۱۹۸۲ میلادی حامل بن یحیی بود.
نزار گفت: شاذلی بن جدید رئیس جمهوری اسبق الجزایر روی این قضیه سرپوش گذاشت.
بخش دوم از یادداشت‌های وزیر دفاع سابق الجزایر که از سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ عهده دار این سمت بود و ماه آینده منتشر خواهد شد، حاوی شهادت و گواهی جنجال برانگیزی در ارتباط با یکی از خطرناکترین جنایات در تاریخ سیاسی معاصر الجزایر یعنی کشته شدن محمد الصدیق بن یحیی وزیر امور خارجه الجزایر، هشت نفر از کارکنان وزارت خارجه و یک خبرنگار و چهار نفری بود که کادر اصلی پرواز هواپیمای «گرومن گولفستریم» را تشکیل می‌دادند. هواپیمای مذکور ۳۶ سال پیش در حین عبور از حریم هوایی بین عراق و ترکیه منفجر شد و این هیأت الجزایری به ریاست بن یحیی، در آن دوره در حال میانجیگری در خاورمیانه با هدف پایان دادن به جنگ ویرانگر بین عراق و ایران بود.
پایگاه اینترنتی «الجزایر الوطنیه» که متعلق به پسر نزار است و وی آن را اداره می‌کند بخش‌هایی از خاطرات وی را منتشر کرد. در این خاطرات به طور قابل توجهی به «نقش صدام در ترور بن یحیی توجه شده است، زیرا صدام مخالف آن بود که یک فرد عرب مسؤلیت داوری در جنگ بین یک کشور عربی و یک غیر عربی را عهده دار باشد.
در شهادت و گواهی نزار آمده است:کمیته تحقیق فنی به ریاست صالح قوجیل وزیر حمل و نقل الجزایر و اعزامی به منطقه‌ای که لاشه هواپیما در آن پیدا شد «بقایایی از موشک هوا به هوایی که در حمله به هواپیما از آن استفاده شده بود دست یافت. این موشک جزو سلاح‌هایی بود که روسیه به عراق داده بود و الجزایر مشخصاً شماره سریال این موشک را در اختیار دارد.
نزار افزود: به گفته افسر نظامی سابق الجزایر که در زمان این حادثه فرمانده نیرو‌های زمینی و فرد مهمی در حکومت این کشور بود، کارشناسان هواپیمایی الجزایر «موفق شدندمشخصات فنی موشک را» که متعلق به نیروی هوایی عراق بود شناسایی کنند.
نزار در تلاش برای سندیت بخشیدن به گفته خود تاکيد کرد: میانجیگری الجزایر به ریاست بن یحیی برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ همه شرایط و زمینه‌های موفقیت را داشت و الجزایر با قدرت این میانجیگری را پیگیری می‌کرد، اما صدام به هیچ عنوان نپذیرفت که یک کشور عربی داوری بین یک کشور عربی با یک کشور غیر عربی را به عهده بگیرد. از نظر وی، دشمن یک کشور عربی به طور حتم دشمن همه اعراب است و از نظر صدام، الجزایری‌ها برای دخالت در مسأله‌ای وارد شده اند که ربطی به آن‌ها ندارد».
بخشی از این شهادت و گواهی به علل مخالفت ارتش الجزایر برای نجات صدام در تهاجم عراق (به کویت) در تابستان ۱۹۹۰ میلادی مربوط می‌شود. نزار در این زمینه گفت: «به رغم ابراز همبستگی مردم الجزایر با عراق در جنگ ۱۹۹۰ میلادی، اما الجزایر در آن روز احساس نمی‌کرد مشکلاتی را که صدام به وجود آورده است به این کشور ربطی داشته باشد».
گفتنی است این نخستین بار است که یک مقام عالی رتبه الجزایری به زمان انفجار هواپیما اشاره می‌کند و می‌گوید یک کشور و یک رئیس جمهور مسؤل کشته شدن بن یحیی ۵۰ ساله هستند. این جنایت از جمله اسرار الجزایر در زمان حکومت الشاذلی (از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲) و همچنین در دوره‌های کوتاه ریاست جمهوری محمد بو ضیاف، علی کافی، الیامین زروال و حتی دوره ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور کنونی الجزایر بود».

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صدام قاتل وزير خارجه اسبق الجزاير هواپيما موشک عراق تهران ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۴۵۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»

ایسنا/ایلام همزمان با انتشار خبر تفحص پیکر مطهر شهید محمدشفیع فیضی‌زاده، فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) دلنوشته‌ خود خطاب به شهید را منتشر کرد.

«محمدتقی قاسمی» در این دلنوشته آورده است: رجعت مردی از تبار مجاهدان، مردی از نسل یوسف که غربت و تنهای را برای آیندگان در شبی طوفانی و نبردی غریبانه و عاشورایی در سرزمینی غریب در میان آتش و خون در آن روزهای تشخیص مرد از نا مرد در مدت زمانی طولانی چهل و یک سال به یاد گار گذاشت تا هجران و غریبی یوسف  هرگز فراموش نشود.

«محمدشفیع فیضی‌زاده» کی تو را می شناسد آیا نسل امروز شما را می شناسند؟ می‌دانند که نبردهای شما در آن روزگار غربت و تنهایی در دل خاک دشمن، چه وحشتی در اردوگاه ارتش متجاوز بعث عراق ایجاد کرد، مانده‌ام ای سرو قامت شکسته‌ام کدام حماسه شما را بنگارم، قلم عاجز و زبانم ناتوان از «میمک» یا «دشت هلاله» و «شور شرین» و «چنگوله» و «مهران» و نبردهای چریکی در عمق خاک عراق را بگویم یا شناسایی‌های در دل شب برای نیروی شجاع اطلاعات و عملیات لشکر امیرالمومنین (ع) را.

 چه زیبا و عاشقانه و عارفانه و شجاعانه به استقبال خطر می‌رفتی. به یاد دارم و هرگز فراموش نخواهم کرد آن روزگار تلخ و شیرین را در هنگامه نبرد و خطر را ای هم سنگرم کدام عملیات و نبرد ذکر کنم.

عبور از خطوط دفاعی ارتش متجاوز بعث عراق در تاریکی شب در میان مین‌های گسترده و کمین کرده در عقبه دشمن، بارها بین مرگ و زندگی قرار گرفتی تا خطر را از کشور و انقلاب دفع و رفع شود که امنیت ملی تأمین شود آری ای هم قطار دلاور سفر کرده‌ام سال‌ها به انتظارات نشستیم و گریستیم، دلم شکسته وقتی خبر رجعتت شنیدم.

به یاد شب عملیات والفجر ۳ در مرداد ماه سال ۱۳۶۲ در آن گرمای تابستان و عبور بچه‌های اطلاعات و عملیات  به عمق خاک عراق به منظور انهدام یگان‌های زرهی و مکانیزه ارتش متجاوز بعث عراق، قبل از آغاز عملیات رزمندگان خط‌شکن، امیدشان شما بودی، چهل و یک سال غریبی، چهل و یک سال صحرانشینی، چهل و یک سال انتظار.

رفتند یاران چابک سواران و دشمن شکاران    یاد همه شهیدان گرامی باد

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت